/me har installerat och kört lite med Firefox nu.
Det verkar riktigt smooth, gillar att man kan ha flera tabs och så där... får väl se om det håller i sig... :)
Tack för alla synpunkter.
Firefox eller Opera?
39 svar · 1 319 visningar · startad av snajgel · sida 2 av 2
Frågan, av snajgel
vilken ska man välja?! För och nackdelar...
Läs frågan i sin helhet →Firefox sätter jag min röst på!
Den är lätt och inte lika buggad som IE är och så är Firefox snyggare.. ;)
Opera körde jag förr och den var sådär..
Den rekomenderas inte för gamla och sega datorer.. Det tog ett bra tag innan den startade upp för mig och när den var uppstartad så gick den segt.
Fördelen med den nya versionen är att IRC är inbyggt i det.. :)
Så jag sätter min röst på Firefox! :D
Red) Ändarde bort det där med "Firefox tog så lite minne", Det var ett litet fel av mig och säga det när det tog dubbelt så mer än IE..
bluxbluxo skrev:
Opera körde jag förr och den var sådär..
Den rekomenderas inte för gamla och sega datorer.. Det tog ett bra tag innan den startade upp för mig och när den var uppstartad så gick den segt.
Heh, definiera "gamla och sega datorer", tack. ;)
På gamla Bettan här (400Mhz) funkar Opera 7.50 utan problem, startar på två-tre sekunder och tuffar på utan att klaga alls. :)
bluxbluxo skrev:
Den är lätt och tar inte så mycket minne och inte lika buggad som IE är..
Hmm, var bara tvungen att kolla hur mycket minne firefox drar emot IE... och firefox drar ju nästan dubbelt så mycket...!!?? Jag var också under uppfattningen att firefox skulle vara litet och smidigt, men för mig på den här sidan drar firefox 24 352kB och IE drar 15 948kB.
Plus att firefox buggar ibland och byter ut alla å,ä,ö till "?" Det händer som sagt bara ibland och mycket irriterade.
hehe det är inget att snacka om jag menar
inget är ju fel fritt. Och FireFox vinner lätt
mozilla skrev:
bluxbluxo skrev:
Hmm, var bara tvungen att kolla hur mycket minne firefox drar emot IE... och firefox drar ju nästan dubbelt så mycket...!!?? Jag var också under uppfattningen att firefox skulle vara litet och smidigt, men för mig på den här sidan drar firefox 24 352kB och IE drar 15 948kB.
Plus att firefox buggar ibland och byter ut alla å,ä,ö till "?" Det händer som sagt bara ibland och mycket irriterade.
Jag fick på min till 31 000kb hehe det är ju nästan skrämmande
mozilla skrev:
bluxbluxo skrev:
Oj.. Jag trodde helt fel. :)
Hmm, mitt Opera drar 60 000 kB med 10 tabbar. Ganska mycket.
Det blir nog firefox snart ändå. Gillar som sagt open source och möljigheten att själv välja funktioner m h a plugins. Kör ju Miranda IM som är uppbyggt så.
Jag har provat...
Netscape v7.1 compact
Mozilla Firefox v0.9
Opera v7.51
Tycker såhär:
1 - Opera
2 - Internet Explorer
3 - Netscape
4 - Mozilla
Opera
--------
Bra browser med mkt bra finesser, lite krånglig innan man lärt sig kanske. Känns också gedigen jämfört med Mozilla.
Netscape
--------
Bra den här också, tabbar och inbyggd popupblocker. Men, tyvärr så kunde den bli överbelastad på nåt vis, om man hade surfat för länge, eller något, vet inte om nån sorts cache blev full eller så... ja, iaf då funkade den inte som sig bör, utan jag fick starta om den...
Mozilla
--------
Den här kändes lite dåligt genomarbetad, har vissa barnsjukdomar, och hängde sig ibland. Men... annars så var den helt ok den här också... kan bli ett bra alternativ om dom jobbar lite på den.
...okej... det där är vad JAG tycker och har kommit fram till... bara delade med mig lite... :)
Danny: Hallådär, jag saknar IE i dina omdömen... ;)
haha... ja, jag tog med den ovan som referens bara... faktum är att jag kör bara IE nu... för den finns överallt... problemet är ju om man vant sig vid t ex Opera, sedan surfar man nånstans där det inte finns... vad gör man!? ...blir frustrerad och springer därifrån? :) ...nädu... för mig så duger faktiskt IE, om man samtidigt har en popup blockare, typ Google bar'en... fast det skulle inte skada med tabbar också, men... man kan inte få allt... :)
Danny skrev:
...nädu... för mig så duger faktiskt IE, om man samtidigt har en popup blockare, typ Google bar'en... fast det skulle inte skada med tabbar också, men... man kan inte få allt... :)
Du får ju inte glöma en spyware scanner också :)
Dessutom finns det program som gör att du kan köra med tabbar i IE, tror det var här på wf som jag såg länken också.
- Spyware scanner. Hmm... skulle kanske behövas, fast numera tar Norton Antivirus hand om sådana saker också, inte så bra säkert, men ändå. Annars gör jag det själv, förhand :)
- IE igen. Tabbar i IE... mmmhmm... Måste prova... problemet då blir väl att om ett fönster hänger sig (vilket händer ibland), så dör alla andra också va... :)
Till tråden. Opera... dom flesta brukar klaga på att Opera kostar pengar, visst, men det kan man ju bjuda på, det är inte mkt pengar det rör sig, 300 riksdaler har jag för mig... man pröjsar för kvalitet...
Det bästa med Opera är att den är kraschsäker - dyker browsern eller operativet får man frågan om man vill fortsätta där man var när man startar programmet igen, komplett med att kunna backa tillbaka till tidigare sidor osv.
Uppskattas när man kör 98. :e
:stefan: skrev:
6.02 är iofs ganska gammalt. En uppgradering till 7.50 rekommenderas - det har hänt saker... ;)
Det var visst 7.23. :e
Stora skillnader mellan 7.23 och 7.51?
Nu var det ett tag sen jag bytte upp mig, men det är väl mest optimeringar tror jag. Inget revolutionerande på rak arm, buggfixar, optimeringar osv... Smådetaljer man inte tänker på eller inte använder. ;)
Hmm, jag tror att jag ska köra Firefox nu. Det finns ju en del riktigt fina extensions och jag kan knappt komma på någon funktionalitet som finn i Opera som man inte kan få i Firefox.
Gillar skarpt Adblock, Web-developer och All-in-one gestures som kan göra spår så att man lättare ser vilken gest man utför (förutom att det står i statuslisten). Synd bara att spåren är så fula. Om de hade varit lite glittrande så hade Black & White-känslan uppstått direkt :e
rekomenderar FireFox, håller man på¨med hemsidor m.m. så är firefox bra, med ett plugin. kommer inte ihåg var man kan tanka det, så kan man validera sin sida med 2 knapptryck på vänster musknapp :D
En sak som jag tycker är bättre i Opera är tabbhanteringen. Där kan man välja att ett nytt fönster aldrig ska öppnas.
Firefox öppnar fortfarande nya fönster vid till exempel pop-ups och det har jag inte lyckats få bort (trots pluginen som ska hjälpa till att hålla på tabbarna). Sen om man stänger alla tabbar i Opera så ligger fortfarande en tom arbetsyta kvar medan firefox stängs helt när man stänger den sista tabben. När man är van vid Opera är det rätt så irriterande ibland.
Opera stort och klumpigt? Tycker jag inte.
Sen behöver man ju inte betala för att slippa reklamen... ;)
En grej som jag har märkt angående minnet är att det är väldigt intressant att besöka cyberphoto.se och sedan låta det stå ett tag och tugga, sen är minnet borta.
/red. De har tydligen fixat cyberphoto, förut öppnade det sig självt i sig självt i sig självt i oändliga frames.