Jag tycker att det är svårare att få en bekväm arbetsställning vid en laptop.
Tror dock att det finns en tråd om fördelar och nackdelar om det här på webforum. Provat att söka?
34 svar · 1 395 visningar · startad av Mira
Är det en dum idé att byta ut min stationära PC mot en laptop?
Vilka är nackdelarna?
Hur hållbar är en laptop?
Jag tycker att det är svårare att få en bekväm arbetsställning vid en laptop.
Tror dock att det finns en tråd om fördelar och nackdelar om det här på webforum. Provat att söka?
Frågan e ju ifall du hittar laptopen ifall det ser ser ut som på bilden?
Annars så kan du nog sattsa på en laptop utan att det e dumt.
R/ Ska kanske tilllägga att det inte e mitt rum, Utan bilden dök up i en annan tråd (Tråd: Hur ser ditt databord ut)
Jag gjorde en sökning på "laptop +nackdelar" - "laptop +fördelar" - "bärbar +nackdelar" - bärbar +fördelar" och fick endast fram 2 trådar, varav den ena var denna och den andra sa:
Men det finns ju många fördelar att köra på en bärbar för en hobbyserver som man har hemma; liten, tyst och energisnål.
Så jag vill gärna veta fler fördelar/nackdelar!
Esen:
Riktigt så stökigt har jag inte lyckats få det till ännu... (och jag som tyckte jag hade mycket skräp hemma... :P )
Största förderlen med bärbar är att den just är bärbar! :)
Håller med om att sittställningen kan bli oskön, sen blir den givetvis dyrare än en stationär dator med samma siffror...
Fördel:
- Kan sitta precis vart du vill med datorn
Nackdel:
- Ömtåligare
- Dyrare reservdelar
- Inte lika utbyggbar som en stationär
- Sämre prestanda (mindre och slöare disk, slöare minnesbuss)
Själv använder jag både bärbart och stationärt och kombinationen är kalas :)
Ömtåligare - gäller det även om den är stationär?
Hur mycket ömtåligare?
Vilka delar går sönder i såfall?
Vad gäller prestanda:
Jag sitter nu på en Celeron 466 MHz/192 mb ram och anser att det duger bra åt mej.
HDD'n snurrar 5400RPM
Har kollat på beg. bärbara med 800-1000 MHz/256 mb ram.
Om man jämför dessa - hur ligger det då till?
Esen skrev:
Frågan e ju ifall du hittar laptopen ifall det ser ser ut som på bilden?
Annars så kan du nog sattsa på en laptop utan att det e dumt.
Blev fel, Ta görna bort detta inlägg....
Ömtåligare iom att höljet inte medger belastning och att det är lätt att kanske tappa endera burken eller något på burken. Det som är mest känsligt är väl skärmen, antar jag.
På min gamla laptop så pajade 'gångjärnet' mellan skärm och burk (blev helt enkelt utslitet efter 4 års intensivt användande).
Vad gäller prestandan så beror det även en del på grafikchip och grafikminne samt vad du tänker använda för tillämpningar på burken. 1 Gig laptop behöver inte kännas snabbare än 466 MHz celeron stationär ifall man har mycket minne och ett snabbt grafikkort på den senare. Men det där får du väl helt enkelt prova själv för att avgöra ;)
Mira skrev:
Esen:
Riktigt så stökigt har jag inte lyckats få det till ännu... (och jag som tyckte jag hade mycket skräp hemma... :P )
OBS att det inte e mitt rum, Skulle ju f*n skämas ifall man hade så stökit i rummet....
Jag var jäkligt nöjd med att få en laptop när jag började på mitt nuvarande jobb för snart två år sedan. Jag släpade med den överallt. Men, allt eftersom tiden gick så blev situationen jobbigare. Laptopen stod ofta kvar på jobbet eftersom jag inte orkade dra hem den och det var så det slutade. Inbrott på kontoret och den försvann. Det var också då jag bestämde mig för att jag skulle ha en stationär som nästa jobbdator - något som också blev verklighet. Det ångrar jag inte alls idag. Skönare arbetställning, lättare att uppgradera och mer kvalitet för mindre pengar plus att jag inte har något behov av att släpa med mig en dator överallt.
Är detta prisvärt?
Compaq Armada M700
P3 700mhz, 576mb ram
12 Gb hårddisk. DVD och diskett-station, 14,1" skärm, 2 PC-Card
platser, ljudutgång, mic och TV-out inbyggda högtalare, integrerat modem och nätverkskort 10/100.
1st. USB-Port,IR-Port. Nätagg,nätsladd, samt väska.
Inga döda pixlar, mkt fint skick
Pris: 4000 eller bud
Nej det tycker inte jag.
Anledning:
För runt 7 lappar får du en 2.6 gig celeron /30GIG HD/256 DDR/ DVD och helt NY laptop, idag.
Det är väldigt svårt att hitta begagnade laptops som är vettigt prissatta. Den dator du hittat ligger faktiskt bra i pris jämfört med andra beg. laptops, men det ändå svårt att kalla den prisvärd.
Är du ute efter att bara använda burken stationärt kanske en idé kan vara att leta efter någon som säljer en stor och tung burk med dåligt batteri (dvs. oattraktiv för de som vill ha en verkligt portabel dator) och sedan försöka pruta järnet. En annan idé är att kolla annonser som legat ute länge, då säljaren förhoppningsvis insett att hans pris var för högt och kanske kan tänka sig att sälja datorn till ett mer rimligt pris.
Vad skulle vara ett rimligt pris för ovanstående dator?
Hälften skulle jag bjuda och inte en spänn mer
Håller med PeW där. 2000 max för den.
Att köpa en bärbar dator begagnad är riskabelt. Största risken är hårddisken, som man egentligen vet hur den mår (har tidigare ägaren sprungit runt med datorn, har den varit igång när han gjort det osv osv).
Ett trådlöst näterkskort är, enligt mig, ett måste för en laptop-användare. Annars blir det inte så bärbart och mobilt om man ska använda sig utav internetanslutningen i hemmet eller kontoret. För övrigt tycker jag att man kan få en skön ställning med en bärbar dator; man kan sitta i soffan med den eller varför inte i sängen?
PersianBulldog skrev:
För övrigt tycker jag att man kan få en skön ställning med en bärbar dator; man kan sitta i soffan med den eller varför inte i sängen?
Instämmer!
PersianBulldog skrev:
För övrigt tycker jag att man kan få en skön ställning med en bärbar dator; man kan sitta i soffan med den eller varför inte i sängen?
Mjaee, tveksamt, för en kort tid men man sitter ju inte och jobbar en hel dag så.