webForumDet fria alternativet

Trådlöst mellan två hus, ca 40m ??

Nätverk

8 svar · 663 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

hej.

Ska hjälpa en då dom vill dela bredbandet mellan två hus.. Avståndet mellan husen är ca 30- 40 m med fri sikt.

Nu har dom en trålös d-link router typ en enklare 5 portars modell.

Är det i detta läget möjligt att köpa till starkare antenner för att få detta att fungera? Eller finns det andra lösningar, vad behöver man för antenner alt utrustning?

saken är nu att i hus 1 (där routern står) så måste det vara någon typ av rundstrålande som iallafall har en vinkel på ca 150 grader då det finns en annan enhet som ska ha kontakt med routern.

Hus 2 däremot ska bara vara riktad mot hus 1. Kan också nämna att datorerna står i rum längt bak i varje hus så det är några väggar att ta sig igenom och. Men ska man ha antenner på taket då?

Mvh

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

har kört trådlöst ett litet tag och vad jag har märkt så försämras signalen väsentligt om man har bäggar mellan routern och datorn. Det beror ju också på vilken typ av väggar det är, har även hört att annan utrustning kan störa som t.ex. trådlösa telefoner, microvgsugnar m.m.
Misstänker att man måste använda sig av en riktad antenn som koncentrerar signalen mot ett håll. finns ju även utomhusantenner men tror att priser springer iväg om man ska använda sig av sådan utrustning.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Tja....för det första kan du ju börja med att välja bättre produkter än D-Link.
Är det D-Link 624+ så kan du slänga den direkt eftersom att den kommer att hänga sig om den får jobba för mycket.

Välj en Linksys WRT54G istället.

Men som sagt....40 meter kan bli svårt....även om det är fri SIKT så får du tänka på att glas också är en vägg...för utrustningen ska väl inte stå utomhus eller?

Tror inte att du kommer att få ett speciellt bra resultat med vanliga hemmaprodukter men det kanske är värt ett försök...

Är det två hyreshus eller är det två villor?
Är det det senare så hade jag hellre grävt ner en nätverkskabel mellan husen..under förutsättning att där inte är en allmän väg mellan husen.

Sen tycker jag kanske att det är lite snålt att dela bredband....
Inte bara det att det inte är tillåtet men den som skrivit under avtalet blir skyldig till allt vad de andra gör.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Jag skulle också försökt med nätverkskabel, fortare och stabilare åtminstone i jämförelse med en vanlig trådlös router som kan ha problem med att ha täckning.

Zpookey skrev:

Inte bara det att det inte är tillåtet men den som skrivit under avtalet blir skyldig till allt vad de andra gör.

Måste inte vara två olika hushåll. Jag hade 30 meter nätverkskabel till övervåningen på garaget där jag bodde som var ett annat hus än de ursprungliga på tomten. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Visst finns det separata antenner speciella riktnings. Ökar säkerhet och mottagning mycket när man vet vilka punkter som skall kopplas.
Men det är oklart om det är lönt eller ta och köp två stycken MIMO enheter och testa på plats.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Zpookey skrev:

Tja....för det första kan du ju börja med att välja bättre produkter än D-Link.
Är det D-Link 624+ så kan du slänga den direkt eftersom att den kommer att hänga sig om den får jobba för mycket.

Välj en Linksys WRT54G istället.

Det handlar om hemma bruk för att dela 2 mbit bredband.

Zpookey skrev:

Detta är på en gård och dom har flera hus....

Vill ju inte heller lägga ut mer än növändigt. Ska man prova och köpa en riktantenn och sikta mot huset med routern? såg att 10m kabel kostade 995:- bra dyrt det...

Kan man göra egen kabel eller är det någon konstig kontaktering eller nåt sånt?

Vad står dbi för såg det stod 8,5 dbi på en utomhusantenn??

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

eddy1 skrev:

såg att 10m kabel kostade 995:- bra dyrt det...

Vardå?!?!?!

http://www.computercity.se/ har 30 meter kabel för 379:- t.ex.

Men ska du köra med kabel så kanske du måste ha en signalförstärkare på vägen. Minns inte exakt men när jag installerade nätverk förut så har jag för mig att vi satta en förstärkare typ var 20 meter, men jag kanske minns fel :r

okey, det var ett rimligare pris...

I dator nr 2 sitter det ett d-link kort och jag hittade en rikt antenn från d-link för utomhus bruk, kostade typ en 1000 lap verkar ju överkomligt. Men hur vet jag att kontakterna passar då?

rikt antenn
Står att det är n-female men om man kollar specen på alla d-link pci kort så står det ju reversa sma kontakt.. Passar inte det med andra ord??

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)