webForumDet fria alternativet

TV-out. Bilden är dålig, hjälp tack!

Ljud & bild

22 svar · 569 visningar · startad av hjarterkung

Medlem sedan mars 2005168 inlägg
Frågan#1

hej
jag har ett Geforce FX 5950
jag har en tv med scart uttag

jag har sladdar på det här sättet

ljudkortet > scartadapter som går in i tv:n
grafikkort > scartadapter som går in i tv:n

sedan så utökar jag skrivbordet till denna bildskärm i egenskaper > inställningar

sedan när jag drar igång en film så är själva bilden i filmen bra men all text oerhört dålig
det finns ingen skärpa i texten och den är suddig och flimrar. detta gäller all text, undertexten och även text i filmen på skyltar m.m.

vad skall jag göra för att få det bra?
när jag kollar på filmen i datorn så är texten och allt perfekt, skärpan är mycket bra, men inte när jag kollar på tv:n

tacksam för all hjälp jag kan få! vill verkligen få det här problemet ur världen.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Det finns flera olika orsaker.

Har du testat med en annan videokabel? En bra kabel gör skillnad. Vad har du för inställningar på utsignalen? (PAL/NTSC osv)

jag har ingen annan videokabel? vilken kabel är bra! jag har en billig variant!!

jag kör ntsc-m och s-videou ut i inställningarna.

jag har prövat olika pal inställningar men då blir min dator svart och vägrar visa någon bild.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag vet inte hur pass dåligt du pratar om, men jag själv brukar få rätt dålig kvalitet på text och sådär... har aldrig orkat bry mig iofs, men om man kör äkta S-Video mellan dator och tv så lär det ju bli bättre...

Antog att du nu kör en såndär variant med 3 st tåtar i ena änden (röd, vit, gul) och sätter dom i scart-adaptern på TV'n?

jag kör med en sladd från grafikkortet med en tåt som sedan går till scartadaptern med en tåt.
sedan är det en tåt från ljudkortet som går till scartadaptern med två tåtar.

vad är äkta s-video!
någon som vet hur man skall gå till väga för att få bättre bild med det jag har
eller vad man skall ha mellan dator och tv för att få perfekt bild!

Den där sladden från grafikkortet, är det samma kontaktdon som de röd/vita för ljudet? (RCA alltså). Har du en såndär mini-DIN som på PS/2 enheter är ju det en S-Video sladd.

en s-video sladd är det! jag fick med en liten adapter när jag köpte grafikkortet, den har någon speciell kontakt inte s-video eller komposit kontakt men i adaptern passar s-video sladden och sedan till tv:n och scartadaptern

Så det blir ingen kompositsignal på hela kedjan där? Isåfall är det ju väldigt bra, få lyckas få färgbild på det viset eftersom TV'n brukar inte kunna ta emot RGB-signal där eller nåt. Men men... om det nu är så, så är ju det iaf så bra som det kan bli tror jag. Då kanske det är nåt annat problem. Men TV'n har ju mkt sämre upplösning är datorn, så man kan inte förvänta sig att ens en hyffsat stor text ska synas bra på TV'n. Är det väldigt dåligt menar du, kan knappt läsa en subtitle?

ja det är knappt så man kan läsa subtitle

hur vet man om det inte blir något kompositsignal på hela kedjan. vad jag vet så är det ingen kompositkontakt i mitt grafikkort (geforce fx 5950) och det står s-video i scartadaptern där jag kör in sladden i tv:n så det bör inte va något....

kan det va något med att hertz talet som inte är ok? skall man kanske sänka till tvens hertz tal? hur man nu gör det!

Nu har jag fixat en provbild. Jag kör 1280x1024, har klonat bilden och visar på TV'n (som kör 1024x768). Där syns det såhär pass bra, mitt förra inlägg. Det ser faktiskt precis ut som på TV'n det här, tog med lång slutartid och har fixat bilden i Photoshop, möjligtvis syns det t om lite bättre här på bilden.

wf_tvkvalitet.jpg

hjarterkung skrev:

ja det är knappt så man kan läsa subtitle

hur vet man om det inte blir något kompositsignal på hela kedjan. vad jag vet så är det ingen kompositkontakt i mitt grafikkort (geforce fx 5950) och det står s-video i scartadaptern där jag kör in sladden i tv:n så det bör inte va något....

kan det va något med att hertz talet som inte är ok? skall man kanske sänka till tvens hertz tal? hur man nu gör det!

Jag vet inte vad du har för kontakt på grafikkortet, är det kanske en såndär utgång för både tv ut/in då du har en speciell adapter? För du verkade ju inte ha komposit eller S-Video som i scart-adaptern. Du kan inte ändra på TV'ns frekvens. Det skulle ändå inte göra nån skillnad eftersom det hänger på upplösningen. Annars har jag nog ingen bra idé, det enda man kan göra är väl att göra subtiteln större, jag har trimmat in den lite i VLS så jag kan läsa den på min 24" TV på lite avstånd :)

håller på och lägger upp en bild av min bild när jag klonat den till tv:n!!
det är sämre iallfall!!!! jag kör 1024x768!

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/P6270125.JPG
så där är en länk

sådär ser det ut när jag tog en bild av min tv
visst den är lite mörkare och lite skummare men i helhet så ser det ut sådär. det där exstremt suddiga högst upp är menyerna i firefox. ikonerna grötar verkligen ihop sig och det blir oläsligt. men när man drar igång en film så är det bättre. det ser bra ut men det är fortfarande suddigt text som liksom ser grötig och oskarp ut.

Men allvarligt, om man krymper din bild i storlek, fixar ljuset och jämför den med min, så är skillnaden minimal! Bortsett från dom där ränderna som kan bero på kameran. Jag vet inte, men jag tror inte det blir mkt bättre än sådär. Iaf inte några stora skillnader, det kanske blir marginellt bättre om du har en bättre kabel och sådär, men jag tror inte man ska förvänta sig för mkt. Det är vad jag tror iaf, kolla själv här på jämförelsen jag bifogade.

Sedan hittade jag också lite tekniska data:

http://www.abc.se/~m10354/data/hirez-graph.htm

Tv har 625 linjer med 300 punkter.

Det begränsar möjligheterna högst avsevärt. Man kan köra en modernare TV'n med dubbelscan eller nåt, vad det nu heter allt, så kanske det kan bli bättre, bästa vore ju en plasma eller nåt med VGA-ingång :)

Men men, det där är vad jag tror iaf, vore intressant om nån annan har nåt att tillägga.

wf_tvkvalitet2.jpg
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Danny skrev:

Nu har jag fixat en provbild. Jag kör 1280x1024, har klonat bilden och visar på TV'n (som kör 1024x768). Där syns det såhär pass bra, mitt förra inlägg.

Klarar verkligen din tv av en upplösning på 1024x768? Gissningsvis inte. Därför är det naturligt att resultatet blir som det blir. Men subtitles ska ju vara fullt läsliga. De ska ju vara anpassade till tv:ns upplösning.

Angående hjarterkungs foto av tv-bilden, hans foto ser verkligen klart sämre ut än ditt. Antingen har han verkligen en betydligt sämre bild. Eller så har han bara exponerat ena halvbilden, med halverad upplösning som följd. Om det är det sistnämnda fallet, håller jag med om att han har lyckats få till en bra bild på tv:n. Sedan kan man fråga sig varför han fortfarande har problemet med sina subtitles.

UlfT skrev:

Danny skrev:

Nu har jag fixat en provbild. Jag kör 1280x1024, har klonat bilden och visar på TV'n (som kör 1024x768). Där syns det såhär pass bra, mitt förra inlägg.

Klarar verkligen din tv av en upplösning på 1024x768? Gissningsvis inte. Därför är det naturligt att resultatet blir som det blir. Men subtitles ska ju vara fullt läsliga. De ska ju vara anpassade till tv:ns upplösning.

Angående hjarterkungs foto av tv-bilden, hans foto ser verkligen klart sämre ut än ditt. Antingen har han verkligen en betydligt sämre bild. Eller så har han bara exponerat ena halvbilden, med halverad upplösning som följd. Om det är det sistnämnda fallet, håller jag med om att han har lyckats få till en bra bild på tv:n. Sedan kan man fråga sig varför han fortfarande har problemet med sina subtitles.

Näe, den klarar inte 1024x768, jag uttryckte mig lite illa, det är den upplösningen som är inställt på TV-enheten i klona, då tar den mina 1280 och visar som 1024 (dvs klipper lite), men jag vet inte vad TV'n klarar, VGA kanske?! kommer inte ihåg, det är iaf en vanlig klassisk (riktigt klassisk t om *s*) TV.

Men såg du de jämförande bilderna jag postade sist? Där hade jag satt våra bilder bredvid varandra, i samma upplösning då. Visst var hjartekungs bild sämre, färgerna flöt ut lite granna ser det ut som, men själva skärpan verkar vara i samma klass.

ja det är ju verkligen subtitles som är problemet samt en del detaljer i konturer. det blir liksom suddigt och smälter ihop i kanterna.
speciellt när man drar igång en teknad film. det ser ut som om man har aldeles för mycket färg. det liksom lyser om kanterna på gubbarna i vissa situationer.

men tillbaks. det är speciellt subtitles som är konstigt. bilden i datorn är ju knivskap men texten är värdelös i tv:n

Det är möjligt att det är för starka färger inställda eller något, så det blöder igenom. Du kan ju prova att ändra lite på något sådant, t ex färgmättnad eller vad det heter på svenska (saturation på engelska). Det där med subtitles har jag ingen teori om, det verkar ju konstigt att det är bara dom. Är det inte skarpa kanter överhuvudtaget då? Svårt att testa kanske, men du kan ju t ex prova med, någon testbild/snutt som finns. Jag har sett sådant, men kan inte komma på var just nu, finns säkert nånstans på VideoHelp.com. Men annars vet jag inte, har du kollat hos någon kompis eller någon annanstans sett andra resultat?

jag har en kompis med ett äldre grafikkort än mig som får till en perfekt bild på sin tv. han gör på samma sätt som mig.

vad finns det för olika "kit" att köpa till att koppla tv out grejer?

skall undersöka färgerna och se om det är något sådant.
men det där med subtitles är ju som sagt konstigt. det blir verkligen inga skarpa konturer/kanter på texten.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)