webForumDet fria alternativet

D-link 624

Webbservrar

19 svar · 1 967 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja,

sitter på en D-link 624 med nätverkssladd. Den droppar connection ständigt, ibland med 10 mins mellanrum och ibland med bara några sekunder. Extremt jobbigt.

Någon som skulle kunna lista ut vad som är fel?

Vad jag även tycker är skumt är att jag, i XP, får upp balloon tips precis som om någon ryckt ut tp-kablen.

Tacksam för hjälp.

/r Firmware Version: 2.42 , Wed, 31 Mar 2004. Går det att uppgradera?

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag hade D-link 624+ i två månader förra året. Körde både trådlöst och med sladd. Jag fick byta router två gånger innan jag efter den tredje routern fick nog och skrotade D-link.

De tappade anslutning flera ggr per dag. Båda gångerna jag uppgraderade firmwiren dog den aktuella routern helt. D-links 624-routrar är rent skit och inget annat. Kan du - lämna tillbaka eller bränn upp och köp en Linksys eller Netgear.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

624:an är skit.

Det som oftast händer är att den blir överhettad om man tankar lite för mycket...vilket gör att man får starta om.

Linksys är ett klart bättre alternativ då det är cisco som ligger bakom dessa.

Vi har helt slutat med att sälja d-link nu eftersom att det är billigt skit som bara strular.
Man får vad man betalar för....

Linksys är 100-200:- dyrare men är c:a 20000:- bättre än d-link.

Att betala 200:- mer för att slippa alla bekymmer är billigt.....det är mindre än vad man bränner på krogen en kväll.

Don't blame me, det var pappa som köpte den. Men det får bli en ny nu, max 30 sek hinner man vara uppkopplad och det går kisseslöt, rent jävla piss var detta.

Linksys eller netgear då?

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Linksys!

Vilken modell?

4-5 datorer där 3-4 kör trådlöst.

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Kanske en Linksys WAG54GX2

har iofs inbyggt adsl-modem, men det ska finnas en modell som enbart är router/accesspunkt.

Bäst i test!
Mikrodatorn 1 - 2006

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

WRT54G är ruskigt bra.
ADSL-router med trådlöst....utan modem.
Funkar klockrent.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

kör en D-LINK 624+

Hade stora problem i början där den "droppade connection" efter man "hårdladdat". Uppgraderade firmware till:

Current Firmware Version: 2.08
Firmware Date: Wed, 03 Agu 2005

sedan dess vart den mycket stabil .... men, kräver "omstart" en ggn per vecka.

... har haft denna i ca 2.5 - 3 år typ ...

cya,
/PatrikB

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

PatrikB skrev:

sedan dess vart den mycket stabil .... men, kräver "omstart" en ggn per vecka.

Hmm, kallar du det stabilt?
De Accesspunkter som vi/jag använder startas aldrig om. Det skall inte behövas heller om man väljer bra prylar.
Linksys om ekonomin bestämmer, Cisco om det får kosta en slant.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

he, he ... det kallar jag stabilt mot vad den va tidigare ;) ...

Såg t o m att de har en till Firmware uppgradering ... 2.09 ... har lagt in den så får jag se hur det blir nu ... kanske behöver man inte längre starta om den.

Håller för övrigt med att den inte är "bland de bästa", men funkar helt OK ...

cya,
/PatrikB

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har haft min D-link 624 i 3-4 år och aldrig haft problem.
Jag kanske fick ett måndagsexemplar som dom lyckades med?! :P

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Zpookey skrev:

WRT54G är ruskigt bra.
ADSL-router med trådlöst....utan modem.
Funkar klockrent.

Bryter in lite här då jag har en annan tråd i ämnet här och då det verkar vara en kanonrouter både prismässigt och prestandamässigt + alla skojjiga funktioner så blir det nog en sådan till slut. Frågan dock, (hänvisar till tråden i detta inlägg) det finns några att välja på, vilken ska man välja?

SirPeter skrev:

Hmm, kallar du det stabilt?
De Accesspunkter som vi/jag använder startas aldrig om. Det skall inte behövas heller om man väljer bra prylar.
Linksys om ekonomin bestämmer, Cisco om det får kosta en slant.

Den jag använder nu droppar connection allt från tre gånger i minuten till nån gång i timmen, Hugh Hefner som pojkvän är nog mer pålitlig än denna routern.
Tack för era tips.

PatrikB, ska testa uppgradera firmwire också.

Har googlat runt lite för att leta efter olika inställningar som kan hjälpa, men det enda som verkar hjälpa är att stänga av routern och ha den avstängd 5-10 min innan man kan porrsu..hårdsurfa igen.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Det måste väl ändå vid det här laget anses dokumenterat att D-link 624 inte är en bra produkt. Att D-link tjänar pengar på produkten låter märkligt med tanke på hur många av deras router måste skickas tillbaka.

Har haft en själv. Byt.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

D-LINK DGL-4300 SUPER G GAMING ROUTER är trevlig.

Annars är jag mycket nöjd med min (den har framför allt bra räckvidd trådlöst):

NETGEAR WPN824IS RANGEMAX W-LAN ROUTER 11G
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079427

Det ska finnas en nyare version av denna men den har jag inte testat ännu.

Jo, ett byte ska ske, men tills pappa gått och köpt nytt så sitter jag fast med denna, och då kan man ju försöka göra det bästa av situationen.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Appropå D-Link och deras kvalité. oHLLes D-Link 624 blev stabilare efter en liten moddning av kylningen :e

router.jpg
Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Gein skrev:

Appropå D-Link och deras kvalité. oHLLes D-Link 624 blev stabilare efter en liten moddning av kylningen :e

På videokanonen är ju ett bra ställe att ha den på om den har problem med värmen....

Medlem sedan nov. 2002302 inlägg

greyhound skrev:

På videokanonen är ju ett bra ställe att ha den på om den har problem med värmen....

Den är ju avstängd för det mesta :p

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)