Var får man tag i äldre versioner av webbläsare? T.ex. IE version 6 och 7?
Äldre versioner av webbläsare.
11 svar · 1 541 visningar · startad av jasifil
http://browsers.evolt.org/ har väl allt som över huvud taget finns och har funnits....
http://browsers.evolt.org/ har väl allt som över huvud taget finns och har funnits....
Förutom IE 7?
PS. Om du hade tänkt installera flera versioner av IE på samma dator kommer du stöta på problem. Ett bra alternativ kan då vara IE Tester.
Tackar så mycket för era svar :) Någon som vet ifall även firefox har samma bristfälliga stöd för olika standarder genom de olika versionerna som IE har?
Generellt sett så har Firefox varit bättre på att följa W3C:s riktlinjer för HTML och CSS, om det är detta du tänker på.
Generellt sett så har Firefox varit bättre på att följa W3C:s riktlinjer för HTML och CSS, om det är detta du tänker på.
Jo det var exakt det jag tänkte på. Då kanske man inte behöver testa sidan i flera äldre versioner av Firefox? Det räcker ju att man måste pröva i IE. Kollade in statistiken på min nuvarande sida och enligt den har närmare hälften av besökarna IE version 7 eller äldre.
Jo det var exakt det jag tänkte på. Då kanske man inte behöver testa sidan i flera äldre versioner av Firefox? Det räcker ju att man måste pröva i IE. Kollade in statistiken på min nuvarande sida och enligt den har närmare hälften av besökarna IE version 7 eller äldre.
Oj, låter illa. Finns det nåt ställe man kan se mer officiell statistik? ...finns förmodligen ett flertal, så jag tänkte mer på vilken ni brukar använda och kan ses som tillförlitlig och representativ för Sverige (om det nu skulle vara olika).
Ganska illa att så få har nyare än IE7. Hur många är det som använder IE6 fortfarande? Kan man sluta stödja den snart? Har inte Windows nån tvingande uppgradering?
Ett bra alternativ kan då vara IE Tester.
Laddade hem och testade. Verkar lovande. Dock verkar det som att IE6 inte stödjer png-filer. Bådar illa eftersom 10% av mina besökare hittills använder IE6. Kan man lägga in något meddelande som dyker upp om användaren har en för gammal webbläsare? Typ ett javascript eller något?
Laddade hem och testade. Verkar lovande. Dock verkar det som att IE6 inte stödjer png-filer. Bådar illa eftersom 10% av mina besökare hittills använder IE6. Kan man lägga in något meddelande som dyker upp om användaren har en för gammal webbläsare? Typ ett javascript eller något?
Du kan ju t.ex. skapa en div som bara visas om användaren kör med IE6:
<div id="ie6">Din webbläsare är för gammal och klarar inte att visa nyare webbsidor som dom ska visas. Gå <a href="http://microsoft.com">hit</a> och ladda ner en ny. Det kostar inte ett öre.</div>
Sen lägger du in i stilmallen att den inte ska synas:
#ie6 {display:none;}
..men gör så att användarna av IE6 ändå ser den genom att lägga till detta i stilmallen eller på sidan:
<!--[if IE 6]>
#ie6 { display:visible;}
<![endif]-->
Borde funka...
Tack för hjälpen Danne V. Får det inte riktigt att funka med den sistnämnda koden. Hur lägger jag in den i stilmallen? Ser ju nästan ut som att du kommenterat bort den.
Tack för hjälpen Danne V. Får det inte riktigt att funka med den sistnämnda koden. Hur lägger jag in den i stilmallen? Ser ju nästan ut som att du kommenterat bort den.
Poängen är att man just kommenterar bort den, men att användare som kör IE6 ändå ser den.
Men jag har antagligen varit för snabb. Sorry. Testa lägga in nedanstående i sidornas <head> istället:
<!--[if IE 6]>
<style type="text/css" media="screen">
#ie6 {display:visible;}
</style>
<![endif]-->