Hej
Jag och en vän var idag och kollade på tv-apparater.
Vi har tänkt oss att lägga ut mellan 3500 kr ochh 4000 kr och det vi vill ha är en 28" widescreen.
På Elgiganten hittade vi en Samsung WS28V63N som kostade 3490 kr. Funderade att slå till på var sin sådan men så berättar säljaren att den inte går att koppla till datorn, eller den går att koppla in men man kan bara få svart/vit eftersom den inte har någon s-video ingång eller inbyggt i scarten.
Någon som vet om det stämmer ? Övriga kommentarer ?
Enda kravet vi har egentligen är att det skall vara 28" widescreen, att den skall gå att koppla till datorn med komposit/s-video och att den inte kostar med än 4000 kr.
Skulle vara skoj med övriga rekomendationer, kommentarer etc.
Nyfiken fråga - varför 28" wide? Om ni redan har en vanlig 28" kommer bilden i princip bli mindre eftersom höjden på rutan minskar eftersom den är bredare men med samma tumstorlek...
Jag har en vanlig 28" idag och nästa steg kommer bli en 32" wide, den dagen jag har tio papp till övers. ;) En 28" wide skulle kännas som att byta ner sig. Visst, trevligare bild vid filmer med wide, men på de vanliga tvprogrammen blir det enligt min mening sämre...
Låter helt sjukt...
Jag hade min dator inkopplad mot en SCART & fick då köra både med S-video & en RCA för att få färg... Funkar inte det i en sprillans ny tv så är det ju högst mysko säger jag.
*Sätter en slant på att säljaren inte kan ett skit om annat än kaffebryggare & microugnar*
Som så många andra redan påpekad 28" wide är förskräkligt lite.
Har en 36" 16:9 själv och det motsvarar 28"4:3 på höjden.
Så absoluta minimum är 32" 16:9, om det inte är en andra tv till sovrummet eller liknande.
Nu är inte jag så hemma på sånt här, men räcker det inte att bara köra med en RCA-kabel i så fall? Det blir väl inte bättre för att man kör s-video+rca om man ändå bara får svartvit bild på s-video?
Jag kör i alla fall enbart RCA på min adapter, har inte ens orkat bemöda mig att köpa någon s-videokabel då jag starkt misstänker att min tv inte klarar av s-video (vilket resulterar i svartvit bild).
Jag gick ner till Clas ohlson och köpte alla tillbehör som behövs för att koppla datorn till teven för 118 kr inkl moms. (SCART-adapter, kablar till den och sedan en kabel för ljudet.)
Ajdå, nu var man ju lite sent ute här. Enligt specen på gigantens sajt så har Samsungen iaf RGB i scarten, om intresse finns kan jag kolla själv för min brorsa köpte en sån TV. Har själv RCA från TV-ut till en scartadapter, funkar utmärkt även på min Philips.
Om någon nämnde en Centrum hos netonnet så vet jag ju inte riktigt... känns som att den butiken gått lite neråt. Dyrt har det blivit samtidigt som märkena bytts mot "icke-märken".
Där ser du hur den ser ut & kopplar du in både S-VHS (S-VIDEO) & VIDEO (RGB) i den så kommer det att funka!
"VIDEO" är med all säkerhet komposit i detta fall.
Nåja, oavsett förvirringen angående komposit contra RGB, kommer den adaptern förmodligen fungera eftersom många grafikkort med s-video-utgång, brukar fås med en adapter för kompositsignal. Man kan behöva ställa in på datorn att det är komposit som ska ut.
284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25