Då var det dags, jag har äntligen tagit tagit mig i kragen för att skaffa en ny hårddisk samt ett nytt nätaggregat. Det sistnämnda tror jag nämligen behövs av flera anledningar. Dels verkar det inte kunna serva mina nuvarande komponenter, plus att det alltså ska in en disk till som ska gå varm, plus att jag gärna får ner ljudnivån på burken. Idag sitter jag med ett Aopen 220W (+3.3V& +5V = 220W max) som satt i chassit när jag köpte burken för lite drygt två år sedan och jag utgår från att det finns bättre alternativ.
Så, vad vill jag då ha?
Hårddisk:
I och med att jag behåller min nuvarande 160GB (som systemdisk) tror jag att 250GB räcker ett bra tag. Jag räknar med runt tusenlappen för hdd:n.
Nätaggregat:
Här har jag, efter Bires tråd, skaffat mig lite bättre koll. Jag vill visst få ner ljudnivån jämfört med nuvarande, men är samtidigt inte beredd att hosta vad som helst. Runt 600-700:-, är det rimligt? Jag kör förövrigt en AMD Athlon XP 2500+, om det nu spelar någon roll.
Sista frågan, att montera ett nätaggregat är oftast inga problem eller?
Om du vill ha en tyst hårddisk kan jag rekommendera WD3200JB. Låt dig inte luras av att det är Western Digital som har tillverkat den, den jag har är i stort sett ljudlös förutom lite lätt knarrande vid sökning. Den har gett mig ett lite snabbare system också (bytte från 2st WD 80GB).
Okej, den är på 320 GB, men det är väl aldrig fel? ;)
Hårddisk: Hitachi Deskstar T7K250. Snabb, sval och tyst. 250 GB-modellen kostar runt tusenlappen och finns både i SATA2- och ATA/133-utförande.
Nätaggregat: Seasonic SS-301HT för 445 kr. Eller SS-401HT för 745 kr om du tror att du behöver mer kräm. :)
Att montera ett nätaggregat är inga problem. Egentligen inte svårare än att montera in en hårddisk, även om det blir lite mer omfattande och tidskrävande att koppla ur och i alla kontanter.
Jag läste en del som Seasonic i Bires tråd och de lite dyrare varianterna verkar ha fått god kritik så det känns väl lovande. Sedan är ju då hur mycket kräm jag är i behov av. Finns det något sätt att räkna på det, i en snabb överslagsräkning? 445:- känns ju också helt okej, men hur tyst är det?
Hårddisken så, 320GB vore ju inte helt fel och då är det ju nästan så jag skulle kunna ha min nuvarande 160GB som backup. Mina mest känsliga prylar lär ju lätt få plats på den.
Summa i dagsläget: 1495+445:-, ungefär vad min budget är satt till. Sedan tänkte jag köpa prylarna i min lokala butik, om det inte är allt för mycket prisdiff (och det brukar det faktiskt vara).
SS-x01HT-serien är tysta, men de är bulkförpackade och lite enklare i sitt utförande jämfört med S12-serien.
Ett bra aggregat på 300W räcker garanterat till din dator, förutsatt att du inte har ett överdimensionerat grafikkort eller en extrem mängd hårddiskar (dvs. fler än 5-10 st).
Just det ja, SATA2- och ATA/133-utförande - vad är det för skillnad och kan jag köra båda delarna på mitt moderkort? Har tyvärr inte modellbeteckningen i huvudet men kan kolla upp.
Det är två olika gränssnitt. SATA2 är det nya, snabbare utav de, men jag har ingen erfarenhet av hur stor skillnaden blir i praktiken. Hur som helst måste ditt moderkort stödja antingen ATA/133 eller SATA2 eller den något äldre SATA. Huruvida SATA2 diskarna är bakåtkompatibla eller inte vet jag inte...
Ang. nätaggregatet så hade jag tagit ett Tagan, de har ett gott namn, iaf. vad jag hört, kring sig. Däremot Q-Tec är många som säger strular och ger spikar och annat tråk. Ett Tagan 330W 20db 525,- låter riktigt bra enligt mig ;).
SATA/SATA2 är kompatibla, jag kör själv en SATA2-disk på ett moderkort med SATA. Samma sak med ATA/133 och ATA/100 osv.
ATA/133 fungerar alltså på alla moderkort (i princip) och SATA fungerar på nyare kort. Det går även att köpa till ett kontrollerkort om man så vill. Med SATA vinner du egentligen ingenting i prestanda, men ska man ändå köpa nytt kan det ju vara vettigt att satsa på det senaste gränssnittet. Dessutom slipper man de klumpiga flatkablarna.
Tagan är okej, men Seasonic är bättre. :) 2x 80 mm fläktar är ur ljudnivåsynpunkt mycket sämre än 1x 120 mm.
Jag var nere på stan en sväng för en stund sedan och grävde lite i det lokala utbudet.
HoloDeck hade Maxtor-diskar i olika storlekar, både 250GB och 300GB, för 1055:- respektive 1295:-. I lager dessutom. I nätaggregatväg hade de Antech-varianter, där ett 350W gick lös på 749:-. Hur dessa är vet jag inte och jag har inte Googlat på dem än heller.
Alina hade det utbudet som fanns på deras hemsida, men var inte omöjliga att kunna beställa hem andra prylar om så önskades. Men, inget innan helgen vilket kanske är lite synd.
Maxtor skulle jag inte köpa. Statistik är kanske inget att förlita sig på, men deras dåliga siffror hos StorageReview gör att jag håller mig borta från dem. Hårddiskar är den komponent som vid fel ofta för med sig mest arbete och därför vill man ju gärna göra vad man kan för att minimera riskerna för fel.
Antec gör fina chassin, men deras nätaggregat är inte så jättebra. Som sagt, satsa på Seasonic. Det är värt att betala någon hundring i frakt. :)
Roger that. Jag funderar på att beställa allt på nätet istället då jag så sent som ikväll upptäckte att det inte är "innan helgen"-bråttom med prylarna heller (datorn startade upp som den skulle, tack och lov). Då kan jag utan problem få de prylarna jag verkligen vill ha också.
Du minns fel. :) Det du tänker på är 48-bitars LBA, och det introducerades i och med ATA/100.
Med ATA-standarden är det alltid så att den nyare anpassar sig efter den äldre. Dvs. stoppar du in en ATA/100-disk på en ATA/66-kontroller kommer den köras som en ATA/66-disk. Samma sak med det omvända, en ATA/66-disk på en ATA/100-kontroller kommer - föga förvånande - att köras som en ATA/66-disk. :)
Förresten, moderkortet är ett Microstar, ATX Socket462 KT6 Delta-FIS2R, om det nu spelar någon roll för nätaggregat och hårddisk.
Har i alla fall fortfarande inte fått tummen ur att beställa några prylar än även om det lutar åt en WD320, som Mr. N. tipsade om ovan, samt Seasonic SS-301HT.
Tack för testet muskot. I torsdags blev det hårddiskinköp och jag tog med mig en WD 250GB-disk hem för under tusenlappen. Jag gissar att det inte är några problem att köra både SATA och IDE-diskar. Rätt eller fel? :)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849