webForumDet fria alternativet

Ny kamera igen :-)

Fotografering

34 svar · 928 visningar · startad av rozie · sida 2 av 2

Frågan, av rozie

Nu har tiden kommit för rozie att köpa sig en "riktig" kamera. Han sitter och funderar på om han ska köpa en Minolta Dynax 4 eller 5 och hur stor roll objektivmärket spelar... någon av er som vill hjälpa honom att bestämma sig? funderar på att köpa begagnat... synpunkter?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Ett ljusstarkt objektiv har större bländaröppning, dvs. större hål som släpper in ljus. För att klydda till det så har större bländare mindre "tal".

Medlem sedan dec. 2002797 inlägg

Nicrosoft skrev:

Ett ljusstarkt objektiv har större bländaröppning, dvs. större hål som släpper in ljus. För att klydda till det så har större bländare mindre "tal".

det där sista har jag lärt mig... men varför blir objektiven så mycket dyrare för att bländaröppningen kan göras större?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

rozie skrev:

men varför blir objektiven så mycket dyrare för att bländaröppningen kan göras större?

Därför att då måste även linserna i objektivet göras större. Det innebär att en större glasyta måste slipas in för att bryta ljuset rätt. Givetvis med lika stor precision över den stora glasytan. Därför krävs det mer för att göra objektivet lika bra. Det där är också en förklaring till varför man kan reducera effekterna av diverse linsfel genom att helt enkelt blända ner.

UlfT skrev:

Det där är också en förklaring till varför man kan reducera effekterna av diverse linsfel genom att helt enkelt blända ner.

och kompensera med längre slutartid?

nu så börjar det klarna! hur anges det på objektiven? kan man utläsa det nånstans?

Hur mycket du skall öka slutartiden står inte på objektivet. Bländar du ner ett steg så får du dubbla slutartiden.

Nicrosoft skrev:

Hur mycket du skall öka slutartiden står inte på objektivet. Bländar du ner ett steg så får du dubbla slutartiden.

nej inte slutartiden menar jag inte.
jag menar bländaröppningens storlek... eller... egentligen undrar jag vad siffrorna 3,5-5,6 D står för... är det storleken som anges? och isf vad står siffran för...

Siffrorna på objektivet ex. 3,5 är storleken. Hur det rent fysiskt förhåller sig vet jag inte (hur stort "hålet" blir vid olika bländare) men jag tror att det har ett förhållande med vilken brännvidd det är på objektivet.

rozie skrev:

egentligen undrar jag vad siffrorna 3,5-5,6 D står för... är det storleken som anges? och isf vad står siffran för...

f/d, dvs brännvidd genom diameter.

tack!
jag får nog plocka fram min gamla fysikbok för att fatta det där :r

rozie skrev:

tack!
jag får nog plocka fram min gamla fysikbok för att fatta det där :r

Eller matteboken ;)

tveksam till att det står nåt där om optik...

f/d handlar mest om division :)

Nicrosoft skrev:

så sant :h
men innebörden av resultatet är ju viktigare

rozie skrev:

Nicrosoft skrev:

så sant :h
men innebörden av resultatet är ju viktigare

Man kan väl säga att innebörden är att exponeringen av ljus på filmen är beroende av just f/d, snarare än av bara d. Jag kan inte påstå att jag vet varför det är så, men en tanke kan ju vara att ju längre brännvidden är, desto mindre ljus faller in, då det faller in från ett smalare fält framför objektivet. En annan tanke som slog mig, är att bländaröppningen helt enkelt befinner sig längre från filmplanet när man zoomar ut till en längre brännvidd. Då ser öppningen mindre ut från filmplanet sett. Då är det mindre ljus som når objektivet. Känns som om jag vill tro på den sistnämnda förklaringen, då sambandet stämmer för alla negativformat, trots att ett större format innebär att en lång brännvidd blir mer vidvinklig.

tack för all hjälp!
/rozie

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)