webForumDet fria alternativet

Tidsstyrning router

Nätverk

15 svar · 1 663 visningar · startad av M@gnus

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg
Frågan#1

Hej!

Är det någon som kan tipsa om routers som det går att styra uppkoppling mot ISP:n via tidskanaler?
Jag har för mig att jag läst om dylika routers någonstans men just nu hittar jag inte igen det. Jag behöver styra specifika tider på dygnet när linan ska vara tillgänglig.

Tips någon?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

2st modem o 2st timers på clasohlsson :P

Nja, om det vore så enkelt så... §e
Individerna vi har att tampas med är långt mer drivna än så.

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

De flesta produkter har surffilter och dyligt... men en funktion som klipper hela internetaccessen under tidsintervall har jag inte hört talas om ännu.

Men som förälder så kanske det inte är en sådan dum ide att baka in det i routern. Men det tar nog inte så lång tid innan ungarna inser att det räcker med att byta ut routern mot ett annat adsl modem för att komma förbi det skyddet. :)

Tidsstyrd internetaccess. Undrar om det är en tjänst som går att sälja för en ISP? he he...

Exempel på parental control:
http://support.dlink.com/emulators/di624s/adv_parental_control.html

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ftp://ftp.dlink.se/Products/dgl-products/dgl-4300/Documentation/DGL-4300_manual_10.pdf

läs sidan 44 :)

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Utvecklingen går framåt :)

Jag har faktiskt en sådan, har dock aldrig testat den funktionen. Får väl börja med att skaffa barn ;)

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Mattias Nordin skrev:

Utvecklingen går framåt :)

Jag har faktiskt en sådan, har dock aldrig testat den funktionen. Får väl börja med att skaffa barn ;)

haha! Skaffa barn för att utnyttja tillgänglig funktion! helt lysande :birp

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

D-Link ger jag inte mycket för.
Däremot kan jag rekommendera SMC och Linksys som båda har routrar med funktionerna du söker efter.
Skaffar du en Linksys WRT54G så kan du även lägga in ett gäng olika typer av firmware (en del med linuxkärnor) http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Content_C1&childpagename=US%2FLayout&cid=1115416836002&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper som alla kan utnyttjas till olika ändamål.
Bläddra ner till WRT54G.

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med dho alternativt forumledare@webforum.nu.

dho
Moderator, webForum

Flexbert skrev:

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med dho alternativt forumledare@webforum.nu.

dho
Moderator, webForum

Änu ett totalt meningslöst inlägg, du tillför inget i något inlägg du någon gång gjort. sluta tramsa eller surfa vidare till lunarstorm.

Zpookey skrev:

D-Link ger jag inte mycket för.
Däremot kan jag rekommendera SMC och Linksys som båda har routrar med funktionerna du söker efter.
Skaffar du en Linksys WRT54G så kan du även lägga in ett gäng olika typer av firmware (en del med linuxkärnor) http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Content_C1&childpagename=US%2FLayout&cid=1115416836002&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper som alla kan utnyttjas till olika ändamål.
Bläddra ner till WRT54G.

Hmm, detta låter riktigt intressant, måste genast kolla!

Mattias Nordin skrev:

Men som förälder så kanske det inte är en sådan dum ide att baka in det i routern. Men det tar nog inte så lång tid innan ungarna inser att det räcker med att byta ut routern mot ett annat adsl modem för att komma förbi det skyddet.

Kör med BBB:s adsl och det är endast med deras modem som det fungerar, dessutom fick vi ett nytt förra veckan då de uppgraderat tjänsten. Annars har ungdomarna varit rätt flinka att hacka sig förbi de begränsningar vi gjort hittills.

Var som hastigast inne på Dustin och kollade, det finns rätt många varianter av Linksys WRT54G, spelar det någon roll vilken? De var inte speciellt dyra heller. (y)

Medlem sedan jan. 2003573 inlägg

Time-ranges i IOS?

/M

mlundbom skrev:

Time-ranges i IOS?

Vad är det?

en funktion i IOS (ciscos "växel"-mjukvara)

Configuring Time Ranges

Cisco IOS allows implementation of features based on what time of the day it is. The time-range command defines specific times of the day and week, which then can be referenced by a function, so that those time restrictions are imposed on the function itself.

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/iosswrel/ps1831/products_configuration_guide_chapter09186a00800ca66f.html#wp1001647

och eftersom Linksys är uppköpta av cisco så kansek deras mjukvara eller iaf deras "tänk" finns även i konsument produkterna.

.

stoffe-2k skrev:

en funktion i IOS (ciscos "växel"-mjukvara)

Configuring Time Ranges

Cisco IOS allows implementation of features based on what time of the day it is. The time-range command defines specific times of the day and week, which then can be referenced by a function, so that those time restrictions are imposed on the function itself.

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/iosswrel/ps1831/products_configuration_guide_chapter09186a00800ca66f.html#wp1001647

och eftersom Linksys är uppköpta av cisco så kansek deras mjukvara eller iaf deras "tänk" finns även i konsument produkterna.

.

OK, det lutar mer och mer mot en Linksys WRT54G. Det vore ju kung om IOS fanns med i paketet också. Men frågan återstår till trots, det finns flera modeller av WRT54G, spelar det någon roll vilken? :q

668 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
222 ms — deklarationer (db)
285 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
240 ms — ändringar (db)