För nyfikenhetens skull så har jag kollat temperaturen på min CPU under Dreamhack. Som högtst (som jag såg) så visade programmet PC Health till mitt MSI-moderkort 87 grader Celsius. Nu är jag hemma från Dreamhack, jag sitter och fryser på mitt rum i källaren. Det är 16.5 grad här inne. Nu när jag kör programmet igen så visar det fortfarande 85 grader celsius. Varför?
Jag har väldigt svårt för att prollen skulle vara så het, då datorn flyter på relativt bra. Förutom att jag kör processorn och minnena nerklockade till 1.1Ghz för annars blåskärmar datorn vid uppstart...
Processorn är en AMD (!!) XP1800+ (eller vad de heter).
Nån som vet vad som står på? Jag prövade även att kolla "Health Status" i BIOS och där visade de samma grader. Fel på termometern eller fel på mina ögon?
Jag har väldigt svårt för att prollen skulle vara så het, då datorn flyter på relativt bra. Förutom att jag kör processorn och minnena nerklockade till 1.1Ghz för annars blåskärmar datorn vid uppstart...
Måste du köra datorn nedklockad är det väl uppenbart att den har problem? ;)
87 grader låter iofs. lite i överkant, men jag har inget större förtroende för moderkortens temperaturavläsning och skulle därför inte lägga någon vikt vid det.
Måste du köra datorn nedklockad är det väl uppenbart att den har problem? ;)
87 grader låter iofs. lite i överkant, men jag har inget större förtroende för moderkortens temperaturavläsning och skulle därför inte lägga någon vikt vid det.
Lite i överkant? Jag trodde cpu:n fick härdsmälta vid 70 grader eller liknande. :D
Men det är inte bara blåskärm jag får, ibland kommer jag inte ens förbi bootsekvensen. Det problemet har jag tagit upp tidigare: Skärmen slocknar vid start. Det problemet är alltså inte löst...
Är temperaturen uppmätt via moderkortet och inte via en intern diod i processorn bör den verkliga temperaturen vara ett antal grader högre än den rapporterade.
Problemet vid uppstarterna är troligtvis inte skärmrelaterat, utan beror på inställningar som är allt för aggressiva för din hårdvara.
Jag skulle tro att du ligger på gränsen. Kritisk temperatur för Athlon XP ligger på 85-90 grader har jag för mig. Kan vara läge att ändra vcore, eller kolla på bättre CPU-fläkt :)
Ja, men det kan ju vara ett fel på någon del som gör att den inte pallar de inställningarna. Dåliga minnen, dålig kontakt mellan processor och kylare, damm i kylflänsen, dålig snurr på fläktarna eller vad som helst. :)
Kolla temperaturrapporteringen i BIOS om du inte litar på din programvara.
Ja, men det kan ju vara ett fel på någon del som gör att den inte pallar de inställningarna. Dåliga minnen, dålig kontakt mellan processor och kylare, damm i kylflänsen, dålig snurr på fläktarna eller vad som helst. :)
Hm. Jag får väl öppna upp burken i morgon och kolla så att allt ser ut som det ska. Dammsuga lite kanske. Se om det hjälper. Typiskt att alltid nåt ska strula...
muskot skrev:
Kolla temperaturrapporteringen i BIOS om du inte litar på din programvara.
silfver skrev:
Nån som vet vad som står på? Jag prövade även att kolla "Health Status" i BIOS och där visade de samma grader. Fel på termometern eller fel på mina ögon?
:)
Sen så varje gång jag startar datorn måste jag trycka F1 för att kunna fortsätta. Det står att den inte hittar nån disk. Det är också nåt nytt fel den har hittat på själv. Jag bootar ju bara från windowsdisken så varför klagar den? Den bootar ju när jag tryckt F1...
Sen så varje gång jag startar datorn måste jag trycka F1 för att kunna fortsätta. Det står att den inte hittar nån disk. Det är också nåt nytt fel den har hittat på själv. Jag bootar ju bara från windowsdisken så varför klagar den? Den bootar ju när jag tryckt F1...
Är temperaturen uppmätt via moderkortet och inte via en intern diod i processorn bör den verkliga temperaturen vara ett antal grader högre än den rapporterade.
**Beservisser varning *****
Dioder kan inte mäta en tempratur dock likrikta eller lysa.
Därimot kan en termistor användas för o mäta tempratur.
Jag får väl öppna upp burken i morgon och kolla så att allt ser ut som det ska. Dammsuga lite kanske. Se om det hjälper. Typiskt att alltid nåt ska strula...
Nej du ska inte in med en damsugare i datorn då den genererar för mycke statisk elektrisitet o du riskerar o göra mer skada än nytta ... Blås med nånting istället o damsug ditt golv efter.
Men det är inte bara blåskärm jag får, ibland kommer jag inte ens förbi bootsekvensen. Det problemet har jag tagit upp tidigare:
Skärmen slocknar vid start. Det problemet är alltså inte löst...
Har du hög tempratur på cpu och moderkort kan man ju föresätta att det är bra varmt i chassit i datorn .. vilket kan resultera i att ditt grafikkort också blir för varm och ev dina minnen också.
Testa o köra med chassit öppet eller sätt in en chassifläkt gärna 2
en som blåser ut bak o en som suger in fram. om du inte har plats fram så se till så du får ut den varma luften i alla fall.
Systemtemperaturen ligger stadigt på 20 grader celsius, med chassiet stängt. Därför finner jag det ganska ologiskt ifall processorn skulle vara nästan 90 grader varm utan att påverka övriga komponenter.
Jag struntar i dammsugaren då. Får lösa det på annat sätt.
muskot skrev:
silfver skrev:
Exakt vad står det?
silfvers dator skrev:
A: Drive error
Press F1 to resume
Så måste jag trycka F1 för att kunna starta datorn. :l
Dioder kan inte mäta en tempratur dock likrikta eller lysa.
Därimot kan en termistor användas för o mäta tempratur.
Det var detta jag tänkte på: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_diode ("a sensor device embedded on high power microprocessors used to monitor the temperature of the processor's die").
silfver skrev:
Systemtemperaturen ligger stadigt på 20 grader celsius, med chassiet stängt.
Det låter ju i stället lite i underkant? Såvida man inte har riktig monsterkylning brukar det vara varmare än rumstemperatur i chassit.
Systemtemperaturen ligger stadigt på 20 grader celsius, med chassiet stängt.
Det låter ju i stället lite i underkant? Såvida man inte har riktig monsterkylning brukar det vara varmare än rumstemperatur i chassit.
Jag har 16 grader "varmt" på mitt rum. Så en systemtemperatur på 20-22 grader är ju inte särskilt svårt att fixa. Men det är klart, programmet kanske visar fel där också? :OO
muskot skrev:
silfvers dator skrev:
A: Drive error
Press F1 to resume
A: är ju diskettenheten. :)
Ja, men varför får jag felmeddelandet då?! :p Jag har inte ändrat nåt. Ingen diskett i stationen. Inte ryckt i några kablar. Har återställt till BIOS Defaults utan framgång.
Jag tror min dator börjar få åldersproblem. Har sån lust att slänga ut den och skaffa nåt nyare, men det kostar ju pengar.