webForumDet fria alternativet

Köpa datorpaket plus RAID 1

Datorhårdvara

3 svar · 345 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Jag funderar på att köpa denna dator från datorbutiken.com. Det finns lite kraft under skalet och den är tyst. Jag ska använda den till detta.

RAID 1 tänkte jag också skaffa därför att jag dels vill ha ökad säkerhet, och en viss förbättrad läsprestanda. Det står "RAID: Ja, SATA Dual" i specifikationerna för moderkortet. Innebär det att det bara är att köpa en likadan disk och plugga in? Hur installerar jag en ny disk som RAID 1 i så fall?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Nu svarar jag inte på din fråga om raid, men har lite synpunkter på konfigurationen.

* Minnet kanske du ska köra med Corsair Value Select. Ska vara bäst.
* När det gäller hårddiskar så kan jag säga att jag gillar Hitachi. Schysst prestanda till låg ljudnivå. Och kollar man på Swec så ligger de bättre till än Maxtor när det gäller returfrekvens.
* Ska du aldrig spela så tycker jag du kan satsa på ett klenare och billigare grafikkort som är passivt kylt från början.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag tackar för informationen Erik! :)

Kan du utveckla lite mer om Corsair Value Select? Och förresten, finns det någon sida med beskrivning av komponenterna; exempelvis varför DDR är bättre SDRAM, vad cachestorleken fyller för funktion och så vidare.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Corsair Value Select är inte bäst, men väl ett prisvärt minne ;). Bäst är en hel del dyrare. A-data-minnet lär dock fungera bra även det.

Den fulla benämningen på DDR är egentligen DDR SDRAM, vilket står för Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory. Skillnaden är att DDR i praktiken får dubbelt så mycket gjort per klockcykel i jämförelse med vanligt SDRAM, då data trycks ut i både stigande och fallade kurva och inte bara i stigande (det är därför ett DDR-minne på 200 MHz brukar benämnas "DDR400" och liknande).

Cache används som en mellanlagring och är oftast ett litet och väldigt snabbt minne som sitter direkt i anslutning till den enhet som ska använda datan som lagras i cachen. Utan cache skulle exempelvis processorn tvingas vänta på internminnet både pga. det fysiska avståndet och därför att det minnet är betydligt långsammare. Hur stor nytta cacheminnet gör beror på applikation (dvs. i vilken grad data återanvänds) och hur enheten är uppbygd i övrigt (stor cache gör exempelvis större nytta i en Pentium 4-processor än en Athlon 64).

När det gäller RAID finns det bra beskrivet i moderkortsmanualen hur man går till väga för att lägga till ytterligare en disk för att köra RAID1.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)