webForumDet fria alternativet

Plugga ur 40mm moderkortsfläkt?

Datorhårdvara

11 svar · 1 527 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har en liten 40mm-fläkt som sitter på en kylfläns på moderkortet, och denna fläkt har på senare tid börjat att surra med ett enerverande missljud. Jag har köpt en ny kylfläns för att ersätta befintlig fläns och fläkt men fram tills det att bytet blir gjort (jag tänker nämligen inte försöka mig på det själv då jag måste lossa på hela moderkort :bla ) så skulle jag vilja slippa missljudet.

Så, hur känsligt är det egentligen? Kan jag plugga ur fläkten helt och bara köra med den befintliga kylflänsen?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oftast är det fläkten som släpper lite från axeln. Pröva med att trycka till fläkten en gång. Sätt dit en enkel termometer (typ stek) så kan du se vad som händer med temperaturen med eller utan fläkt.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag har plockat bort min fläkt från nordbryggan, kör bara med standardflänsen nu. Upplever ingen instabilitet, bara tystnad. :)

Mr. N. skrev:

Jag har plockat bort min fläkt från nordbryggan, kör bara med standardflänsen nu. Upplever ingen instabilitet, bara tystnad. :)

Kan systemtemperaturen säga hur det kommer att bli? Sedan jag dammsög ur burken ordentligt i veckan så har jag sänkt CPU-tempen med åtta-tio grader (från 48-50 till 38-41) och systemtempen med några få grader (från 36-38 till 31-35). Spelar det någon roll vilket moderkort man har eller är det generellt att det fungerar även utan fläkt?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag läste mig till att fläkten på mitt moderkort (MSI 865PE Neo2) egentligen bara behövdes om jag skulle överklocka, vilket jag inte gör. Min systemtemp ligger runt 30 grader, med två 120mm chassifläkter på 7V, en CNPS 7700-Cu på processorn och en VF700-Cu på grafikkortet.

Jag ska gräva lite och se om jag hittar någon sådan information till mitt Epox EP-8RDA3G-kort.

Jag hittade inget i manualen om nämnd fläkt men jag pluggade nyss ur den på test. Riktigt tyst och skönt, och så här får det vara under kvällen. Får väl pressa burken lite sen med lite spelande och se hur det blir. :)

Tillägg: MotherboardFAQs.com - Epox-cooling där det alltså ser ut så här för min del: http://www.motherboardfaqs.com/epox/epox_cooling_files/newepox1.jpg

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag har inte hört om något moderkort som inte klarat av att köra med nordbryggefläkten bortmonterad. Dock påverkas naturligtvis stabilitet vid överklockning samt livslängden på moderkortet.

muskot skrev:

Jag har inte hört om något moderkort som inte klarat av att köra med nordbryggefläkten bortmonterad. Dock påverkas naturligtvis stabilitet vid överklockning samt livslängden på moderkortet.

Överklockning är det inte tal om här, det klarar jag mig vackert utan. :)

Upptäckte en kanske något hjälpande hand. Alldeles intill denna nu berömda "nordbrygga" så sitter processorn med dess kylare och fläkt. Kände efter och visst, fläkten smittar av sig en aning. Om det hjälper eller ej tänker jag dock inte uttala mig om. ;)

Medlem sedan aug. 2004108 inlägg

muskot skrev:

Då kan du ju börja listan med Shuttles FN41 (sitter i Barebone-systemet SN41G2). Jag plockade bort fläkten och satte dit en bra kylfläns istället, testade med det gamla spelet Rollcage. Efter ca 7 min bröt överhettningsskyddet strömmen i hela burken.

Nu har det rullat stabilt här utan någon extra kylanordning sedan 20 mars och hittills har jag inte stött på ett enda problem, vare sig jag surfar eller spelar.

Dryden skrev:

Nu har det rullat stabilt här utan någon extra kylanordning sedan 20 mars och hittills har jag inte stött på ett enda problem, vare sig jag surfar eller spelar.

...och så har det fortsatt. Verkar fungera utan problem. :)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)