webForumDet fria alternativet

Optisk och optisk

Ljud & bild

22 svar · 756 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 2

Frågan, av Dryden

Jag är väldigt sugen på att skaffa en optisk kabel för ljudet mellan min förstärkare och Playstation 2. Jag har således kikat lite på optiska kablar och kommit fram till rätt stora prisskillnader. På OnOff här i stan har jag hittat en kabel på några få meter för 299:-, detta medan Netonnet tar 99:- för 3 meters guldplätterad. Är det märket som gör det?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Bjarne A skrev:

coaxial kabeln är ju av samma storlek som line sladdarna, om man använders en sådan, vad händer då. Coaxial kabeln är ju skärmad och har rätt motstånd och så.
Men hittar recivern 5.1 signalen fast den ev är dålig?

Jag har faktiskt använt helt vanliga ljudkablar för en koaxiell digitalanslutning. Jag tycker det har fungerat utmärkt. Egentligen ska väl digitalkabeln ha ett motstånd på 75 ohm. Det kanske mina ljudkablar har? Nåja, det har funkat bra för mig, även om det kanske inte är det mest ideala sättet att ansluta något digitalt.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Intresant tråd :)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

kan säga detta

Signal kvaliten ändras inte på en sådan kabel då det är digitalt altså det skiljer så lite så inte värt o bry sig

dock fins de andra egenskaper som hur tåliga dom är

ang coaxial gäller det samma men säger inget där då ja själv köpt en 1m för 699kr

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)