webForumDet fria alternativet

Skärmen slocknar vid start

Datorhårdvara

4 svar · 758 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

På senare dar så har min skärm börjat strula. Åtminstone så tror jag att det är skärmens fel. Det ligger till så här, när jag går in i BIOS och väljer Adjust to best performance, eller liknande, den inställningen som ställer in alla inställningar på minnen, processorn osv., den som gör att datorn förstår att det är en XP1800+, så slocknar skärmen när datorn ska starta upp igen.

Varför?

Den slocknar så fort datorn startar om igen efter BIOS-inställnigarna är gjorda. Skärmen har betett sig lite lustigt den senaste tiden. Bland annat så slocknar den ibland av sig själv och flimmrar lite lätt. Men varför vill den inte längre starta när jag kör datorn med bästa prestanda?

Jag har verkligen tröttnat på att köra datorn som 1.1GHz då den är jävligt slö. Så all hjälp uppskattas!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

När slocknar den? Direkt när du har gjort inställningarna, eller nånstans inne i Windows?

nitro2k01 skrev:

När slocknar den? Direkt när du har gjort inställningarna, eller nånstans inne i Windows?

silfver skrev:

Den slocknar så fort datorn startar om igen efter BIOS-inställnigarna är gjorda.

Alltså, precis när man sparar inställningarna och datorn startar om.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Leta i BIOS efter en Megahertz-inställing och pröva med olika värden.

nitro2k01 skrev:

Leta i BIOS efter en Megahertz-inställing och pröva med olika värden.

Okej, det ska jag försöka. Men vad som förbryllar mig är att det har fungerat felfritt tidigare. Skärmen har några år på nacken nu, men jag förstår inte varför den skulle slockna för att krämen i processorn höjs. :l

r\ Jag valde att köra Set High Performance Defaults och nu valde skärmen faktiskt att starta. Men det kommer den säkert inte göra i morgon, så problemet kvarstår.

Jag hittade lite olika Megahertz-inställningar i BIOS, FSB-clock etc. Men ingen direkt inställning för CPU:ns Mhz.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)