webForumDet fria alternativet

TFT-skärm på ca 20"

Datorhårdvara

6 svar · 537 visningar · startad av UlfT

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Frågan#1

Jag har problem med min nuvarande skärm: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=131122
Vid det här laget står det klart för mig att felet ligger i skärmen, och jag behöver därför köpa en ny. Ett nyköp hade jag redan tidigare funderat på, men tänkt avvakta och sondera marknaden innan jag bestämmer mig. Men med detta fel, vill jag inte längre vänta. Jag ser det som en fördel om man kan få se skärmen innan man köper den. Det blir lättare att bedöma om skärmen verkligen är bra på det viset. Men efter en del letande, har jag insett att alla stora affärer som har skärmar uppställda för en att titta på, har i stort sett bara 17"- och 19"-skärmar. Dessa skärmar har ju bara 1280x1024 punkters upplösning, precis som den jag redan har. Därför tycker jag det känns ganska poänglöst att köpa en sådan.

Jag vill ha en skärm som klarar 1600x1200 punkters upplösning. Färgerna ska vara naturtrogna. Det är absolut en stor fördel om det är ett välkänt märke, både för pålitlighetens skull, och för att det ökar sannolikheten att det finns någon känd färgprofil att använda om man skulle få möjligheten att göra det som någon slags färgkalibrering (här talar jag om ett område jag inte har någon större koll på, mer än att jag inser att det kan vara bra när man redigerar sina fotografier). Skärmen ska givetvis ha DVI-anslutning. Jag har sett att en del skärmar har komposit-anslutningar. Det vore också trevligt om man skulle vilja ansluta en tv-tuner och använda skärmen som en sovrums-tv. Med tanke på det sistnämnda, ska den alltså ha en sådan responstid att den klarar rörliga tv-bilder utan några eftersläpningar. Frågan är om jag kan lita på de siffror som tillverkarna anger för responstiden. Jag antar att dessa siffror kan variera en del beroende på hur man mäter.

Bland skärmar som intresserar mig, finns:
Philips 200P6IS som verkar rätt intressant när man ser till dess finesser.
Dell Ultra Sharp 2001FP som jag har sett att en del har skrivit bra om.

Dell kan man nog glömma att få studera med egna ögon innan köp. Philips har jag inte hittat i någon butik, så även där verkar det problematiskt med granskningen. Det finns säkert andra intressanta skärmar. På PCSuperstore nämnde de att de hade någon 20"-skärm från Acer, men den fanns inte i lager. Den skulle tydligen kosta runt 4000 kr. Det är ju enormt billigt. Men jag hittar inte den skärmen på deras hemsida. Är det någon som vet något om dessa skärmar? Vilka policies har företagen angående "döda pixel-garantier"? Vågar man köpa någon av skärmarna utan att ens ha sett den?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte satsa på två 19" ! Nästan samma pengar och en helt annan värld?
Se tråd om Syncmaster 913B.

Nu har jag i alla fall köpt grisen i säcken. Jag får se i morgon om det är en fin gris. Jag beställde en LaCie Photon Vision II (20"). Enligt de få recensioner jag har sett, ska det vara en riktigt bra skärm för bildbehandling. LaCie har ju dessutom ett rykte om sig att göra bra skärmar för det ändamålet.

Angående Lasps råd; nej, det verkar för knöligt.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Såg inte detta förrän nu, men jag har den där Philipsen (200P) och jag är väldigt nöjd med den. Fattar inte hur jag klarat mig tidigare med lägre upplösning än 1600x1200, är så skönt att kunna ha alla fönster uppe samtidigt.

Har haft den i snart ett år och gav 10 000 för den, så priserna sjunkar snabbt, men det visste man ju.

Tror nog inte du lär bli besviken, för skärmarna har blivit betydligt bättre på senare tid... och en platt 20-tummare är liksom underbart.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

För övrigt kör jag 2x21" på jobbet (3200x1200) och det är knöligt. Det blir nästan att man bara använder den ena skärmen ändå. Man kan ju inte sitta för långt bort för att dra nytta av den höga upplösningen, och då blir det lite för brett... plus att det är bökigt med att nya fönster ibland öppnas på den ena skärmen och ibland den andra, och att ett maximerat fönster bara ligger på en skärm. Det blir lätt att muspekaren råkar glida över till skärmen bredvid.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag kör också 1600x1200, men jag tycker att upplösningen är för smal för att vara riktigt användbar. Man skulle vilja ha runt 400 pixlar ytterligare på bredden.

Nu har jag skärmen här. Den fungerar bra. :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)