Hmmm, en tråd för mig.
Först vill jag fråga romulus, har du en Xbox? En person som verkligen gillar bilspel kan bara inte få gå miste om alla de pärlor som finns till Microsofts svarta låda. Sen är det ju också så att alla multikonsolspel (som inte finns till PC) alltid funkar bättre till den kraftfullare av de alla, Xboxen alltså. Några exempel på helt underbara Xboxunika bilspel är:
RalliSport Challenge 2
Enligt mig förmodligen det mest underhållande bilspelet genom tiderna (ja, förutom NFSIII: Hot Pursuit!). Fortfarande också ett av de snyggaste till maskinen. Ett klart köp för alla grussprutälskare.
Project Gotham Racing 2
Ett spel med charm. Det är lika mycket standard som det inte är standard. Ett eget spelkoncept som fortfarande håller i 3:an (har ingen 360 själv). Ingen komplicerad "tuning", ingen "styling". Det är lite som de första NFS-spelen. Bara att tuta-å-köra. Riktiga sportbilar behöver inte byggas om för att göras varken bättre eller snyggare.
Sen har vi ju de konsolexklusiva som då oftast funkar som bäst till boxen:
Burnout 2 & 3
Galet...galet på alla sätt, och ändå så otroligt bra. Köp! Ingen för den arkadfientliga (det är förresten inget av ovanstående exempel)
Ok, till Gran Turismo nu. Har jag det? SJÄLVKLART. Ett grymt spel om ni frågar mig, men, helt fel att sätta det ensamt i topp. Och sen att kalla photoshoot-funktionen en defekt...det är bara löjligt. Jag hoppas du vet att du inte är TVUNGEN att använda den, right!? Så skippa tjafset och börja kritisera sånt som faktiskt går att kritisera. En skademodell för bilar hade ju t.ex. varit trevligt. Bättre texturer kanske kan vara något att tänka på till 5:an. Såna saker kan diskuteras. Inte en funktion som inte på något sätt kan försämra spelet som helhet, när den är helt frivillig att använda.
Och sen, till sist till det tokigt överskattade Forza. Visst, men kan styla, man kan tuna, man kan göra det mesta. Men varför är det så urbota tråkigt? Jag jag var så sugen på det att jag lyckades få tag på det 2-3 dagar för släpp. Vilken miss alltså. Har gjort någon fräsig Coca Cola-bil, tragglat mig igenom de första 40-50% av spelet, fuskat lite på Live...men sen!? Var tog lusten vägen? Ett stort minus som inte bara jag, utan många jag snackar med, finner är de otroligt överstyrda bilarna som i minsta lilla kurvtagning med lägsta möjliga hastighet så går bilarna upp på still och man tappar fart. Vad blir effekten? Jo, den helt briljanta AI:n lyckas på det där mirkulösa sättet som de alltid gör ta kurvan helt perfekt och sedan, med all kraft trycka av ens egen bil från banan. Om man som jag då försöker köra loppen med inte alla hjälpmedel påslagna, så betyder denna situation slutet på loppet och några tusenlappar i reparationskostnader. Nej tack. Och nu kanske några av er tänker "Pfff, vilken tönt. Han klagar på att man sladdar mycket. Det är han som inte kan köra". Mycket möjligt att det är så, men isåfall är ett flertal andra bilspelsnördar runt om i världen, vissa t.o.m. med viss kunskap om riktig racing, exakt lika dåliga. Lustigt tycker jag.
RSC2 och PGR2 FTW. GT4 FTW. Burnout FTW. Forza FTL! Tack och adjö. Svara gärna med något minst lika konstruktivt och detta kan sluta med en mycket intressant diskussion :)