webForumDet fria alternativet

FF2 finns på ftp.sunet.se

30 svar · 1 569 visningar · startad av GunnarD

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

FireFox 2 finns nu på ftp.sunet.se för er som är nyfikna: http://ftp.sunet.se/pub/www/browsers/mozilla.org/firefox/releases/2.0/

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

borde finnas ett program som testar så att alla ens extentions funkar innan man uppgraderar... någon som har samma som jag och uppgraderat?

FX_EX.jpg

Håller med, det sker en kontroll när man installerar den men man borde kunna köra testet utan att installera den.

Följande extension använder jag, fyll gärna på med andra!

AdBlock - fungerar.
Webdeveloper - fungerar.
Forecastfox - fungerar.

Downloadmanager tweak - fungerar inte.
TabbBrowser preference - fungerar inte.

/red: lagt till forecastfox

SharkieMedlem sedan okt. 20031 001 inlägg

Det är därför man alltid väntar någon vecka (alternativt några dagar från utgivningsdatumet) innan man laddar ner nya live-versioner av program, för att man ska få alla plugins och annat att funka. Dessutom brukar folk vara snabba på att hitta tokigheter i programmen när dom är släppta, så kan man samtidigt få "säkerhetsuppdateringar" eller viktiga uppdateringar när man själv väljer att byta versionen. Då slipper man all irritation innan dess om man installerar det tidigare.

Tänk om firefox 2.0 inte funkar? Då måste man ju installera om nån gammal fungerande version eller köra IE - och det vill man väl inte? :)

Sharkie skrev:

Tänk om firefox 2.0 inte funkar? Då måste man ju installera om nån gammal fungerande version eller köra IE - och det vill man väl inte? :)

Någon måste ju testa, alla kan inte vänta på att andra skall testa! :)

Men jag testade förs på min jobbdator som kör Linux och där är det bara att döpa om mappen med FF 1.5 och sedan packaupp FF 2, då kan jag enkelt gå tillbaka till FF 1.5 om det inte fungerar.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Sharkie skrev:

Det är därför man alltid väntar någon vecka (alternativt några dagar från utgivningsdatumet) innan man laddar ner nya live-versioner av program, för att man ska få alla plugins och annat att funka. Dessutom brukar folk vara snabba på att hitta tokigheter i programmen när dom är släppta, så kan man samtidigt få "säkerhetsuppdateringar" eller viktiga uppdateringar när man själv väljer att byta versionen. Då slipper man all irritation innan dess om man installerar det tidigare.

*Harkel*

Hört talas om Opera? ;)

Är det en final version av FF 2.0 som ligger uppe på sunet? Verkar ju lite konstigt när mozilla.com inte har lagt upp någon notis ännu, men de kanske vill ha fungerande mirrors innan alla frenetiskt börjar ladda ner från deras egna sajt, man minns ju hur det var där runt 1.0 och innan...

Nåja, jag har kört betan och RC-versionerna ett bra tag nu och visst börjar det likna nåt! (y)

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Vad dAEk^ sade. Övrigen så har vad jag minns beta (Eller möjl. unstable) av ff2 funnits ute ganska länge? Upprepar annars dAEk^'s fråga. Snarare är det väl ff3 som är the leading edge.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Finns den på svenska?

dAEk^ skrev:

Hört talas om Opera? ;)

Menar du damer med "rejäla hyllor" som står på scen och skriker? ;)

dAEk^ skrev:

Är det en final version av FF 2.0 som ligger uppe på sunet? Verkar ju lite konstigt när mozilla.com inte har lagt upp någon notis ännu, men de kanske vill ha fungerande mirrors innan alla frenetiskt börjar ladda ner från deras egna sajt, man minns ju hur det var där runt 1.0 och innan...

Ja, den finns också på ftp.mozilla.org, jag misstänker (som du skriver) att dom vill få ut den på alla "mirrors" innan dom släpper den officiellt, tror många kommer att vilja ladda ner den så fort som möjligt.

dAEk^ skrev:

Finns den på svenska?

Ja, titta i SV_se katalogen.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

nitro2k01 skrev:

Vad dAEk^ sade. Övrigen så har vad jag minns beta (Eller möjl. unstable) av ff2 funnits ute ganska länge? Upprepar annars dAEk^'s fråga. Snarare är det väl ff3 som är the leading edge.

User agent för 2.0:
Mozilla/5.0 (Macintosh; U; Intel Mac OS X; en-US; rv:1.8.1) Gecko/20061010 Firefox/2.0

Det är alltså RC2(?) som blivit final. Det var samma sak med 1.5, har jag för mig.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

De flesta extensions fungerar faktikst ändå, begränsningen sitter i filen install.rdf som ligger i xpi-paketet. Om ni istället för att installera xpi-paketet direkt, laddar hem det och öppnar det i exempelvis winrar, plockar ut install.rdf. Öppnar den i type notepad och letar efter:

<em:targetApplication>
[...]
</em:targetApplication>

så finns det lite information att pilla på. i detta fallet ska ni ändra:
<em:maxVersion>

så det står typ:
<em:maxVersion>2.0.0.*</em:maxVersion>

Då är den kompatibel med alla Fx versioner som heter nåt på 2.0.0

(Vissa extensions kommer dock inte fungera pga olika typer av API-anrop eller säkerhets inställingar, men de flesta fungerar igen efter detta.)

Spara filen och putta in den i arkivet igen. Svårare än så är det inte.

TheMagnusMedlem sedan juli 2006461 inlägg

Tack colione, det var helt klart dagens bästa tips! (y)

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Åh vad nice med felstavningskontroll direkt när man skriver (jag ser nu att Åh och nice inte är svenska ord. ;))

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Ok, dessa tillägg funkar för mig.
Colorzilla
Download statusbar
Foxytunes
IE View
Linkification
Mouse Gestures
Web Developer

Funkar inte
Colorful tabs

se bifogad fil:

FF2.JPG
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Vide skrev:

Åh vad nice med felstavningskontroll direkt när man skriver (jag ser nu att Åh och nice inte är svenska ord. ;))

Hur får du den att funka?

Tengblad skrev:

Hur får du den att funka?

Finns ett tillägg som heter "Svensk ordlista", förmodar att han har den installerad.

Pedda skrev:

Finns ett tillägg som heter "Svensk ordlista", förmodar att han har den installerad.

Ahh hade först fattat det som att det ingick. Task :)

https://addons.mozilla.org/firefox/3064/

soopaflyMedlem sedan sep. 2006284 inlägg

soopafly skrev:

http://weblogs.mozillazine.org/preed/2006/10/the_antirelease.html

Haha vilket larv...

Måste säga att jag gillar den nya sökfunktionen i FF2 som ger förslag på sökord. (y)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)