webForumDet fria alternativet

NFS-spel vs andra bilspel (PC,Konsol)

Datorspel

16 svar · 1 144 visningar · startad av romulus

Medlem sedan jan. 2006194 inlägg
Frågan#1

NFS-spel håller en helt klart högre klass än andra bilspel på PC iaf.
Installerade Juiced på datorn. Förbannat svårt att kallibrera in ratt och pedaler och körkänslan är under all kritik. :bla

När det gäller konsolspel är "Gran Turismo" klart ledande. Men även detta spel har sina brister. Gran Turismo 4 har en stor defekt. Kazunori Yamauchi, spelets grundares förkärlek för fotografering. En funktion i spelet går ut på att placera sina bilar i olika miljöer och ta kort på dem. Idiotisk enligt min mening. Köper man ett bilspel vill man väll köra bilar inte ta kort på dem.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Live for speed är ganska bra har jag för mig, om man gillar mer simulatorartat:
http://www.liveforspeed.net/

Har GTR som är ett simulator spel. Helt okey men lite kantig grafik. Körkänslan är bra i det här spelet.
Kollat lite på LFS. Är lite misstänksam mot spel som man måste tanka ned via internet.
Köper hellre spelen på skiva.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det är ute med CD :) ...dom kör med att man köper en licens och sedan låser upp spelet. Men man kan få på CD om vill ser det ut som :)

Nä... tacka vet jag gamla Out Run... det var grejjer det!!! :birp

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

NFS-spelen är ju väldigt mycket arkad. Blev helt "chockad" när jag körde NFS Most Wanted efter att ha spelat väldigt mycket Forza Motorsport. I NFSMW behöver man nästan aldrig använda bromsarna. :o

Forza är min favorit bland de bilspel jag testat hittills.

Forza motorsport verkar vara ett helt okey bilspel. Ända problemet jag har med det är att jag inte har någon xbox. Har funderat på att köpa en men har redan en massa andra konsoler och har inte varit sugen på att köpa ytterligare en för några få spels skull.
Håller inte med om att man inte behöver bromsa i NFSMW. Visst kan man köra för fullt och valla bilen i väggar och annat, men du förlora mycket mer på det än att bromsa i kurvorna.
Mitt förslag om du vill bromsa i spelet: fulltrimma bilens accelaration och toppfart men inte väghållning. :e

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jo, visst behöver man bromsa - men inte alls lika ofta och intensivt som i Forza. I NFSMW kan man vinna loppen utan att ha tryckt särskilt mycket på bromspedalen (och då menar jag inte att man istället bromsar genom att köra in i väggar).

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Hmmm, en tråd för mig.

Först vill jag fråga romulus, har du en Xbox? En person som verkligen gillar bilspel kan bara inte få gå miste om alla de pärlor som finns till Microsofts svarta låda. Sen är det ju också så att alla multikonsolspel (som inte finns till PC) alltid funkar bättre till den kraftfullare av de alla, Xboxen alltså. Några exempel på helt underbara Xboxunika bilspel är:

RalliSport Challenge 2
Enligt mig förmodligen det mest underhållande bilspelet genom tiderna (ja, förutom NFSIII: Hot Pursuit!). Fortfarande också ett av de snyggaste till maskinen. Ett klart köp för alla grussprutälskare.

Project Gotham Racing 2
Ett spel med charm. Det är lika mycket standard som det inte är standard. Ett eget spelkoncept som fortfarande håller i 3:an (har ingen 360 själv). Ingen komplicerad "tuning", ingen "styling". Det är lite som de första NFS-spelen. Bara att tuta-å-köra. Riktiga sportbilar behöver inte byggas om för att göras varken bättre eller snyggare.

Sen har vi ju de konsolexklusiva som då oftast funkar som bäst till boxen:

Burnout 2 & 3
Galet...galet på alla sätt, och ändå så otroligt bra. Köp! Ingen för den arkadfientliga (det är förresten inget av ovanstående exempel)

Ok, till Gran Turismo nu. Har jag det? SJÄLVKLART. Ett grymt spel om ni frågar mig, men, helt fel att sätta det ensamt i topp. Och sen att kalla photoshoot-funktionen en defekt...det är bara löjligt. Jag hoppas du vet att du inte är TVUNGEN att använda den, right!? Så skippa tjafset och börja kritisera sånt som faktiskt går att kritisera. En skademodell för bilar hade ju t.ex. varit trevligt. Bättre texturer kanske kan vara något att tänka på till 5:an. Såna saker kan diskuteras. Inte en funktion som inte på något sätt kan försämra spelet som helhet, när den är helt frivillig att använda.

Och sen, till sist till det tokigt överskattade Forza. Visst, men kan styla, man kan tuna, man kan göra det mesta. Men varför är det så urbota tråkigt? Jag jag var så sugen på det att jag lyckades få tag på det 2-3 dagar för släpp. Vilken miss alltså. Har gjort någon fräsig Coca Cola-bil, tragglat mig igenom de första 40-50% av spelet, fuskat lite på Live...men sen!? Var tog lusten vägen? Ett stort minus som inte bara jag, utan många jag snackar med, finner är de otroligt överstyrda bilarna som i minsta lilla kurvtagning med lägsta möjliga hastighet så går bilarna upp på still och man tappar fart. Vad blir effekten? Jo, den helt briljanta AI:n lyckas på det där mirkulösa sättet som de alltid gör ta kurvan helt perfekt och sedan, med all kraft trycka av ens egen bil från banan. Om man som jag då försöker köra loppen med inte alla hjälpmedel påslagna, så betyder denna situation slutet på loppet och några tusenlappar i reparationskostnader. Nej tack. Och nu kanske några av er tänker "Pfff, vilken tönt. Han klagar på att man sladdar mycket. Det är han som inte kan köra". Mycket möjligt att det är så, men isåfall är ett flertal andra bilspelsnördar runt om i världen, vissa t.o.m. med viss kunskap om riktig racing, exakt lika dåliga. Lustigt tycker jag.

RSC2 och PGR2 FTW. GT4 FTW. Burnout FTW. Forza FTL! Tack och adjö. Svara gärna med något minst lika konstruktivt och detta kan sluta med en mycket intressant diskussion :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Här var jag igår och såg en fajt mellan två grabbar som körde från varsin box
Över tusen personer i publiken.
europamästerskap
http://www.digital-living.de/homepage_e?x=1

Till Lofberg. När det gäller Gran Turismo 4 och funktionen att kunna ta bilder av sin bil.
Tycker att kazunori Yamauchi kunde lagt mer tid på att förbättra bilar och deras körsätt, grafik, ljud mm (så som du skrev, skador vid krockar etc) istället för att ha med en funktion i spelet som inte har något med att köra bil. Vilket är den huvudsakliga funtionen med ett bilspel, eller? :)
Sen kan jag hålla med att man inte behöver använda foto funktionen i spelet.

På frågan om jag har en xbox. Nej, men funderar fortfarande.

Medlem sedan aug. 200334 inlägg

Live for Speed - https://www.liveforspeed.net

https://www.sdra.se - Sveriges ledande Live for Speed portal och racingteam

SDRA. Kikat på eran sida, verkar intressant. Är dock skeptisk till att betala spel över nätet.

Medlem sedan aug. 200334 inlägg

romulus skrev:

Är dock skeptisk till att betala spel över nätet.

Hehe jadu .. jag kan förstås sitta här och säga att du inte har någonting att oroa dig över hur mycket som helst, det är ju ändå du själv som avgör!

Själv kan jag bara säga att jag inte ångrar en sekund av min Live for Speed spenderade tid genom åren, och det tror jag inte att någon av alla dessa övriga 100.000 tals licensierade förare världen över gör heller!

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg

Tro mig, kraften de la ner på fotofunktionen i GT4 skulle INTE kunnat användas till några större grafiska eller fysiska förbättringar. Skademodeller för över 700 bilar skulle helt enkelt bli för mycket för en 233mhz:are. Det mesta som inte GT4 har uppnått skulle faktiskt bli för mycket, då det faktiskt redan är ett av de vackraste spelen som finns till konsoll.

Det är möjligt, men lik väl onödigt i ett bilspel. Dessutom har jag för mig att jag läst att alla förskjutningar på releasedatumet som var på spelet berodde på att Kazunori promt ville ha med sin passion för fotografering i spelet.
Och det är klart att det är svårt att stoppa skaparen av ett spel att göra detta.
Håller med om att det är ett av de vackraste spelen dock.
Favoritbanor på spelet är helt klart Nürburgerring och El Capitan. Fantastiska vyer.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

För att vara en som tycker att det är onödigt med att fotografera bilar så tycker jag att du tar rätt mycket dumpar själv faktiskt... och det som slår mig är hur fantastiskt fult det där spelet är. Jag såg hur det spelet såg ut på en PS2 (vilket är relevant i jämförelsen mot GT4) och det var förfärligt, det ser ut som skit och gick i max 15-20 fps, jag skulle aldrig försöka spela ett sånt spel.
När du sen klagar över att releasen på GT4 försenades så måste jag fråga; är det viktigare att göra som EA och pressa ut spel på spel på spel utan att det är färdigt (eller endast är en minimal förändring jämfört med spelet innan, NHL-serien någon?) eller att ta god tid på sig att göra ett spel som man vill ha det - ett tekniskt mästerverk med tanke på hur begränsad en PS2 är - och släppa det när det är klart?

Visst kan hålla med om det mesta. När det gäller mina dumpar, är det för att det skulle vara lättare att förstå vissa saker i mina inlägg. (En bild säger mer än tusen ord)
När det gäller releasen på GT4. Håller med om att det är bättre att få ut en bra produkt, men att ge ut ett release datum och sen ändra det om och om igen är inte heller bra.
Hur NFS ser ut på PS2 vet jag inte men är nöjd med hur det ser ut på PC.
Om nu alla som har GT4 är så nöjda med att ta bilder av sina bilar i spelet, kan ju göra det då. Om dom lade in en funktion i tex Quake, som gör att huvudpersonen kan gå ut och rasta hundar åt gamla damer, så skulle ni säkert använda den ofta, eller?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)