webForumDet fria alternativet

Firefox eller Opera?

39 svar · 1 310 visningar · startad av snajgel

snajgelMedlem sedan juni 2001731 inlägg

vilken ska man välja?!

För och nackdelar...

QimenMedlem sedan juni 20013 568 inlägg

Firefox, enkel och ren.
Opera, stor och klumpig med reklam (såvidare man inte betalar).
Dessutom säger vissa att opera kraschar pga vissa flashreklamer.

JosefMedlem sedan mars 20023 123 inlägg

Just nu använder jag Firefox, men jag har Opera 6.02 installerat.

Anledningen till att jag använder Firefox är för att den är just "enklare", färre knappar. Dock tycker jag att Opera är snyggare i grundutförande.

snajgelMedlem sedan juni 2001731 inlägg

Vad är det som kan tänkas att det inte fungerar om man kör Firefox? Kör internet explorer nu...

TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg

snajgel skrev:

Vad är det som kan tänkas att det inte fungerar om man kör Firefox? Kör internet explorer nu...

Java-applets brukar kunna strula rätt bra. Annars funkar det mesta precis som i IE fast bättre ;)

greyhoundMedlem sedan maj 20031 399 inlägg

Tengblad skrev:

snajgel skrev:

Java-applets brukar kunna strula rätt bra. Annars funkar det mesta precis som i IE fast bättre ;)

Vilka applets då?
Jag har inte haft problem med dom iaf.

TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg

greyhound skrev:

Tengblad skrev:

snajgel skrev:

Vilka applets då?
Jag har inte haft problem med dom iaf.

t.ex dom på blip.se

SelleMedlem sedan sep. 20011 350 inlägg

Mozillas nya är lite bättre än Firefoxs tyvärr, kört länge med FIrefox dock så strula det just med java mm.

Samt visa kommandon fungerar inte i Mozilla/Firefox.

greyhoundMedlem sedan maj 20031 399 inlägg

Tengblad skrev:

t.ex dom på blip.se

Ok, där surfar inte jag :)

:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg

Josef skrev:

Anledningen till att jag använder Firefox är för att den är just "enklare", färre knappar. Dock tycker jag att Opera är snyggare i grundutförande.

Färre knappar? :q I Opera kan du lägga till och ta bort knappar, adressfält, verktygsfält, allt precis efter behag. Eftersom allt (nästan) fungerar via kortkommandon behöver man nästan inga knappar alls. :)

6.02 är iofs ganska gammalt. En uppgradering till 7.50 rekommenderas - det har hänt saker... ;)

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Opera suger ju nå så offantligt med minne.

BlueSaintMedlem sedan aug. 20021 796 inlägg

Mozilla Firefox är den absolut bästa webbläsaren enligt mig.

muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg

Tycker också att Firefox är bäst, mycket tack vare alla extensions som finns.

Ni som använder Opera, varför gör ni det? Vad med Opera är så bra att det är värt att betala för (alt. se på reklam)?

GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg

Jag kör mest Opera för att jag inte orkat leta efter en bättre ;) Tycker det är smidigt att kunna spara sidor man är inne på tills nästa gång man öppnar opera.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004478 inlägg

Tycker också att Firefox är bäst, mycket tack vare alla extensions som finns.

Ni som använder Opera, varför gör ni det? Vad med Opera är så bra att det är värt att betala för (alt. se på reklam)?

Jag använder Opera bland annat för att slippa installera en massa extensions :p .

För att få samma funktionalitet som Opera i Firefox behövs det ju en del extensions. Jag är väl slö.
Saker som jag särskilt gillar i Opera är stilmalls-växlaren (finns väl till firefox med antar jag) och en del annat.
Du (muskot) kan väl argumentera lite för firefox så kanske jag byter. En sak som jag inte gillar med Opera är att det är kommersiellt. Open Source ska det va.

altackMedlem sedan feb. 2004830 inlägg

Eldräven. Snyggare, enklare och bättre. :)

muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg

Du (muskot) kan väl argumentera lite för firefox så kanske jag byter. En sak som jag inte gillar med Opera är att det är kommersiellt. Open Source ska det va.

Tja, de flesta fördelar känner du säkert redan till. Open source, följer standarder bra och den fina floran av mer eller mindre nödvändiga extensions (GoUp och Plain Text Links är två av mina favoriter).

Visst kan det tyckas jobbigt att installera extensions för alla funktioner som redan finns från början i Opera, men jag ser det bara som en fördel då man själv kan välja vilka funktioner man vill installera och använda. Jag använder visserligen inte Opera, men jag antar ändå att det finns en stor mängd extension-funktioner till Firefox som det saknas motsvarighet till. Kika här:

http://update.mozilla.org/extensions/?application=firefox
http://texturizer.net/firefox/extensions/

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Gein skrev:

Opera suger ju nå så offantligt med minne.

Japp och det börjar störa mig rätt mkt. Annnars använder jag opera dels för email/mailinglists/newsfeeds är inbygt.
Har precis börjat använda firefox ibland så vem vet... :)

r: såg att det fanns att ladda hem :r

:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg

Hm, jag märker inte att Opera slukar minne (även på mitt gamla ök till maskin) men å andra sidan har jag Opera igång precis jämt så jag har inte mycket att jämföra med... :e

Mc FettoMedlem sedan nov. 20021 920 inlägg

Kollade lite på minnesuttnytjandet efter att ha installerat thunderbird. Firefox + thunderbird tar ju dubbelt så mkt minne som opera gör!

Genererad på 428 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb