webForumDet fria alternativet

Vilken AMD-processor och vilket moderkort?

Datorhårdvara

28 svar · 1 429 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Om man idag ska bygga ihop en bra persondator där såväl spelande som programmering, surfande och filmtittande står i fokus - vilken AMD-processor och vilket moderkort ska man i så fall välja? Jag har förstått det att AMD socket 939 är att föredra?

Jag är ute efter ett moderkort med många finesser, såsom t.ex. wake-on-keybord/mouse-tap (asus a7n8x deluxe har en sån funktion att datorn startar när man trycker på tangentbordet eller musen). Dessutom prioriteras såklart stabilitet och utbyggbarhet. Har kikat lite på Asus A8N Premium.

Dessutom - vilken AMD-processor till moderkort med socket 939 är att rekommendera?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

En vanlig AMD Athlon 64 räcker bra till det du beskriver, men skall du ha en värsting spelburk så är det dubbelkärniga X2:an som gäller. Hur kraftfull processor bör du känna efter själv, kan bara bidra med att jag sitter på en AMD Athlon 64 3000+ och den har aldrig varit några problem i spel med...
Ang. moderkort så kan jag varmt rekommendera ett med nVidias nForce 4 Chipset på ;). LanParty gör sjukt bra prylar om du skall klockan, annars duger något mer standard, typ ASUS, hur bra som helst ;).

Jag ska inte överklocka. Det finns en uppsjö nForce 4-baserade moderkort och jag är ganska säker på att dessa skiljer sig åt ganska duktigt. Vilket moderkort ska jag välja? :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle köra på Asus A8R-MVP (ca 1000 kr, prisvärt kort) och en Athlon 64 X2 3800+ (ca 3000 kr).

Medlem sedan dec. 200436 inlägg

X2 3800+ tycker ger mig budget-varning. Du skall inte överklocka och bör därför välja en X2 4440+. Hyfsat prisvärd och presterar mer än bra.

Väljer du också att vänta också någon/ra månad så kommer AMD att släppa AM2, ett nytt modekort och ptja, det är en del som kommer förbättras. Men det är ju så med komponenter, det kommer alltid nya saker.. men denna gång är det faktiskt värt att vänta, tycker jag.

PS, det klockrenaste (!!) valet man kan göra är att köpa en Opteron med bra steppings och sedan RÅklocka denna. Då kan du komma upp i riktigt höga höjder.. sedan kostar den inte mer än 3000 kr vilket gör valet mycket enklare. Bara ett tips.. ;)

Lycka till!

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Moderkort: dunno. Asus har jag kört med sedan jag började mecka ihop mina burkar på egen hand och Asus är jag nöjd med. Samtidigt har jag inte testat andra märken så jag vet kanske inte vad jag missar? ;)
/r: Just det, du ska akta dig för moderkort med fläkt på nordbryggan, de brukar väsnas som in i helvete, med ett vinande ljud dessutom. Inge trevligt alls.

Angående processorn, vänta med x2:orna för ett tag. Eller det beror på - behöver du en ny burk på en gång? Kommer du pressa datorn hårt, tex bränna en dvd-skiva samtidigt som du komprimerar film? Då är ju x2:an perfekt, annars njäej, tycker jag. AMD kommer f.ö. lansera en ny sockel, kallad AM2 och det lutar att det blir någon gång under den tidiga sommaren av vad jag har läst. Detta kommer säkerligen innebära att priset på x2:orna kommer sjunka och sedan så tycker jag inte att det är värt att satsa på en x2:a idag. De flesta spelen och programmen idag är inte utvecklade för dubbelkärniga CPUs och därmed kommer prestandan inte upplevas så himla bra som man kanske kan tro på förhand. Jag menar, en AMD x2 3800+ som arbetar med ett vanligt program kommer enbart dra nytta av ena kärnan, vilken motsvarar en enkelkärning CPU ~2300+. Har du däremot flera tunga program igång samtidigt måste x2 vara himla smutt, då mini-hänger sig inte systemet som det kan göra i enkelkärniga CPUs.

Dual Core(DC) är framtiden och fler och fler spel- och program kommer portas allt eftersom. Så här på rak arm kan jag bara komma på ett spel som drar nytta av flera kärnor och det är Quake 4. Det släpptes en patch som skulle ge en prestandaökning med ~30% för DC-system om jag inte rör ihop saker och ting. Hur det är på programfronten, det vet jag inte.

Frågan är ju hur mkt du är villig att lägga ut så här "nära" sommaren? :)
Jag går själv i uppgraderingstankar och är i stort sett i samma sits som du, jag lirar inte speciellt mycket spel utan använder burken mest till åt att programmera, avnjuta musik och film, men när man nu vill lira spel så vill man ju självklart att det ska gå! AMD 64 är i alla fall rätt just nu och jag hade nog satsat på en 3200+ eller en 3500+. Den senare har jag testat på och den är ruskans snabb! Jäkligt prisvärd om du frågar mig. Jag sitter på en P4 2.53 Ghz och upplever att AMD 3500+ är bra mycket snabbare än min P4, bara så att du vet vad jag jämför med.
Troligen räcker det långt med en 3200+ och ett grafikkort som är up-to-date men det där beror också på vilka typ av spel du vill lira, olika spel använder CPU, RAM, GPU olika mycket helt enkelt. Rörigt? Juppz!

Visst är X2 4400+ bättre än X2 3800+, men också 50% dyrare. Opteron är fina, men m_soderlund vill vad det verkar inte överklocka.

Även om man får mer spelprestanda för pengarna om man väljer en vanlig Athlon 64 och mängden spel som kan utnyttja flera processorer/kärnor inte är många till antalet, måste man ju ändå ha i åtanke att man i många fall får fina prestandavinster i alla fall. Vill du göra mycket med datorn samtidigt är dual core och mycket minne ultimat. :)

AM2 kommer väl inte att betyda så mycket, utan är mest en övergång till DDR2 (den nya sockeln är egentligen inte nödvändig, men eftersom minneskontrollern är integrerad i processorn skulle det annars finnas en risk för att folk försöker köra en DDR-processor på ett DDR2-kort). Visserligen kommer både processor, moderkort och minnen vara "ute" när AM2 etablerat sig, men för de flesta spelar det ingen roll. 939-processorer och (framförallt) DDR-minnen kommer att finnas kvar på marknaden även post-AM2 och när de är helt utfasade vill man nog ändå byta ut allt, inklusive moderkortet.

Jag tycker nog faktiskt att 3000 kr för en processor är på tok för mycket. Hur står sig en AMD 643000+ med en 3200+ till exempel, och vad är den direkt skillnaden mot exempelvis 3800+ förutom priset? Är nästan 2000 kr extra värt att lägga på 3800+?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

dAEk^ skrev:

/r: Just det, du ska akta dig för moderkort med fläkt på nordbryggan, de brukar väsnas som in i helvete, med ett vinande ljud dessutom. Inge trevligt alls.

Kan vara bra att tänka på, men finns det ett moderkort som man verkligen vill ha så är det oftast lätt som plätt att byta NB-fläkten mot en fläns för en femtiolapp ;).

m_soderlund skrev:

Jag tycker nog faktiskt att 3000 kr för en processor är på tok för mycket. Hur står sig en AMD 643000+ med en 3200+ till exempel, och vad är den direkt skillnaden mot exempelvis 3800+ förutom priset? Är nästan 2000 kr extra värt att lägga på 3800+?

Skillnaden mellan en 3000+ och 3200+ tror jag inte man märker av i första hand. Möjligen att 3200+ lever lite så att säga men det skulle vara ytterst lite då. För dyrga 200 kr extra, ja det tycker jag nog att det är värt, den är ju lite snabbare också. Men att punga ut 3000:- för en processor idag tycker jag är lite mastigt, främst för att det kommer kraftfullare saker runt hörnet (läs. runt sommar) och då tror jag att dagens komponentpriser kommer sjunka. Man får mer saker för pengarna om man väntar fast så är det i och för sig hela tiden inom hårdvaruvärlden... Jag skulle i varje fall satsa på en billig uppgradering nu och spara mina pengar på en ny burk efter sommaren om det behövs. Vem vet, du kanske klarar dig finemang med en 3200+. Vad har du för komponenter i din nuvarande burk?

Coccozz: Ryker inte garatin då? Och man måste väl veta vilken fläns man behöver, så att den klarar av sitt jobb vill säga?

dAEk^ skrev:

Vad har du för komponenter i din nuvarande burk?

Barton 2500+, 1 gig minne, asus a7n8x deluxe, radeon 9800 pro och två seagate-hårddiskar. Det är processorn och moderkortet jag tänker på i första hand och senare gfx-kort och snabbare hårddiskar.

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Det är et AGP du har nu, antagligen vill/kan du inte använda det.
Nyare moderkort använder nästan uteslutande PCI-X (finns dualkort?), så du lär behöva nytt grafikkort också.
Minnerna snabba nog?

m_soderlund skrev:

Barton 2500+, 1 gig minne, asus a7n8x deluxe, radeon 9800 pro och två seagate-hårddiskar. Det är processorn och moderkortet jag tänker på i första hand och senare gfx-kort och snabbare hårddiskar.

Barton 2500+ är inte så tokig ändå, även om den självklart är långsammare än en Athlon 64. Är det verkligen nödvändigt att uppgradera redan idag? Testa att överklocka din Barton, de brukar gå att skrämma upp i 11x200 (2,2 GHz = XP 3200+) och då bör den ju hålla en stund till.

Vill du behålla dina gamla minnen är det definitivt ingen mening att vänta på socket AM2, eftersom den kommer att köra DDR2.

frankof skrev:

Nyare moderkort använder nästan uteslutande PCI-X (finns dualkort?), så du lär behöva nytt grafikkort också.

PCIe och PCI-X är olika saker. :) Det finns åtminstone ett kort som har både PCIe och AGP; ASRock 939Dual-SATA2.

m_soderlund skrev:

Skillnaden mellan en Athlon 64 3200+ och Athlon 64 X2 3800+ är att den senare har dubbla kärnor. Detta innebär att du kompilera, koda en DVD eller något annat processorintensivt och samtidigt köra ett krävande spel, utan att det känns långsamt.

Eftersom du har en relativt bra dator redan måste du vara redo att hosta upp lite krut på en uppgradering. Annars kommer du knappt att märka någon skillnad.

Jasså, är det en så liten skillnad mellan barton 2500+ och några av dagens prisvärda AMD-processorer? Hm.. Vad gäller minnen så har jag 2 x 512 mb @ 400 mhz. Hur stor är prestandaskillnaden mellan DDR och DDR2?

Och så ytterliggare en fråga.. kan det snabba upp datorn betydligt om jag kör en systemdisk på typ 80 gig och utöver det mina två Seagate-HD:s? För som det är just nu tycker jag faktiskt att min dator är lite onödigt seg (även om den såklart är grymt snabb :p ) men det kanske beror på att jag nästan har fyllt mina diskar men framför allt har en massa massa program installerade?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

muskot skrev:

PCIe och PCI-X är olika saker. :) Det finns åtminstone ett kort som har både PCIe och AGP; ASRock 939Dual-SATA2.

Jaja, pci express, grafikkortsporten var det åtminstonde som jag syftade på :P ;)

muskot skrev:

Skillnaden mellan en Athlon 64 3200+ och Athlon 64 X2 3800+ är att den senare har dubbla kärnor. Detta innebär att du kompilera, koda en DVD eller något annat processorintensivt och samtidigt köra ett krävande spel, utan att det känns långsamt.

Eftersom du har en relativt bra dator redan måste du vara redo att hosta upp lite krut på en uppgradering. Annars kommer du knappt att märka någon skillnad.

Precis, det kan nästan upplevas som att man slängt pengarna i sjön om man köper sig en x2:a utan att egentligen behöva en eftersom den inte är så pass snabb för "vanligt användande".

m_soderlund skrev:

Jasså, är det en så liten skillnad mellan barton 2500+ och några av dagens prisvärda AMD-processorer?

Det är klart att det är en skillnad, men jag tycker inte att det känns värt att lägga pengar på att uppgradera från en XP 2500+ till en 64 3200+. Du får leta upp några gamla jämförelser processorerna emellan och se om du tycker att skillnaden är tillräckligt stor för att lägga några tusenlappar på en uppgradering.

m_soderlund skrev:

Hur stor är prestandaskillnaden mellan DDR och DDR2?

Skillnaden mellan DDR och DDR2 är marginell, även om skillnaden ökar i takt med att man lanserar snabbare DDR2-minnen (på DDR-sidan har man ju stått och stampat på PC3200 (200 MHz) i flera år). Det kommer vara lite större vits med DDR2 nu när AM2 kommer än när Intel hoppade på tåget.

m_soderlund skrev:

kan det snabba upp datorn betydligt om jag kör en systemdisk på typ 80 gig och utöver det mina två Seagate-HD:s? För som det är just nu tycker jag faktiskt att min dator är lite onödigt seg (även om den såklart är grymt snabb :p)

Onödigt seg men samtidigt grymt snabb? :D Om du köper en Raptor kommer du nog att märka en viss skillnad, men frågan är väl om det är värt att lägga 1700 kr på det. :)

dAEk^ skrev:

Precis, det kan nästan upplevas som att man slängt pengarna i sjön om man köper sig en x2:a utan att egentligen behöva en eftersom den inte är så pass snabb för "vanligt användande".

Mja, jag tycker nog att det är mer pengar i sjön att köpa Athlon 64 3000 eller 3200+, eftersom det är ett så pass litet steg från en Athlon XP. En X2 är naturligtvis dyr, men väldigt fin för de som verkligen använder sin dator. Man kan använda datorn på ett helt annat sätt om man vet med sig att processorintensiva uppgifter inte får datorn att krokna på samma sätt som tidigare.

muskot skrev:

Onödigt seg men samtidigt grymt snabb? :D Om du köper en Raptor kommer du nog att märka en viss skillnad, men frågan är väl om det är värt att lägga 1700 kr på det. :)

Min dator är jättesnabb i grunden, nu är den bara snabb. Det är så jag menar. :D

Är det t.ex. denna raptor-disk du pratar om? :) Tack!

m_soderlund skrev:

Är det t.ex. denna raptor-disk du pratar om? :) Tack!

Japp, den är det.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)