webForumDet fria alternativet

S/IN, S/OUT, V/IN, V/OUT

Datorhårdvara

21 svar · 290 visningar · startad av ampy

Medlem sedan feb. 20011 498 inlägg
Frågan#1

Jag fick ett nytt grafikkort häromdagen för att det gamla gick sönder. Med det nya grafikkortet kom en adapter där det finns fyra kontakter på ena sidan (S/IN, S/OUT, V/IN, V/OUT).

På S/OUT har jag kopplat in TV:n så att jag kan se på filmer på TV:n istället.

Men vad kan man ha de tre andra till?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Det låter ju som s-video in och ut samt video in och ut. Hur ser kontakterna ut?

Jo, det är s-video in och ut....

Men vad kan man ha de till? Kan man se på TV på datorn om man kopplar s-video-sladden till S/IN?

Vad har man V/IN och V/OUT till?

Ser V/IN/OUT ut som vanliga RCA-kontakter? I så fall är det nog bara komposit in och ut (som du skulle kunna använda om din TV exempelvis inte hade stöd för s-video). För att du ska kunna se på TV på datorn måste du även ha en TV-tuner, vilket du kan lösa genom att t ex koppla via en video.

S/IN/OUT ser inte ut som RCA-kontakter utan det ser ut som en s-video-kontakt.

Det är en sådan här sladd jag har som jag kan koppla in:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/321253_Xw2.jpg

Men på V/IN/OUT ser det ut som det är RCA-kontakter (runda smala).

Ja, s-video vet jag hur de ser ut. Det var V/IN/OUT jag frågade efter. Eftersom de är RCA-kontakter ligger det förmodligen till så som jag beskrev ovan.

Läste fel. :r

Men kan du förklara lite mer detaljerat hur man ska koppla så att man kan se på TV på datorskärmen?

Det du måste göra är att koppla in en video (eller någon annan apparat med tv-tuner) till någon av ingångarna på grafikkortet. Har du inga andra utgångar än SCART på videon får du köpa en SCART-adapter med kontakter för s-video, kompositvideo och ljud.

Kan du förklara dessa två begrepp för mig?

tv-tuner
kompositvideo

ampy skrev:

Kan du förklara dessa två begrepp för mig?

tv-tuner

TV-mottagare (sitter i t ex TV- och videoapparater). Används för att kunna ta emot tv-signalerna. Det är denna man betalar TV-avgift för.

ampy skrev:

kompositvideo

Kör man kompositvideo skickas all information i samma signal. Kör man s-video separeras crominans- (färg) och luminansinformationen (ljus). Det är därför man får svartvit bild om man försöker skicka s-videosignaler till en TV som inte stödjer det. Kan man ska man alltså köra s-video.

muskot skrev:

Det du måste göra är att koppla in en video (eller någon annan apparat med tv-tuner) till någon av ingångarna på grafikkortet. Har du inga andra utgångar än SCART på videon får du köpa en SCART-adapter med kontakter för s-video, kompositvideo och ljud.

En SCART-adapter har jag redan.
Denna:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/322399_BXw2.jpg

Sen har jag, som jag har sagt tidigare, denna:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/321253_Xw2.jpg

Och så har jag denna:
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/321372_Xw2.jpg

Räcker dessa artiklar?

Ska jag koppa s-video-sladden till S/IN eller V/IN?

Behöver man något speciellt program sedan för att kunna se tv-bilden?

ampy skrev:

Räcker dessa artiklar?

Om den apparat du tänkt använda klarar av att skicka ut s-video genom scart bör det räcka med dessa, ja.

ampy skrev:

Ska jag koppa s-video-sladden till S/IN eller V/IN?

Om jag förstod dig rätt bestod V/IN av en RCA-kontakt, vilket betyder att det bör vara fysiskt omöjligt att pula in en s-videokontakt där.

ampy skrev:

Behöver man något speciellt program sedan för att kunna se tv-bilden?

Ja, något program behövs. Förmodligen följer det med något enklare program till grafikkortet.

muskot skrev:

Om den apparat du tänkt använda klarar av att skicka ut s-video genom scart bör det räcka med dessa, ja.

Hur vet man om apparaten klarar av att skicka ut s-video genom scart?

muskot skrev:

Ja, något program behövs. Förmodligen följer det med något enklare program till grafikkortet.

Vad jag vet så har inget sådant program följt med. Finns det några gratisprogram som man kan ladda ner från internet?

Antingen får man kika efter om man hittar något i manualen, prova och se vad som händer eller fråga tillverkaren eller återförsäljaren.

Det finns förmodligen en uppsjö av program för detta, kan dock inte nämna något på rak arm då detta inte är någonting jag själv sysslat med. Om inte annat kan du prova att titta på grafikkortstillverkarens hemsida om det finns något där.

Har fått det att fungera nu med programmet InterVideo WinDVR 3.

Ett litet problem bara. Man kan spela in program med WinDVR men då kommer inte ljudet med, bara bilden alltså.

Jag antar att man får spela in både ljud och bild och sedan sätta ihop de två filerna med något program. Vilket isf?

Ingen som vet?

Hur har du kopplat ljudet då?

Ljudsladden har jag satt in i det blåa uttaget på ljudkortet.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Du kan merge:a ljud och bild i programmet TMPGEnc och spara till en fil.

SPiN skrev:

Du kan merge:a ljud och bild i programmet TMPGEnc och spara till en fil.

Med detta program kan jag alltså bara sätt ihop en ljudfil och en videofil till en sammansatt fil?

Men hur spelar man in ljudet?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)