Jag fick ett nytt grafikkort häromdagen för att det gamla gick sönder. Med det nya grafikkortet kom en adapter där det finns fyra kontakter på ena sidan (S/IN, S/OUT, V/IN, V/OUT).
På S/OUT har jag kopplat in TV:n så att jag kan se på filmer på TV:n istället.
Ser V/IN/OUT ut som vanliga RCA-kontakter? I så fall är det nog bara komposit in och ut (som du skulle kunna använda om din TV exempelvis inte hade stöd för s-video). För att du ska kunna se på TV på datorn måste du även ha en TV-tuner, vilket du kan lösa genom att t ex koppla via en video.
Ja, s-video vet jag hur de ser ut. Det var V/IN/OUT jag frågade efter. Eftersom de är RCA-kontakter ligger det förmodligen till så som jag beskrev ovan.
Det du måste göra är att koppla in en video (eller någon annan apparat med tv-tuner) till någon av ingångarna på grafikkortet. Har du inga andra utgångar än SCART på videon får du köpa en SCART-adapter med kontakter för s-video, kompositvideo och ljud.
TV-mottagare (sitter i t ex TV- och videoapparater). Används för att kunna ta emot tv-signalerna. Det är denna man betalar TV-avgift för.
ampy skrev:
kompositvideo
Kör man kompositvideo skickas all information i samma signal. Kör man s-video separeras crominans- (färg) och luminansinformationen (ljus). Det är därför man får svartvit bild om man försöker skicka s-videosignaler till en TV som inte stödjer det. Kan man ska man alltså köra s-video.
Det du måste göra är att koppla in en video (eller någon annan apparat med tv-tuner) till någon av ingångarna på grafikkortet. Har du inga andra utgångar än SCART på videon får du köpa en SCART-adapter med kontakter för s-video, kompositvideo och ljud.
Antingen får man kika efter om man hittar något i manualen, prova och se vad som händer eller fråga tillverkaren eller återförsäljaren.
Det finns förmodligen en uppsjö av program för detta, kan dock inte nämna något på rak arm då detta inte är någonting jag själv sysslat med. Om inte annat kan du prova att titta på grafikkortstillverkarens hemsida om det finns något där.