webForumDet fria alternativet

Vitt på vitt

Fotografering

36 svar · 2 875 visningar · startad av Web-Tor · sida 2 av 2

Frågan, av Web-Tor

Någon som har tips på hur man ska kunna fotografera vita objekt mot vit bakgrund och då få den vita bakgrunden att inte flyta ihop med det vita objektet? Jag måste alltså få den vita bakgrunden att bli ljusare än det vita objektet. Jag lyckades med detta för tre år sedan men jag vet inte hur. :x Då tog jag t.ex. den här bilden men när jag försöker nu

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag är ändå imponerad. ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag hade ett liknande problem när jag skulle fotografera moln. Den här länken kanske ger något: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16810

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tack SDCd!
Jag har bokat köksbordet hela helgen för att testa. ;)

/r Vad menas med "bakljus"?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Web-Tor skrev:

/r Vad menas med "bakljus"?

Ljus som kommer bakifrån. Alltså, inte direkt bakifrån och inte in i linsen utan snarare som belyser motivet snett bakifrån. Typ. :OO

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg

Jag såg nu till min bestörtning att en bit av min förklaring har försvunnit.

Det bländarvärde du får av att mäta den vita bakgrunden skall ligga ett par bländarsteg över den exponering du skall använda. Här får du prova dig fram. Det varierar med kvaliteten på kameran. Om du har för få bländarsteg så kommer det vita att bli grått, om du har för många bländarsteg så kommer det vita att "fräta" ut, dvs konturerna på objektet kommer att flyta ihop med bakgrunden.

Om man utgår ifrån den teori som Ansel Adams lagt fram skall man sikta på att ha 3 bländarsteg mellan exponering och vitt.
Detta är givetvis en sanning med modifikation i dagens läge eftersom det finns en sån mängd filmsorter och kameror med olika tolerans, men man kan ha det som riktlinje.

Ett annat fiffigt tips om du vill få fram det "korrekta" exponeringsvärdet är att mäta huden på tex baksidan på din hand. Detta förutsätter att du är någorlunda ljushyad (blek svensk). Detta bländarvärde ligger ett bländarsteg över det "korrekta" bländarvärdet. Om du tex mäter f8 på handen så ställer du bländaren på f5,6 och har därmed "korrekt" exponering.
Jag sätter korrekt inom situationstecken eftersom det är givetvis så att man ibland vill få fram en effekt med hjälp av att ändra bländaren.

OveRRidE beskriver bakljus korrekt. På din första bild verkar du ha ett ljus som kommer snett uppifrån, bakifrån. Det bildas skuggor på marken framför fötterna på smurfen. Använd den principen.

Tusen tack för alla tips!
Jag har testat olika inställningar och även om jag inte hittar de perfekta inställningarna ännu så är det mycket bättre:
Stark
Plugghäst

Eller?

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Web-Tor skrev:

Plugghäst

Denna blev en aning mörk i förhållande till det vita. Kan man inte ha en svag ljuskälla strax bakom kameran?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Web-Smurf, den första såg ju bra ut, lite mer ljus framifrån och du har en hit på den andra bilden.

LeonL skrev:

Web-Tor skrev:

Plugghäst

Denna blev en aning mörk i förhållande till det vita. Kan man inte ha en svag ljuskälla strax bakom kameran?

Denna är på god väg! Skulle rekommendera att du har en ljuskälla som LeonL och Cyper-Pet säger bakom kameran. Den kan med fördel vara stor. Med det menar jag att du antingen slår lampan indirekt i en bit vit kartong eller som jag tidigare nämnde, sätter en bit skisspapper framför lampan.

Sen verkar det som om du inte riktigt har hittat rätt vitbalans i bilden. Om du tittar på smurfens fot träffar där en lampa som känns väldigt varm i färgtemperatur. Har du vitbalanserat efter den typ av ljus du använder? Om detta ljus kommer från bakljuset skulle jag nog se till att maska av detta ljus från foten.

Sen tycker jag personligen att du skulle kunna vara lite mindre feg med bakljuset. När det gäller separera smurfen från bakgrunden så kan du trycka på lite mera där. Detta underlättar även om du skulle vilja friställa smurfen helt i Photoshop senare för att byta bakgrund eller annan redigering.

Sen tycker jag personligen att du skulle kunna vara lite mindre feg med bakljuset. När det gäller separera smurfen från bakgrunden så kan du trycka på lite mera där.

Men får jag inte en kraftig skugga mot kameran då?

Web-Tor skrev:

Sen tycker jag personligen att du skulle kunna vara lite mindre feg med bakljuset. När det gäller separera smurfen från bakgrunden så kan du trycka på lite mera där.

Använd en liten ljuskälla och placera den rätt högt uppifrån. Så pass högt att den precis INTE "spiller" över på nästipp eller vad som sticker ut längst. Du behöver inte ha bakljuset i samma höjd som kameralinsen. Tricket är att ha en liten ljuskälla. Vet inte vad du använder för typ av lampor i din köksstudio.
BTW, glöm inte bort att äta :)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

SDCd skrev:

Web-Tor skrev:

Använd en liten ljuskälla och placera den rätt högt uppifrån. Så pass högt att den precis INTE "spiller" över på nästipp eller vad som sticker ut längst. Du behöver inte ha bakljuset i samma höjd som kameralinsen. Tricket är att ha en liten ljuskälla.

Blir inte skuggan väldigt skarp om ljuskällan är liten?

UlfT skrev:

Blir inte skuggan väldigt skarp om ljuskällan är liten?

Jo, per definition. Nu är vi inne på det här som brukar kallas för smak. :)
I detta fall tycker jag att det är bättre att få lite separation mellan vit bakgrund och vit smurf med hjälp av bakljuset.
För att minimera den hårda skuggan så föreslår jag att placera ljuskällan högt så att skuggan blir liten.

För att få en "snyggare" skugga kan man lösa det på flera sätt.
1. Digitalt -> Photoshop (eller liknande). Ganska lätt att snygga till en skugga.
2. Manuellt -> Ljussätta skuggan. Ljussätt bort skuggan. Tar längre tid, men det finns något visst att göra saker "In camera".

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

till Web-Tor

Står smurfen på ett vitt bord och så har du ett vitt papper i bakgrunden? varför är det ingen skarv i bilden då, eller hur har du ställt upp det?

tack!

Smurfen står på ett vanligt köksbord. Men jag har lagt vitt papper under och bakom smurfen. Skulle man så någon skarv mellan olika papper så går det lätt att ta bort i PhotoShop. :)

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

råkar det vara så att du nu tagit kort på alla dina smurfar och har publiserat dem någonstans? vore ju tokläcket att kolla på. tack!

edit: du hade ju bilder på din hemsida, så det var inte så svårt att hitta. skoj!

råkar det vara så att du nu tagit kort på alla dina smurfar och har publiserat dem någonstans?

Jo, jag har ju en del bilder här:
https://www.tor.nu/smurf.php?sID=4

Jag har däremot inte fotat smurfarna en och en eftersom jag har över 500 stycken. ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)