Tjenare, jag undrar om någon vet hur många som använder IE respektive FF idag?
IE vs. FF användare?
73 svar · 3 159 visningar · startad av streetrobban
Skulle också vilja veta, det känns som FF är gått förbi IE. :)
De som fortfarande kör på IE använder det pga. okunnande. Det är jag ganska övertygad om.
Compusa skrev:
Skulle också vilja veta, det känns som FF är gått förbi IE. :)
Knappast troligt, enligt TheCounter så har IE6 83% medans FF har 8% i September.
Tror nog att dom flesta "räknar" saijter har ungefär samma siffror +/- några procent.
GunnarD skrev:
Tror nog att dom flesta "räknar" saijter har ungefär samma siffror +/- några procent.
Nja, det tror jag knappast. Det är nog betydligt fler som använder en annan webbläsare än IE här på wF än vad det är på t.ex. lunarstorm.
Melea skrev:
De som fortfarande kör på IE använder det pga. okunnande. Det är jag ganska övertygad om.
Isåfall sällan jag mig till skaran okunniga....
Jag skulle säga att det i dagsläget nästan är tvärtom. De som håller kvar vid FF, eller för den delen byter idag, gör det mest av okunnighet eftersom de tror på den FF-propaganda som pågått länge. Efterhand som användandet av FF har ökat, har även attackerna av webbläsaren ökat. Idag handlar det om att använda sunt förnuft när du använder en webbläsare. Oavsett vilken du använder är du i riskzonen. Att tro att man är säker bara för att man byter webbläsare fungerar inte. Då skulle du få hoppa mellan de tre största webbläsarna på marknaden varje vecka.......
Det handlar också om vad respektive webbläsare har att erbjuda. Firefox har betydligt fler funktioner och är betydligt mer utbyggbart än IE till exempel.
Men precis som du säger, legis, är man i farozonen vilken webbläsare man än använder - men det är främst mot Internet Explorer det finns säkerhetshot och inte mot Firefox, även om det börjar bli fler och fler hot mot Firefox också. Tillkommer gör det faktum att Firefox uppdateras mycket oftare än IE och säkerhetshål täpps på så sätt igen mycket snabbare än i IE.
Större delen av världens Internetanvändare känner nog bara till Internet Explorer som dessutom är standardwebbläsare i dagens operativsystem från Microsoft, såvida man inte laddar ner och börjar använda en annan - men hur många "normala" användare av Internet känner till någon annan webbläsare egentligen?
Jag gillar statistiken på mina sajter. På 1000 unika besökare är det bara 5% som använder någon av IE-läsarna. Firefox ligger på 75% :)
Melea skrev:
GunnarD skrev:
Nja, det tror jag knappast. Det är nog betydligt fler som använder en annan webbläsare än IE här på wF än vad det är på t.ex. lunarstorm.
Inte säker på det, har tittat på statistik från saijter som är web/teknik relaterade och som borde dra till sig FF användare och siffrorna är ungefär samma.
Enligt statistiken från w3school så är siffrorna: IE 70% och FF 18%.
På min blog och portfolio sida har jag ca 70% FF besökare, och det tror jag är för att det är mest IT folk som besökare.
Min sida där jag säljer musik har ca 30% FF användare.
Så jag ser helt klart en skillnad mellan olika områden, och de flesta jag vet som har tekniska IT sidor verkar ha en betydligt större andel FF användare än vad statistik som tex TheCounter gör gällande.
Jag kan satsa min högra hand på a Wf har mer än 18% FF användare. Jag skulle tippa att de är i majoritet.
Mycket folk som är kunniga inom IT känner till att IE har säkerhetsluckor som klassats som kritiska och som fortfarande inte är fixade två år efter de upptäcktes.
Vet man det är det värt att ladda ner och installera FF där luckor sällan förblir öppna mer än ett par veckor på sin höjd.
Melea skrev:
Kallar du webForums besökare för okunniga?
MS Internet Explorer 74.2 %
Firefox 18.9 %
Opera 3.5 %
Mozilla 2.3 %
Safari 0.6 %
Konqueror 0.1 %
Unknown 0 %
Camino 0 %
Netscape 0 %
MultiZilla 0 %
Others 0 %
Web-Tor skrev:
Melea skrev:
Kallar du webForums besökare för okunniga?
MS Internet Explorer 74.2 % Firefox 18.9 % Opera 3.5 % Mozilla 2.3 % Safari 0.6 % Konqueror 0.1 % Unknown 0 % Camino 0 % Netscape 0 % MultiZilla 0 % Others 0 %
:OO :OO :OO
Känns ganska skönt att köra en så säker webbläsare som IE måste jag säga.. ;)
GunnarD skrev:
Knappast troligt, enligt TheCounter så har IE6 83% medans FF har 8% i September.
På min sajt använder 53.1 % IE, 39 % Firefox, så man kan inte dra alla sidor över samma kamm.
Det var oroväckande många wF-surfare som använder IE. Det är säkert bara oregistrerade sådana! :P
Nu när jag kollade statistiken så såg jag att 67% besökarna i min blog (där de flesta, om inte alla besökarna är programmerare) har IE medan 31% kör Fx.
Statistiken: http://www.czstats.com/Stats.aspx?ID=befa5b34-93b2-496f-9a04-b42b60886530&t=5
Ber om ursäkt för att den är så seg.. Databasservern är lite lagom överbelastad. ;)
Vimp skrev:
Känns ganska skönt att köra en så säker webbläsare som IE måste jag säga.. ;)
Det där är ett typiskt exempel på hur lätt man kan snevrida statistik.
Statistiken säger att FF har fler upptäckta luckor under en viss period.
Om du tittar på tex secunia hur många luckor totalt som finns i IE så är det ca 4x fler.
Antalet luckor som finns kvar efter tillverkaren släppt en uppdatering är ca 6x fler med IE.
Om du dessutom tar med hur alvarliga luckorna är i beräkningen så har IE fler som klassas som kritiska.
Sen kan man ju undra om inte fler luckor upptäcks hos en produkt med öppen källkod?
Visst kan det medföra en ökad risk, men det medför även att de fixas snabbare.
Så det är rätt naturligt att det är fler luckor rapporterade under en förutbesämd period och det säget i princip 0 om hur säker webbläsaren är.
Bara av ren nyfikenhet, ni som kör IE6, varför gör ni det?
Vilka funktioner i IE6 tycker ni är så pass bra att ni inte överväger andra läsare? Med tanke på att IE6 är en relativt gammal och utdaterad webbläsare utan sådana basala moderniteter som tabb-browsing och ett ordentligt pluginstöd gör att jag är uppriktigt nyfiken.
sgtpepper skrev:
Bara av ren nyfikenhet, ni som kör IE6, varför gör ni det?
Vilka funktioner i IE6 tycker ni är så pass bra att ni inte överväger andra läsare? Med tanke på att IE6 är en relativt gammal och utdaterad webbläsare utan sådana basala moderniteter som tabb-browsing och ett ordentligt pluginstöd gör att jag är uppriktigt nyfiken.
Kör inte IE 6, utan IE 7. ;)
Anledningen är att det är en enkel, snygg webbläsare med de funktioner som jag vill ha. Jag har en sökruta i hörnet för enkel sökning på msn search och google, stöd för rss, flikar och en massa annat yadda yadda.
När hela IE 7 släpps (vilket ska bli i december enligt vad jag har hört) så ser jag absolut ingen anledning till att gå till eldräven.
Melea skrev:
Det tror jag också! (y) Explorer har väl inget som inte Firefox har? Och Firefox har ju sånt som Explorer inte har.
Opera har också flikarna som jag gillar, men jag tycker den är bökigare att använda än Firefox.
fridan skrev:
Det tror jag också! (y) Explorer har väl inget som inte Firefox har? Och Firefox har ju sånt som Explorer inte har.
Opera har också flikarna som jag gillar, men jag tycker den är bökigare att använda än Firefox.
Vänta bara tills IE 7 kommer. ;)
Flikarna i det är verkligen kalassköna.