webForumDet fria alternativet

Speltips

46 svar · 2 003 visningar · startad av Nexus86

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Denna tråd är till för att fyllas på med eventuella speltips så man vet vilka spel man bör kolla mer på samt vilka man kan ignorera totalt. Maskinen spelar ingen roll så länge det är en konsoll vi talar om. Jag börjar. :)

Spel: Soul Calibur 2
Plattform: XBox, GameCube, PS2
Helt klart ett av de bästa spelen jag spelat! Sådan otrolig känsla kombinerat med en ofelaktig grafik kan bara inte misslyckas. Spelet i sig är ett Beat-em-up med medeltida vapen som svärd, knivar, m.m. Helt klart värt en närmre titt! :bire

R// Efter lite närmre testande har jag kommit fram till att det inte är särskilt långvarigt (även om jag inte har kört igenom hela). Man tröttnar på det efter 1-2 veckor. Så om du gillar Beat-em-up kan jag rekommendera det. Om inte förslår jag att du ser dig om efter något annat spel. :)

LofbergMedlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Spel: Burnout 2: Point of Impact - Directors cut
Plattform: XBOX
Mitt första spel till maskinen, och mitt absolut bästa. Det är helt underbar känsla, både fart - och kontroll-mässigt. Utseendet är ljuvligt, mycket väldetaljerade fordon samt en mycket verklighetstrogen miljö som är fint skapad. "Krasch"-systemet funkar alldeles utmärkt, men till skillnad från de flesta andra spel inom genren BIL så kan man inte bara fortsätta med en liten buckla på bilen efter att man frontalkrockat med en långtradare i 200 knyck. Här blir det riktiga olyckor. Skrot flyger, bilar flyger, däck rullar, allt blir mos. Detta kan man uppleva ännu mer med alternativet "Crash", vilket går ut på att krascha så mycket som möjligt :e . Det enda jag kan klaga lilla minsta på, är att spelet var en aningens för kort :l , men vafan, när ett spel är så "overall" bra så gör det inget. ;) :)

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Spel: Sega Bass Fishing Duel
Plattform: PS2
Betyg: :x
Ett av de absolut tråkigaste och minst givande spel jag har stoppat in i min PS2 under det året jag har haft den. Kort och gott går det ut på att man ska ge sig ut i en båt och fiska. Går inte hem hos mig. Trist, fult och helt onödigt.

Läs recensionen här.

Spel: Amped - Freestyle Snowboarding
Mycket underhållande spel. Vackert utseende, höga hopp, snygga kläder, mysig stämning och t.o.m inte ALLS så mysig stämning (ibland). Ja, Amped innehåller allt man kan tänka sig för ett snowboardspel. Men det jag nästan tycker är roligast är denna frihet man ges, när man kan åka från backe till backe via skog. Om det inte vore för de förjävligt sega menyerna eller för kollisionssytemet som ofta "buggar" ur så skulle detta få en 10/10 av mig, men 9/10 räcker väl ;) :e . Exempel på kollisionssystembugg: Kraschar under en "rail" så kan gubben fastna där och ramla om och om igen när han försöker resa sig upp. Ett annat exempel är ju att man studsar och flyger så när man kraschar i ett hopp eller flyger in i något. Hursomhelst rekommenderar jag detta varmt :bire

red/ Faaan vad trött jag blir. Nu har jag suttit och svurit över det här spelets jävla massa svagheter hela eftermiddagen. Fan säger jag, FAN! Betyget står sig inte, det minskar till en svag 8: Varför ska gubben, i 50% av fallen, efter en krasch, resa sig upp och åka upp mot backen? Varför i HELVETE kan man inte landa när man t.ex. "tappat balansen" och fallit av en "rail" då gubben ser ut att ha perfekt - och då menar jag PERFEKT - position för att göra en finfin landing!? Och hur kan det komma sig att gubben IBLAND lyckas hoppa högre och sen LÄGRE :o t.ex. Jag försökte hoppa upp på en stock, men gubben hoppade inte tillräckligt högt, så när jag åker längre ner på stocken, där det är ÄNNU högre än på det tidigare stället, så hoppar han LÅNGT över? Varför SATAN ska det alltid vara ens gubbe som får skit ---> andra snowboardåkare kör in i en helt opåverkade medan man själv ramlar OCH missar chansen till ett fint hopp. Samma sak gäller ju dessa JÄVLA fotografer som står mitt för ett hopp :l :x nej usch, slut på kritiken. På wF-vis får spelet :e :e :e :e . Det är fortfarande ett strålande spel, bara att den med kort stubin, dåligt tålamod och svagt blodsocker (alltså, en som JAG ;) ) kan bli rätt lätt irriterad på vissa småsaker!

Spel: Burnout 2 - Point of impact
Betyg: :D :D :D :D
Jag följer Lofberg och påstår att B2-PoI är ett riktigt trevligt spel. Härlig fartkänsla, ett originellt spelläge där man ska orsaka så stora masskrockar som möjligt och enastående grafik och ljud av hög klass. Bildelar flyger högt och lågt även i PS2-versionen.

Läs recensionen här.

Edit: fixade till betyget.

KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg

Spel: Metal Gear Solid
Plattform: Playstation
Betyg: :) :) :) :) :)
Ett av de bästa spelen jag någonsin provat. Det har allt. Storyn är underbar, klassisk action a la James Bond men betydligt mer macho. Grymma karaktärer där alla får din respekt, vänner såsom fiender. Grafiken var väldigt snygg när det kom, idag är den för gammal. Ljud/Röster är nära perfekt, David Hayter som har Solid Snakes röst är som handen i handsken, jag ryser när jag hör hans lugna, hårda röst. *harklar sig*
Otroligt nog så får ni chansen på GameCube där Twin Snakes släpps, samma spel i ny förpackning, grafiken är nästan lika snygg som Metal Gear Solid 2, bara nästan. Om du har en GameCube och orkar vänta tills april nästa år. Köp det Du kommer inte att ångra dig. 1:an är mycket bättre än 2:an.

P.S.
Efter era recentioner om Burnout 2 så har jag idag bestämt att köpa det idag innan/efter Matrix Revolutions. Blir en rolig dag idag, synd att man inte har någon semesterdag kvar att ta ut imorgon. Tack för bra tips!

Koplik: Hoppas du köper till XBOX, då det är både snyggare och längre :e ;)

Spel: XGRA
Betyg: :) :) :)
XGRA är ett urflippat racingspel som utspelar sig år 2080. Plus i kanten för den orginella spelidén, för ljudet och överlag även grafiken. Spelkänslan vacklar dock, likaså fartkänslan, livslängden och variationen.

Läs recensionen här.

Nämen, just detta spel (XGRA) har jag funderat över att köpa, fast till min box :e

Spel: King of Route 66
Betyg: :l :l
Ett bad-boy-företag är på väg att ta över den berömda rutten i jänkarland och det är spelarens uppdrag att ställa saker och ting till rätta. Lastbilsrace med en hel del action och körglädje men vissa märkliga fenomen och buggar ställer till med problem och drar ner helhetsbetyget.

Läs recensionen här.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Lofberg skrev:

Nämen, just detta spel (XGRA) har jag funderat över att köpa, fast till min box :e

- Gör inte det ;) Jag tyckte iaf. inte om det alls ;)

Skulle starkt rekomendera GTA Double Pack - Xbox versionen då, det har 68% bättre laddningstid än PS2, jag tycker dessutom att båda grafiken och spelkänslan är överlägset bättre PS2 Versionen.

Spel: Return to Castle Wolfenstein
Betyg: :) :) :)
Att spela FPS med PS2:ans handkontroll är ingen höjdare. Svårbemästrad precision och knölig kontroll överlag blev för mycket. Det blev helt enkelt aldrig riktigt kul att spela. När man dessutom inte kan locka med något extra i paketet så kändes det bara tamt.

Läs recensionen här.

Om ni inte redan märkt det så går jag på
betygskalan nedan. Jag försöker hålla mig
utan "+" och "-" utan låter hellre min korta
notis berätta om det är ett svagt eller starkt
betyg.
---------------------
:x
:l :l
:) :) :)
:D :D :D :D
:f :f :f :f :f
---------------------

lergellMedlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Skall inföskaffa mig det mycket efterlängtade Mario Kart: Double Dash!! i morgon, får väl skriva ett litet omdöme om det då, återkommer.

Trevlig tråd för övrigt :)

Spel: FIFA 2004
Årets FIFA bygger mer på taktik än tidigare, något som visade sig ha både för- och nackdelar. Det hela mynnar ut i en i helheten ovanligt svag version med många nya möjligheter men många tydliga missar. Resultatet blir en svag fyra.

Läs recensionen här.

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

lergell skrev:

Skall inföskaffa mig det mycket efterlängtade Mario Kart: Double Dash!! i morgon, får väl skriva ett litet omdöme om det då, återkommer.

Trevlig tråd för övrigt :)

Det skulle uppskattas om du kunde ge ett omdöme om det eftersom jag funderar på att köpa det. :bire

BlueSaintMedlem sedan aug. 20021 975 inlägg

Spel: Championship Manager 03/04
Plattform: PC
Betyg: :e :e :e :e :e
Ett måste för alla sport/fotbollsälskare. Underbart spel, flyter mycket bättre än förra versionen, 2-D motorn är bättre med fler situationer. Spelarövergångarna är uppdaterade med mera. Får helt klart 5 av 5, så jag rekommenderar spelet starkt till andra!

lergellMedlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Spel: Mario Kart: Double Dash!!
Plattform: Nintendo Gamecube
Betyg: :) :) :) :)

Ursäkta att det dröjt...

Har nu klarat hela spelet (Mario Kart: Double Dash!!) och jag måste säga att det verkligen har varit ett nöje.

Låt oss börja från början, det är som det varit i de tidigare speln 3 cuper med vardera 4 banor. Därefter kan man låsa upp en fjärde, special cup. Som det var i Nintendo 64 versionen dvs.

Det nya är som sagt att man åker två på varje gokart, vilket man tycker är väldigt roligt...men egentligen saknar en riktig funktion fören det används när man spelar två människor med samma gokart och hjälps åt. Då har en hand om styrningen medan den andra får skjuta skal etc. och försöka att slå ner motståndarna som försöker köra om.

Det finns dessutom en hel del nya figurer och bilar, redan från start, men man låser även upp fler desto längre man kommer.

Men spelet löper inte linan ut, det jag tycker fattas är det där riktiga nytänkandet. Fler revolutionernade banor och något som gör att det varar längre som singelplayer spel. Tror det inte tog mer än en eller två dagar innan allt var hittat och allt var upplåst.

Hur som helst är det ett partyspel som gör sig bäst när det spelas tillsammans med 3 kompisar. Och för det ändamålet räcker det mycket mycket länge...

Spel: World Rally Championship 3
Första versionen var ganska tunn på spelglädje, tvåan levererade mer på den punkten och trean blir faktiskt en blandning. Trevligt för arkadföraren men kortvarigt för den som vill meka med bilen. Själv lämnar jag skiftnyckeln åt mekanikern och stampar istället plattan i botten Och då blir det faktiskt riktigt roligt!

Läs recensionen här.

Spel: Crimson Skies: High road to revenge
Betyg: 8/10

Absolut den bästa flygsimulatorn (om man kan kalla det de) jag kört, men då bör tilläggas att jag inte kört så många. Välgjort utseende, lätt kontroll och underhållande luftstrider. Banorna är lagom stora och riktigt spännande. Just nu befinner jag mig i ett alternativt Chicago 1930 (då spelet utspelas) där man kan flyga mellan skyskrapor och dyka ner över bilar. Tidigare befann jag mig i Arixo (Arizona tror jag bestämt). Det bästa med de banorna var alla "canyoner" man kunde flyga ner i. Flygplanen får man vart-efter som man klarar saker och uppdrag. För de flesta "små"-uppdragen tjänar man pengar och för de större uppdragen, som har mycket med spelets handling att göra tjänar man ofta en eller två "Upgrade token". Både pengarna och dessa "tokens" krävs för att man ska kunna uppgradera flygplanen. Förutom att flyga flygplan kan man genom en knapptryckning landa och sedan kliva in i ett kanontorn. Själv har jag inte Live så den delen kan jag inte ta del av, men det är tillräckligt kul att köra "polis och tjuv" med en polare genom Chicago :e . Lite tråkigt är att man inte kan se från förstperson, utan kameran är alltid placerad i tredjeperson. En annan sak jag saknar är alternativet att kunna köra "Single player", fast inte "kampanj" utan mer som "Quick race", så man skulle kunna välja ett uppdrag och plan till det och sen köra. Men men, jag rekommenderar detta starkt :bire

TIPS: Jag köpte mitt i söndags på OnOff för 296 kr (superBILLIGT :D ), vet dock ej om det priset gäller längre!

Spel: Club Football - Manchester United
Betyg: :l :l

Svag AI, tråkig spelkänsla och ett överlag torrt fotbollspel klarar inte av konkurrensen. 2000 så hade det här varit på topplistorna. Tyvärr, för spelets del, så är det 2003 nu och spel som FIFA 2004 och PES3 regerar på den virtuella arenan. Att Manchester United används som dragplåster är bara att beklaga.

Läs recensionen här.

147 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)