Coccozz skrev:
Allright, inte så vanligt skriver du, men de finns alltså att få tag i? För givetvis måste väl en med 1mb L2 cache gå "bättre" än en med "bara" 512kb.
Nja, det beror på vad man gör med processorn. 3200-modellen med halverad cache kompenserar ju genom att vara klockad 200 MHz högre. Överlag presterar de likvärdigt, men i vissa applikationer, där hög klockfrekvens eller stor cache är viktigt, kan den ena eller andra modellen få ett visst övertag. Om jag minns rätt tillverkas inte modellen med 1 MB längre (Clawhammer, de med 512 kB heter Newcastle), men finns säkert fortfarande i lager hos vissa återförsäljare.
Coccozz skrev:
Kan man ta bort den fläkten man får med vid ett senare tillfälle och ersätta med annan, eller måste detta ske när man får den? Den är nämligen billigare Boxed...
Den boxade kylaren är inte monterad vid leverans och kan tas av och på precis som vilken kylare som helst. Inget problem där, alltså. Dessutom har boxade processorer längre garantitid, om jag inte minns fel.
Coccozz skrev:
Hörde nämligen om folk som har haft sönder sina moderkort när de har monterat fast den boxade P4 då någon fjäder spänt för hårt. Man hör så mycket.
Den var ny för mig, annars brukar man ju höra om hur folk klagar på att det är så "lätt" att krossa kärnan på AMD:s socket A-processorer. Dock har jag aldrig träffat någon som lyckats med detta, eller ens någon som känner någon som känner någon tillräckligt klantig för att lyckats med bedriften. Vet man med sig att man inte är en total klant ska det nog inte vara några problem.
Coccozz skrev:
förmodligen kommer inte socket 939 vara speciellt modernt om ett år eller två heller.
Socket 939 kommer förmodligen/förhoppningsvis gälla även då, men det brukar ju hända en del på moderkortsfronten. Se bara hur länge socket A har hängt med. Det har ju hänt en del sedan KT133 :).
Coccozz skrev:
Okej, håller på att kolla in spec. på de olika korten, gillar K8T800Pro annars, men trögt vill man inte det ska gå. För övrigt är nForce 3 billigare.
"Trögt" är väl synd att kalla det, men nF3 250 är som sagt en smula snabbare. Tänk dock på att undvika de äldre nF3-korten, de är i mitt tycke ingenting att hänga i julgranen.
Coccozz skrev:
PCIe vilket hade varit mysigt, men jag antar att AGP 8X står sig ett tag till...
Har du tänkt införskaffa både nytt moderkort och grafikkort finns det ju en viss poäng med att satsa på PCI-e, annars duger AGP alldeles utmärkt.