Transformatorn är den del i skärmen som omvandlar dessa 230 volt från eluttaget till en strömstyrka skärmen klarar av och den blir därför ganska varm, tänk dig att skärmen tar emot 230 volt och ska omvandla detta till låt oss säga 200 så blir det 30 volts överskott vilket går ut i jordningen men motståndet som blir gör tranformatorn väldigt varm. Därav ska de stå i ventilerade utrymmen.
Min förklaring och jag hoppas den var tydlig nog.
------------------
------------------
Min hemsida
Min mailadress
Whisky, om Anders själv får välja - min slogan.
Bam without Spam - ännu ett motto.
BbughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg Jag har lite att påpeka...

-
Jag är ingen expert på skärmar, men är det inte så att det finns flera transformatorer? En för att transformera upp också? (Bildröret jobbar ju med 2kV eller liknande)
Iaf, denna är jag inte säker på;
-
Men denna är jag säker på;
En transformator omvandlar en växelspänning till en annan växelspänning, och t ex 230 till 23 ger alltså INTE en förlust på (230 - 23)= 207 V * strömmen, utan det fiffiga med en trafo är att det inte blir några stora förluster! (Spänningen transformeras om, vilket strömmen också gör; se läs ngn fysikbok för detaljer
)
Men, motståndet i ledningarna ger vissa förluster, vilket genererar värme!
Varpå, som tidigare nämts, trafon blir varm... Vilket gör att man bör ta det lite lugnt med att klämma in vilka material som helst i direktkontakt till den!
Så att klämma en gummisnodd runt den är inte rekomenderat! (Det fungerar troligen, men det KAN gå åt H- om man har otur
)
Hoppas detta var tydligt nog?
/En blivande fysikprofessor 
------------------
Mvh Yrin Eldfjell