webForumDet fria alternativet

Speltips

Datorspel

46 svar · 2 003 visningar · startad av Nexus86 · sida 2 av 3

Frågan, av Nexus86

Denna tråd är till för att fyllas på med eventuella speltips så man vet vilka spel man bör kolla mer på samt vilka man kan ignorera totalt. Maskinen spelar ingen roll så länge det är en konsoll vi talar om. Jag börjar. :) Spel: Soul Calibur 2 Plattform: XBox, GameCube, PS2 Helt klart ett av de bästa spelen jag spelat! Såda

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Spel: Secret Weapons Over Normandy
Plattform: PS2
Betyg: :) :) :)

SWoN tar PS2:an till nya höjder. Ljud och bild överraskar positivt men finns det ingen spelkänsla så är ju loppet redan kört. En flygsimulator av den här typen med en vanlig PS2-handkontroll var ingen höjdarupplevelse och frågan är om det verlkligen är värt att skaffa sig något annat. Inte enbart för SWoN i alla fall. Ett svagt betyg med andra ord.

Läs recensionen här.

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Nu har jag både Project Gotham Racing 2 och Freedom Fighters till XBOX, invänta vidare info. el. ev. recension :D

Ok, here we go:

Spel: Project Gotham Racing 2
Plattform: XBOX (såklart ;) )
Betyg: 9/10

Till att börja med, helt klart ett av de absolut bästa bilspelen jag någonsin spelat. Känslan är enormt bra och grafiken är underbar. Bilarna är många, banorna är fler och underhållningsfaktorn är skyhög. Bara en sån liten detalj som att man kan gå runt i "Showroom" och kolla på alla bilar (även fast man inte har dem) och sen provköra dem på en liten testbana gör spelet till något extra. Men det är självklart huvuddelen av spelet som är tyngst och bäst, Kudos World Series och Arcade Racing. Där kör man mot andra, runt och förbi koner eller mot klockan. Det gäller att bli bäst av alla, och, till slut ha klarat allt i nivån Expert (platinum). Till en början kändes kontrollerna "ovana" och jag brände rakt in i alla kurvor så bilen blev en konservburk, men bara några lopp senare hade jag körstilen inne och det var bara att börja tävla på allvar. Och kontrollerna är, när man lärt sig dem, störtsköna. Ta en kurva på bästa sätt med hög fart och få en "Good Line" eller lägg upp bilen i ställ och få "Nice Slide", allt belönas med poängen "Kudos". Om man ändå tycker det är för svårt, trots de snabbt inlärda kontrollerna, är det bara att välja och vraka mellan de 5 svårighetsgraderna som finns (metall, brons, silver, guld och platina).

En sak som oftast är rolig men också kan vara riktigt irriterande är motståndarna som verkligen slåss om platserna, att alla bara tränger sig igenom en kurva och hälften sladdar iväg. Städerna är man kör i är bl.a. Edinburgh, Stockholm (trevligt att man någon gång kan få känna igen sig i spel :D ), Chicago, Hong Kong, Barcelona och Moskva. Utöver de över hundra banorna som är uppdelade på de tio städerna som finns med finns då även testbanan där man som sagt bara provar bilarna, och den långa tävlingsbanan Nürburgring (vilken jag inte låst upp än). Livedelen som det snackas mycket om har jag dock inte kunnat tagit del av eftersom jag inte äger något Live-kit :l men jag klarar mig ;) . Man kan ju köra upp till 4 st multiplayer på samma TV och box. Att gå in på mindre detaljer är dumt eftersom mängden detaljer är så oerhört hög. Bara som ex. så ser Stockholm verkligen ut som det gör (ja, så gott det går att återskapa) och resten kan ni lista ut själva.

Dessutom kan man, vilket jag funnit mycket kul, på t.ex. en Moskvabana där man lättar med bilen (om man kör fort) hoppa högt och långt (mycket mer än vanligt) om man kör två. En ställer sin bil som en ramp och den andra använder den, helt enkelt ;) :) Nog nu, recensionen är klar och som ni ser så är betyget högt, mycket högt. Den nian är grymt stark och varför jag inte sätter en 10 är bl.a. bara för en sån små-sak att banorna - som är många - ändå ibland kan te sig enformiga (per stad) för att det inte är så mycket mer än ett eller två olika områden man kör i i varje stad, vägarna svänger bara lite olika beroende på vilken bana man kör. Men det är som sagt en mycket liten grej, när det finns 3 olika väder (sol, moln & regn) och natt och dag så glömmer man lätt detta, racen (räjsen) blir då lite mer annorlunda. Det för ju också med sig positiva sidor, eftersom att man när man kört länge på en och samma bana VERKLIGEN kommer kunna den, och då lär man inte göra så många misstag.

Lång blev den. Bra? Ja, det får läsaren avgöra. Själv blev jag rätt nöjd, men inte i närheten av hur nöjd jag är över att jag köpt det här spelet :e

Spel: Splashdown 2 - Rides Gone Wild
Betyg: :l :l

Än har vi inte sett allt när det gäller billiga, hysteriska och tämligen avslagna arkadtitlar. Splashdown 2 - Rides Gone Wild är verkligen inget undantag och tillför inte mer än några lätta irritationsrynk med ögonbrynen och några djupa suckar. Vem köper sådana här spel när det finns så mycket annat att välja på? Obegripligt!

Läs recensionen här.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Spel: Metroid Fusion
Plattform: GBA
Betyg: :f :f :f :f :f

Samus är tillbaka i ett riktigt roligt plattformsspel som även går att sammankoppla med Metroid Prime till Nintendos GameCube.

Spel: Legend of Zelda: A Link to the Past

Link har nu kommit till GBA i denna omportning ifrån SNES-versionen. Går även linka med upp till 4 spelare och sammankoppla med Nintendos GameCube.

Spel: Kurukuru Kururin

Beroendeframkallande labyrintspel som är äckligt roligt att linka.

Spel: Grand Theft Auto: Double Pack
Plattform: XBOX

Well, det här spelet är så nära perfektion man kan komma (nästan). Det är superbt :e

OBS! Spar text till större mer omfattande recension!

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Lofberg skrev:

Spel: Project Gotham Racing 2
Plattform: XBOX (såklart ;) )

Helt rätt :)
Men med live inkopplat så blir det nästan 11/10 i betyg :) Grymt bra implementering av Live i spelet.

/Viktor

Spel: Sword of Mana

Mycket trevligt RPG i bästa manga-stil.

Medlem sedan apr. 2001463 inlägg

Spel: Seiken Densetsu 3 (Secret Of Mana 3, har inte släppts utanför Japan)
Plattform: SNES

Ett underbart RPG, delad förstaplats med Chrono Trigger och Final Fantasy 3. Ett måste för alla, oberoende av vad för slags spel du gillar så måste du ha prövat detta spel.
Bra story, du kan även spela om många gånger eftersom det finns flera karaktärer med olika vägar till slutet.
Slagsmålsystemet fungerar även det friktionsfritt när man väl fått grepp om det. Påminner en del om Chrono Triggers, förutom då att du inte behöver slåss, utan kan helt enkelt spinga förbi fienderna då du inte vill slåss. (Intet sagt att de för den delen inte kommer att slå på dig, om de hinner).
Höll mig klistrad i flera skoldagar i sträck innan jag tillslut kunde anse det färdigspelat.

Spel: This is football 2004
Betyg: :D :D :D :D

Det här skall alltså vara årets fotboll(sspel) men jag ställer mig nog aningen skeptisk till det, i alla fall om man ser till titlarna som kom i höstas (jag vet att man inte ska jämföra spel i enskilda recensioner men tanken är ju oundviklig ibland. ;) ). Hur som helst, TIF är inget dåligt spel men man har lagt krutet på fel ställen. AI:n brister, som ofta i fotbollsspel, när det börjar dra ihop sig till avancerade varianter. Att kuta med egen back från ena straffområdet till det andra är nämligen bara roligt första gången. Men trots det, en rätt rolig fotbollsupplevelse med en hel dos spelglädje.

Läs recensionen här.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Spel: NHL 2004
Betyg: :) :) :) :) :l

NHL-serien från EA Sports är sen många år tillbaka en klassiker, och detta års omgång ger inget undantag gällande vad spelet levererar. Mycket bra kontroll, man kan göra ganska avancerade saker. Alla licenser och spelare från NHL, och även från de mindre ligorna i Europa (som exempelvis Elitserien) och naturligtvis även landslag.

Själva grafiken är tämligen bra och högupplöst. Lämnar i princip inget att önska från min sida. Publiken är inte alls lika välgjord som spelarna på isen, men å andra sidan är det inte publiken som är i fokus. ;)

Nytt för i år är det så kallade dynasty mode, där man bygger en egen dynasti - man tar kontrollen över ett lag och blir dess manager. Man får välja hur träningen ska vara upplagd och faktiskt så är laget beroende av hur mycket eller lite de tränar - och detta märks verkligen!

Självfallet kan man köra en säsong, slutspel eller bara en träningsmatch också, men om jag får säga det så är dynastiläget riktigt roande.

På det hela taget blir det ungefär 4.5 av 5 möjliga. Spelet är bra, men kan göras bättre på vissa punkter. I PC-versionen finns det några statistikfunktioner som inte finns i XBOX-versionen, och det känns som att EA Sports trots allt får fila lite mer på finesserna.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Lofberg skrev:

Spel: Grand Theft Auto: Double Pack

Håller med!
Lirar det dagligen. :e

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

**Spel:**Bloodrayne
**Plattform:**PC/PS2/XBox
**Betyg:**7/10

Väldigt roligt och blodigt spel där du spelar en sexig brud som också är halvvampyr. Börjar lite segt med att man slåss mot zombies och spindlar, men efter några banor så slåss man mot nazister där man får fullt använda sina automatvapen, utfällbara knivar/svärd och huggtänder.
* Intressant story (inget originellt dock)
* Hyfsad grafik
* Väldigt underhållande

Det är ett hack'n'slash spel, men det är väldigt roligt om man gillar det där lilla övervåldet där man kan kasta sig in i en värld full av otäcka varelser och slakta tills man lessnat på färgen rött.
Som sagt så är det inget revolutionerande, men det tåls att nämna igen... Väldigt kul. :D

Spel: RalliSport Challenge 2
Plattform: Xbox

Gillar du rally? Gillar du arkad? Gillar du ÜBERSNYGG grafik? Gillar du lera och vatten? Gillar du höga berg och långa dalar (eller djupa om så önskas)? Gillar du svenska bilar? Gillar du andra bilar? Gillar du öken, djungel och berg?

KÖP!

Medlem sedan juni 2004244 inlägg

Längtar efter GTA San Andreas!

Medlem sedan okt. 20034 048 inlägg

Spel: Tony Hawk's Underground

Superskönt spel! Skillnaden mellan de andra Hawk spelen är nu att du börjar ifrån en n00b nivå och slutar i eliten och är sponsrad. Och en annan nyhet är nu att man kan springa till fots och köra bil (Helt kasst.. Bilarna är spela och körkänslan är usel).
Grafiken är ganska snygg och gubbarna är delajerade.
Det stora minuset sätter jag på menyn, Texen är liten och så är det ingen läslig teckensnitt på det.

Jag rekomenderar spelet! :D

Spel: Moto GP: Ultimate Racing Technolgy 2
Betyg:
7,5/10

Det var som att köpa "grisen i säcken". Jag åkte in till stan, hämtade senaste numret av GameReactor (för att se om där fanns NÅGOT läsvärt) på GAME, kollade lite spel men drog sedan vidare till Åhléns (vilka priser de har, USCH) och strax därefter en liten visit på Tradition. Väl inne på Tradition såg jag ett beg.ex av Burnout för 199 kr. Efter en lång funderade gick jag därifrån med sikte på antingen bussen tillbaka eller GAME. Det blev GAME (igen) och bussen åkte i samma ögonblick som jag klev in i butiken. Där stod jag och grubblade i nästan 30 minuter tills jag slog till. Spelet som jag sett så många gånger förr i spelhyllan men som aldrig någonsin intresserat mig var MITT, för ynka 199 kr (sprillans nytt, även om själva spelet släpptes för ung. ett år sen). Jag är mer för 4-hjulad arkadracing eller 2-hjulad off-road motocross, men men. Till man stora förtjusning (och förvåning) glädjes jag mycket åt spelet. Jag var förberedd på att de 20-30 första kurvtagningarna inte skulle vara allt för lätta att genomföra korrekt men att det sedan skulle gå av bara farten. Jojomensan, så blev det. Ut i gruset nästan direkt men när jag väl fått lagom kontroll och känsla i händerna gick det galant. Ingen kör väl perfekt första försöket, men om man som jag kör på Rookie-nivå så vinner man räjsan med lättja - kanske nästan lite för lätt. Grafiskt är det rätt vackert. Snygga effekter från t.ex. vatten och solsken. Motorcyklarna är väldetaljerade och texturerna ser bra ut. Om man vill kan man designa sin egen hoj (och läderdräkt), till den mån att du väljer tre olika färger, en av några bestämda designer och logo. Dock ser inte omgivningarna runt banan så bra ut som de skulle kunna göra. Platta träd och åskådare, men det kanske bara är jag som är skadad efter RalliSport Challenge 2's riktiga charm och utseende. Att ta en kurva nästintill eller helt perfekt är underbar känsla. Gillar ni snabb banracing på 2-hjul rekommenderar jag detta varmt :D

Spel: Smash Court Tennis Pro Tournament 2

Riktigt underhållande tennisspel som består av mer än att slå bollen över nätet. Träna, träna och träna så blir du bättre både på riktigt och i spelet. Däremellan blir det intressanta halvsimulerade matcher och turnéringar. Klart kul!

Läs hela recensionen här.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)