webForumDet fria alternativet

Chipsetkylning

Datorhårdvara

5 svar · 420 visningar · startad av Patrik81

Medlem sedan okt. 2001538 inlägg
Frågan#1

Hejsan :)

Nu har min trotjänare till dator ( ihopplockad och behandlad i denna tråden ) fått problem på halsen, eller snarare moderkortet. Den där lilla gulliga fläkten på dryga 40mm som jag antar är chipsetfläkten (sitter snett nedanför och till höger om processorsockeln, och nästan direkt under ram-minnes-platserna) har under en tid nu låtit allt sjukare och sjukare, för att tidigare idag rossla till och bli så varm att jag inte fann något annat alternativ än att stänga ned datorn.

Jag misstänker att den behöver bytas innan jag leker med den datorn. Och då funderade jag lite på om det skulle räcka med en passiv kylare, eller om det verkligen behövs en fläkt där. Med passiv blir det ju tystare, men frågan är ju om det räcker.

Moderkortet är ett ASUS A8N-SLI Deluxe.
Jag antar att jag skulle kunna skicka in den på garantireparation, men då blir jag utan datorn så länge, så tänkte försöka mig på lite hemmapill istället, men som sagt, då behöver jag ju lite rådgivning/vägledning.

Finns det något man skall tänka på? (Förutom det uppenbara att kolla så man får plats med eventuell ny utrustning)
Till exempel, på Zalmans hemsida, stod det något jag inte blev riktigt klok på, att man bara skulle använda deras produkt om man dessutom använde deras processorkylare. Jag kan iofs ha tolkat deras text fel, eller läst texten som fan läser bibeln, men i vilket fall, kan någon komma med något förslag på en kylare, om möjligt passiv, som borde kirra läget?

MVH Patrik

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I Datormagazin Nr 1 2006 sid 067 finns en bra artikel om kylning. Något som heter Peltierkylning kolla annars in https://www.tomshardware.com eller https://www.Kylning.com

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Jag bytte nyss min fläkt till en passiv kylare (Zalman NB47J North bridge heatsink). Den funkar perfekt. jag var lite orolig i början då det är rätt lite plats för grafikkortet sitter precis vid kanten men om man satte den lite snett blev det tillräckligt bra...

Jag har ett MSI K8N NEO4-FI och rättså bra temperatur i lådan (Antec p180) så jag vet inte om det går lika bra för dig att byta, men jag har iaf inte haft några problem. Visst va det lite pilligt men när man fick dit det har det varit kanoon! O tyst! ;)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag plockade bort NB-fläkten för den väsnades så mycket, kör med originalflänsen och har hittills inte haft några problem. Har kört så i ett halvår tror jag, ingen överklockning.
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=121946

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Jag har ett Asus A8N-SLI Deluxe och jag har bytt ut chipsetfläkten mot en Zalman NB47J. Fungerar fint.
Det enda problemet jag hade var att kylningen på mitt Leadtek 6800GT-kort var ivägen men jag bytte ut den mot en Zalman VF700-ALCU så var det lugnt.

Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Glad i hågen och tacksam för alla svaren, tror jag att jag kommer försöka mig på en Zalman NB47J.
Accepterar Hardrockers svar som slutgiltigt då vi har samma moderkort, och ja, då vet jag ju att det åtminstone är kompatibelt ;)

Tack för alla svar, god fortsättning, och gott nytt år :bire
MVH Patrik

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)