Ok, here we go:
Spel: Project Gotham Racing 2
Plattform: XBOX (såklart ;) )
Betyg: 9/10
Till att börja med, helt klart ett av de absolut bästa bilspelen jag någonsin spelat. Känslan är enormt bra och grafiken är underbar. Bilarna är många, banorna är fler och underhållningsfaktorn är skyhög. Bara en sån liten detalj som att man kan gå runt i "Showroom" och kolla på alla bilar (även fast man inte har dem) och sen provköra dem på en liten testbana gör spelet till något extra. Men det är självklart huvuddelen av spelet som är tyngst och bäst, Kudos World Series och Arcade Racing. Där kör man mot andra, runt och förbi koner eller mot klockan. Det gäller att bli bäst av alla, och, till slut ha klarat allt i nivån Expert (platinum). Till en början kändes kontrollerna "ovana" och jag brände rakt in i alla kurvor så bilen blev en konservburk, men bara några lopp senare hade jag körstilen inne och det var bara att börja tävla på allvar. Och kontrollerna är, när man lärt sig dem, störtsköna. Ta en kurva på bästa sätt med hög fart och få en "Good Line" eller lägg upp bilen i ställ och få "Nice Slide", allt belönas med poängen "Kudos". Om man ändå tycker det är för svårt, trots de snabbt inlärda kontrollerna, är det bara att välja och vraka mellan de 5 svårighetsgraderna som finns (metall, brons, silver, guld och platina).
En sak som oftast är rolig men också kan vara riktigt irriterande är motståndarna som verkligen slåss om platserna, att alla bara tränger sig igenom en kurva och hälften sladdar iväg. Städerna är man kör i är bl.a. Edinburgh, Stockholm (trevligt att man någon gång kan få känna igen sig i spel :D ), Chicago, Hong Kong, Barcelona och Moskva. Utöver de över hundra banorna som är uppdelade på de tio städerna som finns med finns då även testbanan där man som sagt bara provar bilarna, och den långa tävlingsbanan Nürburgring (vilken jag inte låst upp än). Livedelen som det snackas mycket om har jag dock inte kunnat tagit del av eftersom jag inte äger något Live-kit :l men jag klarar mig ;) . Man kan ju köra upp till 4 st multiplayer på samma TV och box. Att gå in på mindre detaljer är dumt eftersom mängden detaljer är så oerhört hög. Bara som ex. så ser Stockholm verkligen ut som det gör (ja, så gott det går att återskapa) och resten kan ni lista ut själva.
Dessutom kan man, vilket jag funnit mycket kul, på t.ex. en Moskvabana där man lättar med bilen (om man kör fort) hoppa högt och långt (mycket mer än vanligt) om man kör två. En ställer sin bil som en ramp och den andra använder den, helt enkelt ;) :) Nog nu, recensionen är klar och som ni ser så är betyget högt, mycket högt. Den nian är grymt stark och varför jag inte sätter en 10 är bl.a. bara för en sån små-sak att banorna - som är många - ändå ibland kan te sig enformiga (per stad) för att det inte är så mycket mer än ett eller två olika områden man kör i i varje stad, vägarna svänger bara lite olika beroende på vilken bana man kör. Men det är som sagt en mycket liten grej, när det finns 3 olika väder (sol, moln & regn) och natt och dag så glömmer man lätt detta, racen (räjsen) blir då lite mer annorlunda. Det för ju också med sig positiva sidor, eftersom att man när man kört länge på en och samma bana VERKLIGEN kommer kunna den, och då lär man inte göra så många misstag.
Lång blev den. Bra? Ja, det får läsaren avgöra. Själv blev jag rätt nöjd, men inte i närheten av hur nöjd jag är över att jag köpt det här spelet :e