webForumDet fria alternativet

En av två hårddiskar är sönder...

Datorhårdvara

28 svar · 3 236 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

...och eftersom de sitter i RAID0 så antar jag att det är kört att kicka igång Windows-installationen igen?

BIOS hittar inte ena disken och RAID-arrayen meddelar "Failed" förutom var 10:e gång då den säger att det är "Yes" på "Bootable". När den väl går igång så är volymen "dirty" och checkdisk jobbar som tusan. Hinner knappt logga in innan blåskärmen visar sig igen. :(

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny disk, bygga om raiden i BIOS och installera om datorn.

Alternativt slår du i sär RAIDen i BIOS och installerar på den hela disken.

swede skrev:

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny disk, bygga om raiden i BIOS och installera om datorn.

Alternativt slår du i sär RAIDen i BIOS och installerar på den hela disken.

Ny disk måste vara samma storlek va? Fabrikat och annat spelar ingen roll, eller?

"Slår isär"? Hur gör man det? Stänger av raiden i BIOS helt enkelt?

Hmm. Nu lyckades burken hålla sig vid liv så pass länge att jag kunde logga in. Då fick jag detta meddelande: "En del databegäran till hårddisken i en RAID 0-volym misslyckades men en säkerhetskopiering kanske är möjlig. Försök med att omedelbart säkerhetskopiera data."

En ny ikon vid klockan har dykt upp (två diskar vara en är röd): "En enhet i en RAID 0-volym har nästan slutat fungera. Försök med att omedelbart säkerhetskopiera data."
Hehe, kul att något i en PC med Windows XP "nästan har slutat fungera"...

Hela utrymmet finns dock kvar. Har säkerhetskopierat senast inatt men ska kolla så att allt gick korrekt då.

Kan man flytta över allt till en av RAID-diskarna och sedan bara köra med den?

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

DanneSt skrev:

Kan man flytta över allt till en av RAID-diskarna och sedan bara köra med den?

Tvivlar på att det går med konsument prylar, troligast är det en backup/restore som gäller.

Det du kan göra, nu när datorn är uppe, är att ta en fullbackup av allt innehåll (om du nu inte har gjort det tidigare) och hoppas att den inte rasar under tiden.

Du behöver en lika stor disk som den du har, helst med samma hastighet så om du kan köpa en exakt likadan så är det det bästa alternativet.

Om du tar bort hela raid konfigurationen i BIOS så blir diskarna separata igen.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

1. Ta backup.
2. Installera om systemet antingen på en fungerande disk eller en fullt fungerande RAID-uppsättning.
3. Läs in backupen.

Det är väl det som gäller när det är RAID0. Hade du haft någon RAID med redundans (alla utom RAID0) så hade det ju inte varit några större problem att fortsätta köra systemet och bara byta den disk som mår dåligt.

Nä, disken mår verkligen inte bra. Windows låser sig innan jag hinner göra nånting, så det blir till att ominstallera Windows på den disk som fungerar. Köper en ny större disk och sätter in som ren lagringsutrymme istället för att köpa en till likadan för att köra RAID0. Det är ju helt värdelöst. Bara större risk att burken kraschar när det räcker med att en av dem går ner.

Jag har ju sparat alla viktiga dokument (dubbelt, på två separata USB-diskar) så det är egentligen ingenting som gått förlorat förutom alla inställningar. Bara skitjobbigt att ominstallera allt...

Medlem sedan maj 2009250 inlägg

Vilken temperatur har du haft i rummet där diskarna har stått och gått?

johaseo skrev:

Vilken temperatur har du haft i rummet där diskarna har stått och gått?

Normal rumstemperatur. Den står i mitt kontor på skrivbordet och är väl ventilerad.

Drar jag igång Ubuntu via cd-rom så varnar den för att disken har många "bad sectors".

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Sånna här rapporter som får en att ångra sin RAID0 konfiguration lite grand. Hoppas det löser sig för dig DanneSt. Inget roligt med 0 redundans.

DanneSt skrev:

Köper en ny större disk och sätter in som ren lagringsutrymme istället för att köpa en till likadan för att köra RAID0. Det är ju helt värdelöst. Bara större risk att burken kraschar när det räcker med att en av dem går ner.

Ja, det är en nackdel. Frågan är vad vinner du egentligen på RAID0 och varför vill du ha det? Är det prestanda du är ute och jagar och tycker att det är viktigt kanske du skulle prova med en SSD-disk istället, eller eventuellt fundera på RAID5 men det kräver ju fler diskar isåfall.

matlin skrev:

Sånna här rapporter som får en att ångra sin RAID0 konfiguration lite grand. Hoppas det löser sig för dig DanneSt. Inget roligt med 0 redundans.

Usch nej. Som tur är har jag lärt mig av tidigare misstag och kör backup på filer och dokument varje natt "manuellt", men det är ju besvärligt att installera om hela burken och alla program man har.

erciz skrev:

Ja, det är en nackdel. Frågan är vad vinner du egentligen på RAID0 och varför vill du ha det? Är det prestanda du är ute och jagar och tycker att det är viktigt kanske du skulle prova med en SSD-disk istället, eller eventuellt fundera på RAID5 men det kräver ju fler diskar isåfall.

RAID0 var default när jag köpte min Dell Dimension 9200 via nätet för några år sedan. Inget jag har valt egentligen. Helst hade jag ju velat ha RAID1 åtminstonde för det är ju säkerheten och inte prestandan jag är ute efter. RAID5 är ju kanske att föredra men kostar lite mer.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

DanneSt skrev:

Helst hade jag ju velat ha RAID1 åtminstonde för det är ju säkerheten och inte prestandan jag är ute efter. RAID5 är ju kanske att föredra men kostar lite mer.

RAID1 har bättre prestanda vid läsning medans sämre prestanda vid skrivning.

RAID5 är resurskrävande eftersom den skall räkna ut kontrollsiffror vid varje skrivning, detta gör att mjukvaru RAID5 i princip är ointressant. Skall man köra RAID5 så skall man skaffa ett RAID kort som kan göra alla beräkningar i hårdvaran.

GunnarD skrev:

RAID1 har bättre prestanda vid läsning medans sämre prestanda vid skrivning.

RAID5 är resurskrävande eftersom den skall räkna ut kontrollsiffror vid varje skrivning, detta gör att mjukvaru RAID5 i princip är ointressant. Skall man köra RAID5 så skall man skaffa ett RAID kort som kan göra alla beräkningar i hårdvaran.

Aha!
Funderar på att skaffa en billig konsument-NAS för ett par-tre tusenlappar. Är det mjukvaru- eller hårdvaru-raid i dem månne?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Eller virtualisera och köra med snapshots? Annars är OpenSolaris med ZFS ett bra alternativ om man är ute efter säkerheten, kanske köra det som värd-OS om du har orken att sätta dig in i det. :)

SPiN skrev:

Eller virtualisera och köra med snapshots? Annars är OpenSolaris med ZFS ett bra alternativ om man är ute efter säkerheten, kanske köra det som värd-OS om du har orken att sätta dig in i det. :)

Åh herregud vad många konstiga och okända ord du kommer med... :r
Ska googla en stund och se om jag fattar bättre vad du säger! :OO

DanneSt skrev:

Åh herregud vad många konstiga och okända ord du kommer med... :r
Ska googla en stund och se om jag fattar bättre vad du säger! :OO

ZFS är väl filsystemet nummer ett just nu. Bättre än RAID på många punkter.
Men finns bara för OpenSolaris och FreeBSD men en klon är pågång till Linux.
http://www.youtube.com/watch?v=CN6iDzesEs0

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

DanneSt skrev:

Aha!
Funderar på att skaffa en billig konsument-NAS för ett par-tre tusenlappar. Är det mjukvaru- eller hårdvaru-raid i dem månne?

Gissar på mjukvaruraid.

Men eftersom en NAS bara gör en sak så kan dom ha trimmat systemet så att det inte märks så mycket.

Har en ReadyNas själv och dom kör med något dom kallar RaidX (skall likna Raid5), det tog lång tid att formatera diskarna men när väl det var gjort så har jag relativt bra prestanda men misstänker att det är nätverket som är flaskhalsen.

Har köpt en ny hårddisk, en Seagate. Ser nu att det står "Certified Repaired HDD" och misstänker således att butiken jag köpte den hos har blåst mig...
Jag trodde jag köpte en ny men detta måste ju vara nån HDD som används i garantiärenden och liknande?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)