Kikade nyligen på w3cschools igen, för att uppdatera mig själv om webbläsarsatistik. Och till min förvåning ligger fortfarande IE6 på runt 70%, 70%! FFox sitter ju och guppar på 18%, den har alltså sjunkt sen i Maj med 3procentenheter! (en tröst är väl att den har ökat från 16% sen Januari) Kan det vara så att IE stjäl tillbaka snälla ärliga FF/opera/moz-användare, och utvidgar sitt monopol ytterliggare!?
Och om nu så är fallet, Varför ska man ens bry sig om med att så benhårt följa standarer, att bekymmra sig med att finkoda css/html - då man tillslut kommer bli tvungen att antingen tänka om eller anpassa (läs hacka) sidan så att den visas korrekt i IE 5,5+. När man vet att om man följer det gamla tradtionella tabell-kodandet, och bygger (trots alla förbud och skällsord) upp allt med tabeller och åter tabeller, då det förmodligen kommer att renderas bättre, samt spara en massa tid för sidans skapare.
Blev bara så jäkla less när man läste artikeln på 456bereastreet.com. Äntligen Då man hittar en riktigt bra "funktion" så kommer 70% av alla besökare inte att märka någon skillnad, trots webmasterns enorma bonusjobb (med att anpassa gafik etc) inte att ge någon valuta!?
Det var säkert två år sedan jag skrev en hemsida i tabeller, och de sidorna fungerar ju klockrent fortfarande idag på alla webbläsare jag har haft tillgång till, vilket dessvärre inte css-layouter har en tendens till att göra. Kanske ska man ta ett steg bakåt i utvecklingen, till en metod som fungerar bäst för de flesta användarna?
These are the old days, the bad days, the all-or-nothing days. They're back!
hehe, kanske blev lite mycket lipande och gnällande nu, men det får ni nog leva med. PS. Gissa filmen! :P
Edit* ska tillägga att jag fått statestiken ifrån w3c
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
mMeister skrev:
Edit* ska tillägga att jag fått statestiken ifrån w3c
W3Schools är inte W3C. Dessutom tror jag att statistiken från W3Shools bara gäller för deras sida, och kan vara helt annorlunda på dina sidor. :)
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg
W3Schools skrev:
W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.
These facts indicate that the browser figures below are not 100% realistic. Other web sites have statistics showing that Internet Explorer is used by at least 80% of the users.
.. illa att microsoft ska dra sån fördel över att de är störst
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg
sl0k skrev:
.. illa att microsoft ska dra sån fördel över att de är störst
Knappast Microsofts fel att nästan alla använder den browser som skickas med...? :q
Dom tvingar ju ingen att använda den (förutom sina egna anställda kanske?).
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg sa aldrig att det var deras fel.. men de drar ju fortfarande fördel av det
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg
sl0k skrev:
sa aldrig att det var deras fel.. men de drar ju fortfarande fördel av det
På vilket sätt kan du relatera trådens innehåll till att de dra fördel av det? Eller på något annat sätt också för den delen?
jojo, det är klart att de hämtar sin statistik från deras egna sida, men jag antar också att det är framför allt webbutvecklare som besöker den, och jag är lur på att webbutvecklare vet bättre än att använda IE som browser ?
Har alltid haft för vana att skriva koden rent och bra för alla moderna webbläsarna, och sen anpassa för IE, med tanken på "Ie kommer bli mindre och mindre, när som helst nu..." men så verkar fallet inte vara alltså. Förmodligen skulle man ju kanske göra tvärt-om, man skriver först sidan för IE, och senare gör det inte så fasansfullt mycket ifall den inte renderas korrekt i alla andra läsarna.
Givetvis handlar det ju om målgrupp, om man ska göra en linux-site är det ju närmast vitalt att den visas rätt i FFox och mozilla m.m. Men enligt w3cschools har en "vanlig" sida ~8/10 besökare IE som webbläsare.
Inte har M$ gjort någonting "fel" ? de har ju bara gjort och sålt en produkt som folk använder, frivilligt.
Hade iofs vart trevligt ifall Bill valde att uppdatera sin webbläsare lite mer ofta. Förresten, någon som vet hur det blir med IE7, kommer den att släppas innan vista lanceras ?
TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg