webForumDet fria alternativet

Framkalla foton via internet

Fotografering

34 svar · 1 418 visningar · startad av Gein · sida 2 av 2

Frågan, av Gein

Undrar om någon har erfarenhet av framkallning via internet och kanske vill dela den med mej. Jag har digitalkamera och vissa bilder vill man ju ha fysiskt och funderar på vilket ställe som är bäst att framkalla från. Läste i senaste InternetWorld i deras test och där blev Colormailer bäst i testet. Någon som provat dom kanske? Idéer, synpunkter och erfarenheter tas gärna emot! :)

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20021 028 inlägg

finns 20x27 (digitalbildsformatet) för 25.9kr.

ladda ner deras program som sköter beställningarna så ser du priser och format, och du kan till o med testa att passa in de olika bilderna för att se ifall något ska beskäras osv...

adressen finns högre upp i tråden...

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Bifogar en länk:
http://www.colormailer.com/Content/Prices2-SW.html

Medlem sedan nov. 2001131 inlägg

gå in på http://www.colormailer.com/internetworld så kan ni ju testa 5 bilder gratis.

Ingen dum idé alls! :)

ÅH!

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Någon som testat https://www.fotolabo.net? De verkar ju väldigt seriösa då de tillhandahåller ICC-filer för färgkorrigering också. Samma priser som Colormailer.

Har inte provat de. 8 dagars leveranstid enligt InternetWorld, annars fick det ungefär samma betyg som Colormailer.

Ok, ska prova dem också!

Har just beställt mina 5 gratisbilder från Colormailer och några till *fniss*

Lite kul, om man blir medlem och värvar vänner så får vännerna 10 gratisbilder (bättre erbjudande än Internetworld med andra ord) och sen får man själv beställa två bilder i A4-storlek gratis.

Nån som vill nappa på mitt erbjudande? :e

Nu har jag fått mina bilder från Colormailer, 7 dagar är inte fy skam!

Kvalitén? Tja, inte var det dåligt precis.

Bilderna jag skickade in är scannade från negativen så jag jämför nu bilderna som är framkallade från filmen och de som är inscannade och utskrivna hos Colormailer, och kan säga att färgerna är perfekt jämfört med originalen. Det enda som saknas är lite sting, något mer saturation kanske. Det är bland annat i de mera rosa tonerna det saknas sting (dvs i ansiktstoner och brubukettens rosa färg) men det är så lite att det faktiskt inte känns som något jätteväsentligt.

Så min helt subjektiva bedömning är att Colormailer är värt pengarna och att man får definitivt vad man betalar för.

tack för att du berättar detta petra. jag har inte 'orkat' beställa än. men det kommer.

EDIT: jag skickar en testbeställning nu, så får vi se...

Jag fick min testbeställning idag. Har redan fått kort därifrån tidigare men provade testgrejjen oxå. Provade då några kort där de varnade att kvaliten skulle bli dålig, och det blev den. Speciellt ett kort blev riktigt pixligt. Så om programmet varnar att kvaliten blir dålig, förbättre isåfall bilden eller ta en annan.

Medlem sedan apr. 200225 inlägg

jag har provat både fotolabo och apport.se

båda hade snabba leveranser men apport var snäppet snabbare. kvalitén på fotot, då vinner nog fotolabo tycker jag. och fotolabo var även billigare.

idag fick jag mina 5 testbilder fråm ColorMailer..

jag kan kort och gott säga att jag är mycket nöjd. de har skaffat sig en framtida kund iaf ;)

skärpan är mycket bra, färgerna är precis som förväntat (jag kör sRGB på datorn, samma som de använder..) och man kan absolut inte se på någon detalj att det är bilder tagna med digitalkamera..

nu ska jag kolla på bilderna jag tog igår på Öland...

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har också fått min fem gratisbilder nu, och kommer att använda dom om jag skulle vilja ha flera bilder på papper.

Medlem sedan juni 2000516 inlägg

Har fått 5 gratis bilder från colormailer framkallade. Och jag måste bara säga: dom var riktigt bra! jag är helnöjd med resultatet!
slutsats: colormailer rekommenderas starkt! ett litet minus dock för den långa väntetider (7 dagar i mitt fall)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
114 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)