webForumDet fria alternativet

GPS-prylar till laptop

Datorhårdvara

21 svar · 2 416 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Min fader är ute efter lite GPS-prylar till sin laptop. Dels själva mottagarenheten men helst också ett skarpt kartprogram. Det sistnämnda går ju i och för sig att köpa löst.

Vi har kikat runt lite och hittat det mesta från 700:- och uppåt, både med och utan kartprogram. Vi är dock osäkra på vad som är bra och vad som är dåligt vad gäller pris i förhållande till kvalitet.

Så, tipsa på. Pristaket kan vi väl säga ligger på 4000:- inklusive moms. Om kartprogram medföljer så måste det omfatta en Europakarta med stadskartor så klart. Det ultimata vore väl att få ett paket med Microsoft Mappoint, då det i mina tester (ej GPS, bara lokala reseplaneringar) regerat fullständigt. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har en GPS från Kjell & Co (för övrigt rekommenderad av Lasp innan köp) som jag tycker fungerar riktigt bra. Till den använder jag MS Autoroute som jag är halvnöjd med men jag har inte hittat något bättre program ännu.
Skulle helst vilja ha ett som automatiskt räknar om när man kör fel eller t ex. kommer på att man skall köra en annan väg av någon anledning.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Både Kjell&co och Clas Olhsson har små enheter för under 1Ksek.
Fungerar bra. Kolla sedan med GPS diags så har du alla data.
Jag kör med MapPoint som vi tycker är suveränt ute i Europa.
Har även Lantmäteriets Sverigkarta som tar GPS input.

SirPeter skrev:

Skulle helst vilja ha ett som automatiskt räknar om när man kör fel eller t ex. kommer på att man skall köra en annan väg av någon anledning.

...vilket hänger på kartprogrammet eller? Hur exakt är den mottagaren som ni tipsar om? Snackar vi meter, hundra meter eller kilometer?

Lasp skrev:

Kolla sedan med GPS diags så har du alla data.

Vad är GPS Diags?

Lasp skrev:

Jag kör med MapPoint som vi tycker är suveränt ute i Europa.
Har även Lantmäteriets Sverigkarta som tar GPS input.

Det jag är ute efter är navigering i framförallt storstäder. Det bör ju exempelvis Mappoint klara av utan problem.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Dryden skrev:

Hur exakt är den mottagaren som ni tipsar om? Snackar vi meter, hundra meter eller kilometer?

Det beror helt på var du är. På de flesta ställen som jag har kollat den saken så visar den på några meter exakt enligt karta och verklighet men det har även varit tillfällen då den visar lite fel med men då brukar den rätta till sig efter en liten stund (sekunder handlar det om) så troligtvis beror det på taskig kontakt med sateliterna eller nåt sånt.
Dessutom har jag märkt att det skiljer en hel del på det där beroende på vilket program man kör med. Jag har testat Route66, MapPoint och Autoroute och som jag upplever det så visar Autoroute mer exakt än de andra. Route66 visar klart mer fel då den tar större "hopp" när man kör. Det kan till och med vara så illa att man hinner köra förbi korsningar i städerna innan den visar att man är framme vid korsningen.

Kan man på något enkelt sätt få röststyrning med hjälp av de här prylarna?

GPS diag är en programvara för att se var man är i kordinater Vilka sateliter som tas in för tillfället och hastighet man färdas i.
När vi kör på autoban så kan man se om man skiftar fil. dvs 5-8 meter.
Man kan välja uppdateringsintervall och jag rekommenderar att ta hem aktuella USB drivrutiner.

Ett litet tips när det gäller MapPoint Starta en session kopplad till GPS Ta bort allt onödigt. Starta en annan MapPoint för att se översikt och skapa alternativa körvägar.
Om man vill att andra skall kunna veta vad man är (GPRS) pratar vi om helt annan utrustning. Men det finns. Ett bra komplement är telefonspårning. Hysad precis ändå. Med rätt GPS utrustning kan man veta position inom en badbolls sfär.

Att andra ska kunna se var man är någonstans är inget krav såklart, mest en kul grej som jag kom på. Hade ju varit trevligt om ens GPS-modul haft ett unikt serinummer (ungefär som en MAC-adress? :OO ) varpå man kunde ratta in det via någon karttjänst på webben. :)

Det här är väldigt attraktivt. Det är nu bara röststyrningen som saknas då. En liten snabbsökning gav mig MapSonic som verkar ha det vi letar efter. 1995:- för programmet och 900:- för GPS-mottagaren ni tipsade om ovan, alternativt Dustins paket för 2993:- (ink moms). Vad tror ni om det?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om man vill att andra skall kunna veta vad man är (GPRS) pratar vi om helt annan utrustning

Att andra ska kunna se var man är någonstans är inget krav såklart, mest en kul grej som jag kom på

För det behöver ni varken GPS eller GPRS, en vanlig GSM telefon håller koll på var ni är :p

Telia har en positionerings tjänst(FriendFinder) som funkar ok med, GSM mast triangulering....

Info:
http://www.teliamobile.se/picpath/pdf/FriendFinder.pdf
http://www.teliamobile.se/ff

Dustins paket ser mycket bra ut. Sugen på att testa är jag.
Ser att deras GPS har överföring med Bluetoth och klarar 8 timmar på en uppladdning.
Ett klart bra alternativ. Glöm den bara inte på taket!
GPS kvaliten är beroende på fri sikt.
Visst är det så att GSM har sökposition man kan köpa tjänst för 80:- i månaden plus 1:30 per sökt position tror jag. Jag vet inte hur det fungerar ute i Europa.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

stoffe-2k:
då kan man använda använda tre också.. om man utvecklar egen programvara så kostar det absolut ingenting att använda den, till skillnad mot telia ;)

Jodå, jag känner till Telias positioneringstjänster men har aldrig sett det som ett alternativ i det här sammanhanget.

En annan fråga. Loggas allt man kör/förflyttar sig? Kan man alltså exempelvis se varenda filbyte, hur långt man har kört, hur lång tid det har tagit och allt sånt i efterhand?

Nej. Jag har funderat på att göra en sidostream av gps information men det har aldrig blivit av. Gjorde en mottagningsfil för många år sedan, mmen har funderat på en sidofil med uppspelningsfunktion dvs 10 ggr hastigheten eller en tidsaxel som man kan förflytta sig på och som visar vart man var just då.
Kopplar man sedan ihop den med TS på bilderna som man tar kan det bli en kul grej.

Okej. Jag återkommer med fler frågor. I skrivande stund har jag dock en far som är grymt intresserad av att bränna tre tusen spänn på ett paket. Och jag tänker inte hindra honom, kartnörd som jag är. ;)

Sista avvägandet man får göra är om man behöver röststyrning eller ej. Det får vi kriga om. :)

Jag tar upp tråden igen.

Hur är det med utrymmeskraven för kartprogrammen till exempelvis en Tungsten T3? Ryktet säger att man bör sitta med ett 1GB-kort om man ska resa längre sträckor nedåt södra Europa. Kan någon bekräfta detta?

*bump*

Inga som har några fler synpunkter eller som vet hur mycket som krävs i utrymmesväg? :)

Då ska vi se... igen. ;)

Tungsten T3 + Navman 4460 BT + 256MB. Det känns komplett, har även röststyrning. Någon som har erfarenhet?

Medlem sedan juni 2001239 inlägg

pricerrunner.com listar en massa GPS mottagare.

http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/

Så du kan få lite översyn och beställa från det billigaste stället.
Tänk på att även handburna mottagare ibland kan kopplas in till datorn.

Som kartprogram (för vägkartor), kan jag bara rekomendera route 66.

Jag sitter just nu och...

- installerar Palm Desktop och HotSynk till en Tungsten T5.
- installerar nödvändiga program till Navman 4460.

...och detta ska hårdtestas under den kommande veckan. :)

Därmed kan man väl betrakta tråden som löst. Tack för alla tips!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)