Hej wf,
går i köpestankar, så jag skulle behöva er hjälp med att reda ut vissa saker:
fråga 1:
vad är det som har avgörande betydelse på en bärbar för att man skall kunna jobba med flera olika program samtidigt ( office packetet + dreamweaver + bildbehandling) utan att det känns segt och dött?
fråga 2:
finns en uppsjö av processortyper - tex
a) Intel Celeron M 370 1.5 GHz
b) AMD Mobile Sempron 3000+ / 1.8 GHz
c) Intel Core Duo T2300 1.66 GHz
vilket rekomenderas för snabb och bra prestanda? Vilka skillnader mellen dessa?
fråga 3 gäller skärmstorlekn:
vad jag fattar så bestämmer skärmstorleken lite datorns tyngd. Vilka skärmegenskaper skall jag titta efter? Jag tänkte använda datorn till att:
officepaketet
programmera
surfa
titta på film - med behållning
räcker 13 tum för detta eller bör jag välja 15? och i så fall widescreen eller inte
fråga 3 gäller skärmstorlekn:
vad jag fattar så bestämmer skärmstorleken lite datorns tyngd. Vilka skärmegenskaper skall jag titta efter? Jag tänkte använda datorn till att:
officepaketet
programmera
surfa
titta på film - med behållning
räcker 13 tum för detta eller bör jag välja 15? och i så fall widescreen eller inte
Jag har en 12' och det fungerar perfekt till surfa och film etc, men att arbeta med text och programmering blir rätt jobbigt på 12', ska skaffa en större skärm och koppla in till bärbara och ha den hemma för det blir ingen bra hållning framför datorn. Hur mycket större du vill ha är ju en smak och prissak.
vad är det som har avgörande betydelse på en bärbar för att man skall kunna jobba med flera olika program samtidigt ( office packetet + dreamweaver + bildbehandling) utan att det känns segt och dött?
Samma saker som har betydelse på en stationär dator. Det ultimata är dubbla processorkärnor (dvs. Intel Core Duo), rejält med minne och en snabb hårddisk.
Samma saker som har betydelse på en stationär dator. Det ultimata är dubbla processorkärnor (dvs. Intel Core Duo), rejält med minne och en snabb hårddisk.
Den enskilt viktigaste faktorn är i praktiken rotationshastigheten. Fortfarande sitter det i många bärbara 4200 rpm-diskar och de är rejält slöa och bör undvikas. Det vanligaste är 5400 rpm, men det finns även diskar för bärbara som snurrar i 7200 rpm.
Att tänka på är dock att en 7200rpmare påverkar både batteritid och fläktljud negativt. Dessutom tenderar det bli ett rejält steg upp i pris, vet dock inte exakt hur det har ändrats under senaste året.
Minne & Processor är dock de viktigaste faktorerna för det du pratar om. En 5400rpmare kan jag inte tänka mig ställer till några enorma problem, även om det självklart blir ännu snabbare med en 7200are.
Att tänka på är dock att en 7200rpmare påverkar både batteritid och fläktljud negativt. Dessutom tenderar det bli ett rejält steg upp i pris, vet dock inte exakt hur det har ändrats under senaste året.
Minne & Processor är dock de viktigaste faktorerna för det du pratar om. En 5400rpmare kan jag inte tänka mig ställer till några enorma problem, även om det självklart blir ännu snabbare med en 7200are.
om man inte har råd med en Core Dual... vilken är näst bästa processorn?
Pentium M tycker jag är en höjdare.
Jag har en 15 tummare, och hade absolut inte tackat nej till en widescreen. Men med widescreen blir den oftast klumpigare så där får man överväga hur mycket man skall bära runt på den.
Det beror på vad det är för dator, så det finns inget allmänrådande svar. Två och tre brukar dock lätt fixat, att byta processor kan vara lite omständigare. Köp rätt från början. ;)