Någon som kan ge en liten snabbkurs på hur olika överföringshastigheter fungerar på PATA och SATA? Jag tänkte införskaffa SATA nu och tänkte räkna lite på hur stor skillnaden blir i hastighet. En tanke slog mig att om man som jag har två ATA/100 diskar på samma kabel så kommer de att dela på bandbredden så det bara blir 50 MB/sek Jag testade slänga över lite junk från ena disken till den andra för att se hur snabbt det gick och om detta med 50 MB/s stämde. Till min förvåning så blev resultatet av antal överflyttade MB dividerat med antalet sekunder det tog att flytta över det 3 MB, alltså en överföringshastighet på 3 MB/s, det är ju lite skillnad på 3 och 50 MB/s ju. Hur kommer det sig att det inte går fortare än så? Ska det vara 50 MB/sek om allt är rätt eller är det jag som missupfattat tekniken helt och hållet?
Till min förvåning så blev resultatet av antal överflyttade MB dividerat med antalet sekunder det tog att flytta över det 3 MB, alltså en överföringshastighet på 3 MB/s, det är ju lite skillnad på 3 och 50 MB/s ju.
Du blandar ihop begreppen lite. :)
Överföringshastigheten i ATA/100 är 100 Mbit/s d.v.s c:a 10 MB/s. I teorin ska du kunna få ut 12,5 MB/s (100/8).
Nej, det är du som blandar ihop saker. ATA100 kan i teorin skyffla 100 MByte/s, inte 100 Mbit/s. Har du inte märkt att hårddiskar normalt är snabbare än det lokala nätverket? ;)
Jag läste på lite och förstod att så var fallet, men 3 MB/s, då förstår jag inte varför kontrollern behöver klara av 133 MB/s. Dessa diskarna är bara något år gamla Seagate 200 Gb på båda. Måste vara något fel om de bara skyfflar 3 MB/s? Om jag sätter ned kontrollern på 33Mb/s så skulle jag ju inte märka nån skillnad.
Är det inte lite falsk marknadsföring också isåfall. Jag menar det står ju ATA/100 tex och då tror man ju att det betyder att den skyfflar det, det står inget om att det gäller kabel<>buffert men inte att disken bara klarar att skyffla i en viss hastighet. Om jag bara kan skyffla i 3 MB/s så betyder ju 100 MB/s på bussen inte ett dugg. 97% i outnyttjad bandbredd, är inte det underbart.
Funderar på att strunta i SATA nu bara för det, det kommer förmodligen vara samma hoax där.
Föreslår att du använder ett benchmarkverktyg istället för stoppur. Ingen hårddisk kan trycka ut mer 100 MB/s, så det där med 133 MB/s gäller bara fram till hårddiskens cacheminne. WD Raptor, som är den snabbaste SATA-disken på marknaden, trycker ur sig ~72 MB/s som mest. Den skulle alltså kunna vara lika snabb med ett ATA100-gränssnitt. Motsvarande siffra för en något år gammal Seagate-disk borde vara runt 60 MB/s. Detta gäller alltså vid idealförhållanden och inte vad man som minst bör förvänta sig.
Det finns i praktiken ingen prestandaskillnad mellan en SATA- och en PATA-hårddisk (förutsatt att det är samma modell, men med olika gränssnitt). Själv kör jag SATA enbart för att det är en smidigare kabel.
Frågan var flaskhalsen i ditt test ligger, det kan ju vara OS'et som är inte klarar av högre hastighet, kan också bero på hur fragmenterad disken är.
Det jag vill ha sagt är att det inte bara är hastigheten som disken kan leverera i som du mäter genom att kopiera filer, det är så mycket mera som påverkar.
Nej, det är du som blandar ihop saker. ATA100 kan i teorin skyffla 100 MByte/s, inte 100 Mbit/s. Har du inte märkt att hårddiskar normalt är snabbare än det lokala nätverket? ;)
Kommer vänta med SATA isåfall, finns ju ingen anledning att ha det om jag klarar mig så det räcker och blir över med 133 på IDE bussen och använder mig med de 100-diskar jag har nu ett tag till. Kommer ju inte över 72 MB/s på SATA/150 så det är ju meningslöst.
Jag tycker då SATA är mycket skönare att hålla på med, smidigare kabel som gör att det blir lättare att dra fram den och den bromsar inte luftflödet lika mycket heller som de där andra elefantkablarna, sedan behöver man inte hålla på och bygla dom, och dessutom kan man byta disk utan att stänga av datorn om man nu skulle vilja det :)
/red: Jaså, hadu du funderat på att byta ut dom gamla diskarna!? Det hade ju varit lite onödigt kanske eftersom de gamla PATA är ganska nya... bättre å vänta då ja tills du ändå skulle köpa nytt
Du fick mig att tänka om där för man vet ju aldrig när det kan komma nya diskar som klarar att skyffla mer, då har man ju redan gått över till SATA och kan lätt byta upp sif eftersom det är samma gränssnitt. Har redan beställt diskarna så det är lika bra att lösa ut dem. Tråkigt ifall det inte blir någon skillnad i prestanda mot nu men blir det inte det så vet jag ju iallafall att jag har en del benchmarking att ta itu med för att hitta felet kanske.
Kommer vänta med SATA isåfall, finns ju ingen anledning att ha det om jag klarar mig så det räcker och blir över med 133 på IDE bussen och använder mig med de 100-diskar jag har nu ett tag till. Kommer ju inte över 72 MB/s på SATA/150 så det är ju meningslöst.
Ja, ur prestandasynpunkt finns inget att hämta med att byta ut sina diskar från PATA till SATA. Men om man ändå ska köpa nytt, är SATA i de flesta fall att föredra.
Vill man ha mer prestanda är det bästa tipset att byta ut sin systemdisk mot en WD Raptor, men det har förstås med högre rotationshastighet snarare än SATA att göra.
Danny skrev:
dessutom kan man byta disk utan att stänga av datorn om man nu skulle vilja det
Det kan ju vara värt att tillägga att det inte är all SATA-utrustning som stödjer hotplug.
Jag gick in i egenskaperna för ATA kontrollern och där är båda kanalerna satta till 100 MB/s och man kunde göra ett enkelt test och på sustained speed stod 56 MB/s vilket ju verkar stämma bättre då. Kanske är nåt i systemet som gör att det segar vid filöverföring.
När jag stängde av antiviruset så steg det från 3 till 7 MB/s, ingen större skillnad alltså. Om allt var rätt så skulle jag kunna skyffla en mapp på 587 MB från disk till disk på runt 10 sekunder, det tar 70-80 sekunder nu. Vad ska man ha för benchmarking program för att kolla upp vad som bromsar?
Men där kanske den bara kollade hur fort det gick över bussen eller nåt. Det är en viss skillnad det mot ett test "på riktigt"
/red: shit vad svar det kom medans jag skrev, svarade alltså på "Jag gick in i egenskaperna för ATA kontrollern..."
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25