DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag har kört Chrome ett tag nu och gillar läsaren även om det varesig finns vettiga adblocks eller några värre inställningsmöjligheter, i alla fall inte i OS X-versionen. En annan sak som verkar saknas är möjligheten att exportera bokmärken. Jag har kollat på deras egna supportsidor och hittat följande hjälptext men i min version finns inte valet för själva exporten.
Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Har inte Chrome själv.
Men hur ser filen med bokmärkena ut?
Adblock finns ju... fungerar bra för mig...
Du kan få ut alla bokmärkeslänkar genom att öppna "Bookmark Manager" och sen dra mappen med alla bokmärken till skrivbordet... Fick då en fil som innehåll alla bokmärkeslänkar
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Adblock har jag inte hittat, var kan man ladda hem det?
Jag drog mappen till skrivbordet men det blev 1) ingen HTML-fil och 2) när jag försökte döpa om den till .htlm och importera den i Firefox hände ingenting alls.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Dryden skrev:
Adblock har jag inte hittat, var kan man ladda hem det?
Jag drog mappen till skrivbordet men det blev 1) ingen HTML-fil och 2) när jag försökte döpa om den till .htlm och importera den i Firefox hände ingenting alls.
Numera är bokmärkesfilerna (som alltså ligger nånstans inne i användare/Bibliotek/Application Support... eller liknande) ofta rena textfiler, antingen xhtml eller xml. Kanske även Chromes. Man kan i så fall öppna den i t.ex. TextWrangler (bra, gratis textredigerigerare från https://www.barebones.com) och samtidigt öppna motsvarande fil som tillhör t.ex. Firefox.
Sen bygger man om den ena av filerna med "find and replace" så att den blir som den "mottagande" webbläsarens bokmärkesfil.
Lite pyssel, men ofta inte mer än 5 minuters jobb.
Eller så testar man denna:
http://mac.softpedia.com/get/Internet-Utilities/Transmute.shtml
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Jag testade Transmute och jag kanske gör fel, men när jag ska starta programmet händer absolut ingenting. Ska nog ge mig i kast med det andra eller också gräva ännu djupare i på Google. Jag menar, exportera bokmärken. Hur svårt kan det vara. Egentligen? :e
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Löst, via Chromes smidiga bokmärkessynkning.
- I Chrome, välj Chrome-menyn och "Bokmärken synkroniseras".
- Ange dina Google-uppgifter.
- Bokmärkena synkas.
- Logga in på Google-kontot i webbläsaren, gå till Google Documents.
- Högerklicka på Chrome-mappen, välj Exportera.
- Ange "Befintligt skick" och tryck på "Hämta".
- Packa upp den nedladdade zip-filen och importera HTML-filen i Firefox.
- Klart!
Det var tämligen enkelt i slutändan, men man ska komma på det också! Kul att en av webbläsarens smartaste funktioner är den som gör att jag lämnar den efter några månaders användande. :e
Dryden skrev:
Löst, via Chromes smidiga bokmärkessynkning.
- I Chrome, välj Chrome-menyn och "Bokmärken synkroniseras".
- Ange dina Google-uppgifter.
- Bokmärkena synkas.
- Logga in på Google-kontot i webbläsaren, gå till Google Documents.
- Högerklicka på Chrome-mappen, välj Exportera.
- Ange "Befintligt skick" och tryck på "Hämta".
- Packa upp den nedladdade zip-filen och importera HTML-filen i Firefox.
- Klart!
Det var tämligen enkelt i slutändan, men man ska komma på det också! Kul att en av webbläsarens smartaste funktioner är den som gör att jag lämnar den efter några månaders användande. :e
Menar du att man måste logga in på ett Google-konto för att synka bokmärkena???? x( :bla
Eller förresten, varför är jag inte förvånad att dom gjort så. Dom vill ju veta allt om oss. Så p.g.a. att du bokmärkt piratebay och diverse porrsajter är du därmed för evigt stämplad i deras register som en suspekt jävel, även när dom så småningom säljer uppgifterna till privata företag eller myndigheter (idag eller i framtiden).
Coolt.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg Det är inget krav, det är en möjlighet. Jag tyckte det var smidigt att lagra bokmärkena "i molnet", som en backup och dessutom så jag kommer åt dem varifrån som helst och när det dessutom gick att exportera dem från Google Documents så var det ju en lysande lösning.
Dryden skrev:
Det är inget krav, det är en möjlighet.
OK, sorry. Jag uppfattade det som om det var enda möjligheten att kunna exportera dom.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Danne V skrev:
OK, sorry. Jag uppfattade det som om det var enda möjligheten att kunna exportera dom.
Ja, fast i ärlighetens namn så hittade jag ingen annan möjlighet (i Windows-versionen ska det tydligen gå att göra via länken jag hänvisar till i trådstarten). Mycket möjligt att man kan börja bläddra i bibblan i OSX men synkningen hade jag redan gjort vid installationen av Chrome så "skadan" var ju redan skedd. Därför orkade jag inte göra på något annat sätt. ;)
Dessutom letar jag efter liknande synkmöjligheter med Firefox, men det får bli en annan tråd till det.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Det finns ett program som heter Book-It från everydaysoftware.com (eller liknande) som jag köpte för att antal år sen. Men dom har tydligen lagt av att utveckla programmet vidare. Tror senaste versionen är från 2006 eller nåt (bl.a. tror jag inte den stöder FF3). Men det programmet inte bara importerade bokmärken mellan olika läsare, utan även synkade.