Snyft varför har jag bara Flight Simulator 98 nu?
Kan låna 2002an av en polare dock..ska till att jag orkar göra det bara :) Blir ju ruskigt sugen nu..
Flight Simulator, skärmdumpar
228 svar · 15 764 visningar · startad av LeonL · sida 6 av 12
Frågan, av LeonL
Detta är en fortsättning av denna tråd. Någon mer som fortfarande spelar Microsoft Flight Simulator? Posta skärmdumparna här! :) Själv har jag 2002-versionen. Här är det gryning. Min long-haul (B744) från Frankfurt/Main förbereder inför landning på Hong Kong International Airport (VHHH). Flyger Direct GPS.
Läs frågan i sin helhet →Rikard skrev:
Har du ställt in "traffic"-inställningarna?
Vilken version av FS kör du?
Du kan, om du vill, ladda hem en hel drös med tilläggs-AI-plan från projectAI. http://www.projectai.com/
Jag har FS2004, har varit inne i traffic inställningarna och ställt in 60%-ig trafik. Ska kika på den länken du gav mig.
Såg förresten en del skärmdumpar igår kväll med landskap som var ruskigt snyggt, vill jag också ha. Men man får väl lära sig flyga först, sen pilla med sånt.
Öka till 100% istället. Det brukar inte vara några problem. :)
... var kan man köpa detta? försökte hitta någon ny version på webhallen.... men det gick inte så bra..
På http://www.projectai.com. Finns det ingen fil där alla paket ingår eller måste man ladda ner ett för varje bolag?
Jag tror tyvärr att man måste ladda ner bolag för bolag.
Jahopp, här kommer ytterligare två rapporter med skärmdumpar.
KJFK - ESSA (New York - Arlanda)
Med landning i halv storm...
Som jag nämnde tidigare var ytterligare en natt i New York inte riktigt vad jag kände för så istället blev det Flight SK0904 från New York till Arlanda. Runt 17:10 var alla passagerare ombord samt dörrar och lastluckor stängda. Påbörjade att taxa ut till bana 04L. Men vad märker jag på vägen ut? De jävlarna har ju byggt en rondell!? Vad kommer härnäst? Fartgupp? ;)
Som bekant är ju John F Kennedy-flygplatsen en rätt hårt trafikerad flygplats. Det märktes på väg ut till startbanan. Ta en titt på TCAS (den stora svarta bildskärmen näst längst till vänster) - det är ett par kärror på ingång...
För er som inte känner till det, varje vit rektangel representerar alltså ett flygplan. Bredvid står en siffra med + eller - framför, vilket specificerar om planet ligger på högre eller lägre höjd än mitt flygplan. I det här fallet är naturligtvis alla högre - får vi hoppas. TCAS står för Traffic Collision Avoidance System - om jag inte missminner mig alldeles.
Nåväl, vad märker jag när jag står här och väntar? Är det inte en av LeonLs kollegor som dyker upp? Eller är det kanske LeonL himself? Åter till väntan. Här kan man se hur två flygplan är på ingång parallellt. 04L och 04R används samtidigt och det behövs.
Efter en bra stund, uppskattningsvis 30 minuter, var det så dags.
-"SK0904 is rolling."
-"Kennedy departure, SK0904, flying at runway heading climbing to 7000."
A340 är ett mäktigt flygplan. Men när man väl har nått upp till marschhöjd blir det rätt trist. Nu ska här tillryggaläggas mer än 1200 nm över vatten. Det var först när jag kom in över Nordsjön det började hända något. Jag anar att detta var en del av den orkan som drog in över Danmark och Sverige.
Framemot morgonkvisten nådde jag norska kusten - Stavanger för att vara exakt. När jag nu tredje gången på kort tid passerade Gardemoen så kunde jag naturligtvis inte låta bli att klippa en bild där också.
Inflygningen har börjat vilket syns på alfavinkeln. (Nosen står rätt högt trots att jag inte stiger - tvärtom, detta är under nedstigning.) Med tanke på det hårda vädret var bara bana 26 öppen. Final påbörjas. Det syns tyvärr inte så bra, men på TCAS-instrumentet (uppe i vänstra hörnet med grön text) kunde jag utläsa att det var 38 knops vind från 305 grader. 19 m/s, d.v.s. hård vind/kuling. I byarna var det upp emot 30 m/s - storm. För att få ner kärran i sånt väder får man kompensera med sidroder. I det här läget vill det till att man känner sitt flygplan. Alternativet är att avbryta landningen och anropa tornet med "going around".
In över landningsbanan. Beslutet är fattat, kärran kommer att sättas ner. Att påstå att den satt på mittlinjen vore en mild överdrift. Men alla hjul är på landningsbanan. Snart kommer den, för oss som har flugit en del, så bekanta landning-i-sidvind-knycken. Vilket inträffar sekunden efter att noshjulet går i backen. Taxade in till gate och övergick därefter till välförtjänt sömn...
ESSP-UKBB (Norrköping - Kiev)
Landing, explained.
Kvällens tur till Kiev var en förberedelse inför nästa veckas tävling. (tjuvstart? ;))
Kärran, en Airbus A321 står på bana 9. Vid den här tiden på dygnet ska man undvika att starta på bana 27, då starten medför att man flyger rakt över Norrköping. Allt är klart, nästan. Först ska flapparna ut. Start och stigning gick händelselöst. Jag passerade rätt snart Visby, vilket ska ha en vacker flygplats har jag hört av en wF-pilot-kollega.
Någonstans över Lettland dök en Boeing 737 upp på högre höjd och på en annan flygled. Förmodligen kom den från Helsingfors.
När jag närmar mig Kiev är det dags att gå ner för landning. Vid 10.000 fots höjd aktiveras landningsljusen och samtidigt slår man till "fasten seatbelts" - nedstigningen är påbörjad. Girar in för att nå "final", vilket man kallar den sista sträckan på landningsvarvet - när man flyger rakt mot landningsbanan. Samtidigt med detta brukar man fälla ut landningsställen samt öka på flapparna. Steg 1 (5 grader) brukar aktiveras redan innan man går in på final. I det här läget är hastigheten c:a 190 knop och sjunkande. Notera att det är först när de är helt ute som ljusen tänds. Här skulle jag gissa på att flapparna är ute 3 steg (15 grader) samt att hastigheten är ungefär 160 knop. Hastigheten får autopiloten ta hand om till dess jag når landningsbanan.
På ECAM (Electronic Centralised Aircraft Monitor), den svarta bildskärmen till höger, kan man notera en rad med en bunt punkter och slutligen lite blå text. På den raden står det "SPOILERS ........ ARM" vilket är en påminnelse om att luftbromsarna ska "osäkras". På moderna trafikflygplan osäkrar man luftbromsarna vid landning. När sedan landningställen belastas, vilket naturligtvis sker när kärran når backen, så aktiveras luftbromsarna automatiskt. I FS-världen osäkras luftbromsarna med [Shift]+['].
På bilden ser man även att landningställen är ute och i låst läge (tre gröna lampor) på rödbruna knappar till höger om ECAM.
Två hjul i backen. Det är alltså nu luftbromsarna, som sitter på ovansidan av vingarna, aktiveras vilket man kan se om man jämför föregående bild med denna. I samma ögonblick som noshjulet nuddar marken är det dags för reversering - att man låter jetströmmen från motorerna gå framåt istället för bakåt.
Det vill till att ha lite fantasi, men om man har det kan man notera resterna av ett rökmoln precis ovanför vingen på den här bilden. Det är rökmolnet som uppstår när ett noshjul accelererar från 0 km/h till ~240 km/h på ett par meter, vilket sker i samband med att det når marken.
Lite sidvind var det här också, men det var inte mycket att gnälla om. Lämnar startbanan och taxar till gate.
Ytterligare en flygning läggs till handlingarna. :)
Re: Kastrup-Sturup
Impact skrev:
Är inte min VOR1 fel här? (Den visar ju att jag ska åt vänster. Men jag tycker att jag är lite väl till vänster redan.)
Jag kollade upp detta lite noggrannare. Enligt skärmdumpen är dina NAV-instrument inställda på 110.50 resp 113.90. Ska du landa med ILS på Sturup ska NAVen vara inställd på 111.90 för landning på bana 17. :)
Det var därför du fick fel värde på ILSen.
Rikard: Hur får du autopiloten att sköta hastigheten under inflygningen?
Det är lite olika från plan till plan. I Airbusen hanterar man det genom att programera FCUn och därefter låta den gå över i "descent mode". Därigenom anpassar den hastigheten till det jag har specat i förväg. Dessutom ser den till att minska hastigheten ytterligare i takt med att flapparna fälls ut allt mer.
Det ska poängteras, att flyga en Airbus med dess fly by wire är mer som att vara systemoperatör än pilot... ;)
Om man tar standardtrafikflygen i FS2004/FS2002 så får man använda sig av autopiloten och manuellt ange hastigheten. Det är naturligtvis viktigt att man aktiverar "auto throtle" också.
Hmm.. Verkar som om det blir till att lära sig hantera automatiken lite bättre. ;)
Märker att jag har en lååång bit kvar.
Ju mer man lär sig, desto mer inser man att man har kvar att lära...
Gammal klyscha som stämmer än. :)
Är det möjligt att landa enbart med hjälp av autopiloten med de vektorer man får via radion? Kan kärran sköta sig själv hela vägen, om man bara aktiverar on-final-approach:en i gps:en?
Jag vet faktiskt inte, jag använder FS GPS för lite för att kunna svara på det.
Hmm... Känns som om vi hamnat lite off-topic nu.
Skickar kanske ett PM om jag har fler frågor om det är ok?
Josef skrev:
Är det möjligt att landa enbart med hjälp av autopiloten med de vektorer man får via radion? Kan kärran sköta sig själv hela vägen, om man bara aktiverar on-final-approach:en i gps:en?
Nja, inte landa fullt ut, men autopiloten kan föra in flygplanet i glide-slope (d.v.s. i linje med landningsbanan) och "descend"-a flygplanet automatiskt. Ungefär tusen fot från banan får du koppla bort all automatik och sköta flygplanet själv för att landningen ska bli så säker som möjligt. Detta funkar bara med rullbanor som stöder CAT III. I Landvetter gäller ex. CAT II, vilket gör att man inte kan autolanda.
Men såklart, i FS är det ju en helt annan sak. Det är bara att koppla in APPR och planet i stort sett landar av sig självt utan problem, oavsett om flygplatsen har CAT III eller inte. :e
Tackar för den förklaringen, LeonL.
Rikard, jäkligt trevliga berättelser och lika trevliga dumpar - men måste du jobba natten hela tiden? Jag vill ha skärmdumpar från dagsljus! ;)
Josef skrev:
Skickar kanske ett PM om jag har fler frågor om det är ok?
Starta en ny tråd istället?
Jag menar, det finns nog fler som kan få ta del av kunskapen och dessutom har jag också mycket att lära. :)
Dryden skrev:
Rikard, jäkligt trevliga berättelser och lika trevliga dumpar - men måste du jobba natten hela tiden? Jag vill ha skärmdumpar från dagsljus!
Det är jobbigt den här tiden på året - det är inte mycket till dagsljus. ;)
Jag får väl helt enkelt se till att nästa flygning går till Kapstaden? :e
Rikard. Den där airbusen ser trevlig ut. Kostar den pengar eller går den att tanka hem från något ställe?
Och hur får du riktiga svenska callsigns? (SK0107 t.ex).
Ni mer erfarna kanske kan skriva ihop en lista på "måste ha-filer"? :)
![[AMD]Zmasters avatar](/av/3411.gif)