webForumDet fria alternativet

En av två hårddiskar är sönder...

Datorhårdvara

28 svar · 3 236 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

...och eftersom de sitter i RAID0 så antar jag att det är kört att kicka igång Windows-installationen igen?

BIOS hittar inte ena disken och RAID-arrayen meddelar "Failed" förutom var 10:e gång då den säger att det är "Yes" på "Bootable". När den väl går igång så är volymen "dirty" och checkdisk jobbar som tusan. Hinner knappt logga in innan blåskärmen visar sig igen. :(

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny disk, bygga om raiden i BIOS och installera om datorn.

Alternativt slår du i sär RAIDen i BIOS och installerar på den hela disken.

swede skrev:

Enklaste lösningen är nog att köpa en ny disk, bygga om raiden i BIOS och installera om datorn.

Alternativt slår du i sär RAIDen i BIOS och installerar på den hela disken.

Ny disk måste vara samma storlek va? Fabrikat och annat spelar ingen roll, eller?

"Slår isär"? Hur gör man det? Stänger av raiden i BIOS helt enkelt?

Hmm. Nu lyckades burken hålla sig vid liv så pass länge att jag kunde logga in. Då fick jag detta meddelande: "En del databegäran till hårddisken i en RAID 0-volym misslyckades men en säkerhetskopiering kanske är möjlig. Försök med att omedelbart säkerhetskopiera data."

En ny ikon vid klockan har dykt upp (två diskar vara en är röd): "En enhet i en RAID 0-volym har nästan slutat fungera. Försök med att omedelbart säkerhetskopiera data."
Hehe, kul att något i en PC med Windows XP "nästan har slutat fungera"...

Hela utrymmet finns dock kvar. Har säkerhetskopierat senast inatt men ska kolla så att allt gick korrekt då.

Kan man flytta över allt till en av RAID-diskarna och sedan bara köra med den?

Medlem sedan feb. 2004230 inlägg

DanneSt skrev:

Kan man flytta över allt till en av RAID-diskarna och sedan bara köra med den?