Har planer på att införskaffa en ny burk för att användas för några begränsade uppgifter:
+ Skriva text. :e Programmera är ett annat ord.
+ Lokal webbserver.
+ Spela upp mp3.
+ Kommer att använda Windows XP Pro om det har någon betydelse.
+ Hantera digitalkamerabilder i Photoshop.
- Spel kommer aldrig att användas.
Jag vill anpassa datorn efter:
+ Ha många minneskrävande program igång samtidigt.
+ Öppna filer & program snabbt.
+ Tyst. Burken ska stå i sovrummet.
Så jag tänkte att det vore bra att slänga in drygt 1 GB minne och några hundra GB hårddisk. Skulle det vara bra att ha en 10 000-varvs hårddisk för systemet och kanske en annan som används för lagring (7 200 varv)? Något speciellt man ska tänka på för att optimera datorn för "kontorsarbete"? Alla tips, länkar och dylikt mottages tacksamt.
Jag har inte tänkt sätta ihop det själv, det kan jag inte (eller det kanske inte är så svårt?), utan tar gärna emot tips på kompletta system eller kompletta delar för att eventuellt bygga själv.
Prisklass drygt 10 000 kr, plus/minus någon tusing hit eller dit.
jaha... det var inte mkt pengar till det projektet... men om du har t ex skärm, så går det ju...
- Hårddisk, köp dig två stycken 200 Gb's S-ATA diskar eller nåt...
- Grafikkort, eftersom du inte kan spela, köp nåt riktigt budgetkort, för kanske 500 spänn eller så... utan fläkt (passiv kylning)
- Kanske en P4 med HT skulle vara nåt
- Tyst burk säger du... hmm... inte mitt starkaste område, men det är en viktig fråga för mig också å andra sidan... man kan t ex ha radialfläkt i chassit... nåt nätagg som låter lite... jag såg nån kombination av nätagg/chassi i en annan tråd... ska kolla lite... återkommer...
...ang bygga... det är inte svårt att bygga datorer nuförtiden... nästan som att bygga ihop en Kalles soffa från Ikea eller nåt :) ...alltså... du kan i princip inte göra nåt allvarligt fel om du bara tar det lungt och har huvudet med dig :) ...så... prova själv... det är en bra erfarenhet att ha i ryggsäcken också :)
Skulle satsa på något i stil med detta. Pentium 4 ska du inte ha eftersom Athlon64 både är snabbare och svalare (vilket i praktiken även betyder tystare).
Går att få lite billigare om du inte beställer allt från samma ställe. Kika på Buggy. Webhallen hade inte heller några klockrena nätaggregat, skulle hellre rekommendera Seasonic Super Tornado SS-300FB.
Pace skrev:
Skulle det vara bra att ha en 10 000-varvs hårddisk för systemet och kanske en annan som används för lagring (7 200 varv)?
Helt klart blir systemet rappare med en sådan systemdisk, men då ökar både ljudnivå och pris.Tyvärr är det också så att den billiga 36 GB-versionen av WD Raptor är mer högljudd än den större versionen på 74 GB.
Pace skrev:
Jag har inte tänkt sätta ihop det själv, det kan jag inte (eller det kanske inte är så svårt?), utan tar gärna emot tips på kompletta system eller kompletta delar för att eventuellt bygga själv.
Att bygga själv är inte svårt och sparar en del pengar. Dessutom verkar flera datorbutiker slarva ordentligt när de monterar.
Athlon64 har muskot rekommenderat och det tycker jag låter som nåt du bör ha Pace, kraftfull och möjlighet till cool'n'quiet (dvs att cpu fläkten kan dra ner helt och hållet när du inte använder datorn eller inte CPU intensiva grejer).
Att ha systemet på en 10k rpm disk gör det faktiskt ganska mycket snabbare, och en 36 gb 10k rpm är inte så jättedyr så det kanske kan vara en idé.
jaha... det var inte mkt pengar till det projektet... men om du har t ex skärm, så går det ju...
Skärm har jag redan inhandlat nyligen.
muskot skrev:
Går att få lite billigare om du inte beställer allt från samma ställe.
Föredrar att handla allt på ett och samma ställe, speciellt när det gäller enkelhet med garantier, support osv.
Jymdis skrev:
Athlon64 har muskot rekommenderat och det tycker jag låter som nåt du bör ha Pace, kraftfull och möjlighet till cool'n'quiet (dvs att cpu fläkten kan dra ner helt och hållet när du inte använder datorn eller inte CPU intensiva grejer).
Athlon64 är 64-bitars väl? Hur påverkar det datorns prestanda i jämförlese med 32 bitar?
muskot skrev:
Helt klart blir systemet rappare med en sådan systemdisk, men då ökar både ljudnivå och pris.Tyvärr är det också så att den billiga 36 GB-versionen av WD Raptor är mer högljudd än den större versionen på 74 GB.
Jag prioriterar hastighet framför ljudnivå, så jag slänger hellre in en snabb hårddisk än att få ned ljudnivån till noll. Jag spelar ändå musik som överröstar allt ändå. ;) Men samtidigt vill man ju inte att ha ett Barsebäck i miniatyr.
Så Western Digital Raptor WD740GD 74Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA är tystare än den på 36? Det skulle ju i alla fall räcka ganska långt med 250 + 74 GB utrymme att spara lite filer på. ;)
Tack för alla svar, speciellt muskot för alla detaljer. :)
Athlon64 är 64-bitars väl? Hur påverkar det datorns prestanda i jämförlese med 32 bitar?
Athlon64 hanterar både 32- och 64-bitarsapplikationer utan problem. Med 64-bitarsversioner av operativsystem, drivrutiner och program får prestandan ytterligare en skjuts framåt.
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e