Coccozz skrev:
Rekommenderas den nya eller gamla sockeln då? Kommer förmodligen inte att byta processor inom det närmsta året om ens det.
Själv skulle jag utan tvekan satsa på 939, men jag är också en sådan person som aldrig köper en ny dator utan istället uppgraderar den jag har. Om man tittar på socket a/462, som släpptes år 2000, så kan dessa prylar fortfarande hänga med vid uppgraderingar (jämfört med den kortlivade föregångaren slot A). Det kan bli en ganska ekonomisk affär :). Gissningsvis blir det lite samma sak med 754 och 939. Dessutom drar som sagt Winchester mindre ström (lägre elräkning) och utvecklar mindre värme (lättare att kyla) än Newcastle.
Coccozz skrev:
Vad tror ni? Givetvis är ett 6600 bättre, men jag har inte pengarna.
Billigaste X600 Pro kostar 925 kr, billigaste 6600 går för 1053 kr - inga större pengar.
Coccozz skrev:
För övrigt blir det ett nätagg utan strömanslutning för SATA, vilket innebär att jag måste köpa en konvereter, är det typ en sånhär då?
Har du tänkt köra på WD-disken i tidigare inlägg fungerar det med en vanlig fyrpinnars Molex (dvs. samma kontakt som till vanliga IDE-diskar). Kablage av den typ du länkar till brukar följa med moderkortet (dvs. en kabel för koppling mellan disk och moderkort/kontroller).
Coccozz skrev:
Undrar för övrigt också om jag kan köra denna konfig i en låda utan andra fläktar än processorfläkten tills dess att jag har råd med lite finare fläktar. Känns onödigt att bränna 200spänn på fläktar som jag bara ska ha i max en månad.
Köper du ett nätaggregat med 120 mm-fläkt så klarar du dig förmodligen fint utan extra chassifläktar.
Coccozz skrev:
Har även hittat ett chassi som jag tycker verkar fint och bra, kan bara inte få klarhet i om fläkt och PSU ingår. Någon som vet? Har mailat och frågat, svar kommer upp när jag får det;)
Det underlättar om du avslöjar vilket chassi och vilken återförsäljare du har i åtanke ;).
Coccozz skrev:
Hittade ett moderkort med de nya nForce 4 kretsarna nu, på JME för 1145 m. frakt. Bifogar länk till Gigabytes produktinfo.
En av de första träffarna på Google:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadid=1464526&enterthread=y
När det gäller moderkort är mitt tips att gärna vänta ett slag innan man hoppar på nåt nytt, nästan alltid är det nåt strul med första revisionen(/erna) av ett kort. Eller åtminstone vänta tills ett par tester av färdiga kort finns ute. Har köpt helt nya chip/kort två gånger, båda gångerna har det varit nåt strul som lösts på senare revisioner av samma kort.