webForumDet fria alternativet

Trasig TFT-skärm?

Datorhårdvara

13 svar · 808 visningar · startad av UlfT

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg
Frågan#1

Min tft-skärm (Advent HD-772i) fick plötsligt väldigt konstiga färger. Jag tog en skärmdump med kameran, då jag betvivlar att det framgår av en skärmdump i datorn. Tyvärr kan jag inte på min datorskärm avgöra om fotot verkligen lyckades fånga det fel jag har drabbats av. Hur som helst ser det ut som röd färg har drabbats värst. Någon som har några teorier om vad det beror på? Felet uppträder på både analog och digital ingång, så jag har uteslutit glapp i sladden och grafikkortets anslutningar.

screendump_mg_1738.jpg
Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Om grafikkortet pajjar så kan en skärmdump visa felen. Prova en vanlig skärmdump!

Här kommer en skärmdump gjord med datorn. Om den ser riktig ut för er andra, då borde jag alltså kunna anta att grafikkortet är ok?

screendump_konstiga_farger.jpg
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Skärmdumpen ser korrekt ut.

Då kan jag alltså utgå från att det är skärmen det är fel på.

Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg

det är antagligen rgb kabeln från skärmen till grafikkortet som e trasigt . testa och byt ut den!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

jboy_87 skrev:

det är antagligen rgb kabeln från skärmen till grafikkortet som e trasigt . testa och byt ut den!

UlfT skrev:

Felet uppträder på både analog och digital ingång, så jag har uteslutit glapp i sladden och grafikkortets anslutningar.

:OO

När jag slog på datorn idag igen, var bilden plötsligt bra. Men det är bara med den analoga kabeln. Med den digitala anslutningen får jag ingen signal överhuvudtaget. Igår var resultatet exakt likadant med båda kablarna. Frågan är då vad som egentligen är fel. Gårdagens erfarenheter tydde på att det inte hade något med kablar att göra. Dagens erfarenheter tyder på att det visst har med kablarna att göra. Märkligt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jordfel? Magnetfält eller strömkabel i närheten?

Kan vara så. Strömkablar och transformatorer finns det ju en del av i datorutrustningen.

Nu har jag sett problemet återkomma. Den här gången kunde det avhjälpas med "knackningar" mot skärmen. Helt uppenbart är det något som glappar.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

knackar du vid kontakten där bak på skärmen tro?
Man tycker ju att det är där det borde glappa om det är ngnstans.

Sjodahl skrev:

knackar du vid kontakten där bak på skärmen tro?

Nej. Det är bökigt att komma åt att knacka där, så jag knackar på andra delar av skärmen, som på kanten ovanpå, och på framsidan.

Sjodahl skrev:

Man tycker ju att det är där det borde glappa om det är ngnstans.

Kanske. Jag tycker det är svårt att dra några slutsatser. Jag har två olika kablar, en med DVI i bildskärmsändan och VGA i datorändan (det är den analoga kabeln), och en med DVI i båda ändor (den digitala kabeln). Skärmen har endast en DVI-I-anslutning. Så som jag förstår saken, ska DVI klara både analoga och digitala signaler. Att det verkligen är digitala signaler jag får genom kabeln med DVI i båda ändor, har jag redan kontrollerat med hjälp av skärmens OSD-meny. Om glappet sitter direkt i kontakten, tror jag att endast den ena av kablarna skulle vara inblandad vid dessa problem. Jag har nämligen kollat lite i en spec för DVI: http://www.ddwg.org/lib/dvi_10.pdf
Enligt den går digitala och analoga signaler på helt olika stift. Vore det glapp i något av stiften, eller dess signalvägar, borde det bara märkas i det ena fallet. Men jag har ju problem med båda varianterna. När jag först upptäckte problemet, såg det dessutom helt identiskt ut oavsett vilken kabel jag använde. Trots att jag vet att signalen kom genom olika stift dessa gånger. Jag nämnde i ett senare inlägg att jag försökte på nytt med den digitala kabeln, och då inte fick någon bild alls. Det var förvisso en förändring som skulle kunna tala för att problemet yttrar sig olika beroende på om jag kör digitalt eller analogt. Å andra sidan kanske detta inte tyder på något mer än att glappet kan yttra sig värre än vad det för det mesta gör. Jag kan alltså inte utesluta att jag kommer förlora bilden helt även med den analoga kabeln. Sammantaget gör ovanstående att jag tror glappet sitter någonstans inne i skärmen, något efter DVI-kontakten. Hur långt efter, är dock svårt att säga, då jag måste vrida omkring skärmen ganska mycket varje gång jag skiftar anslutning. Det kan alltså glappa i princip var som helst i skärmen när problemet skiftar karaktär vid kabelskiftningar.

Nu lade jag märke till en till sak, om jag greppar skärmen högst uppe eller på den vänstra sidan, och nyper till hårt, stabiliseras bilden. Jag gör det på ett sådant sätt att DVI-anslutningen knappast kan röra sig överhuvudtaget. Att nypa runt den högra sidan, tycks inte ge någon effekt. Jag vet inte riktigt vad jag kan dra för slutsatser av detta. Men jag tror inte DVI-kontakten är orsaken.

Det vore intressant om någon hårdvarukunnig kunde belysa detta problem. Dessutom är det välkommet med tips på TFT-skärmar som klarar exempelvis 1600x1200 (om jag ändå ska byta skärm, kan jag lika gärna gå ett snäpp uppåt i standard). Jag värderar naturtroget återgivna färger högt. Dessutom ser jag gärna att det är en skärm som finns i butiker så jag kan granska den med egna ögon.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)