webForumDet fria alternativet

Jag borde veta! Vadå Systemkamera

Fotografering

25 svar · 1 601 visningar · startad av Lasp · sida 2 av 2

Frågan, av Lasp

När jag senast blev bestulen på min kamerautrustning, sa jag, aldrig mer en kamerautrustning! :( Nu när jag se hur ett av barnbarnen hanterar bilder så är min fråga. Vad köper jag till henne? Hon är en älva, ja även elva år. :h Om jag själv skall skaffa en, vad blir det då? §jrNi som känner mig vet att endast det bästa är gott nock.! §e

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Utan att ha läst testet antar jag att 1000D fick högst betyg just pga dess låga pris.
En 1000D är helt okej, men en 450D är snäppet bättre & enl mig en perfekt första kamera.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra Web-Tor Vi är inte längre prenumeranter av Råd & Rön (har ju allt sedan länge) Men jag är säker på att någon av svärdöttrarna har de.
Så jag hoppas få läsa hela testet snart ;-)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det testet är sågat jäms med fotknölarna på bl. fotosidan.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Råd & Röns tester brukar dock vara väldigt bristfälliga. Bättre att läsa ett test i en facktidning eller på t ex DPReview.

Tycker dock att förslagen i denna tråd varit ganska bra. Antingen Canon EOS 5D MkII + 450D eller Nikon D700 + D40 (eller heller D90 om utrymme finns).

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Nicrosoft skrev:

Det testet är sågat jäms med fotknölarna på bl. fotosidan.

I alla fall av Nikon-folket. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Web-Tor skrev:

I alla fall av Nikon-folket. ;)

Därför skrev jag inte att nikonforum oxå sågat det.. ;)

Kritiken på fotosidan känns ganska saklig. Brist på kriterier för testet. Samma menysystem och diplay får olika betyg. På ena kameran är det ett rörigt menysystme, på den andra är det bra... Samma med displayen. Generellt så skriver man att en kompaktkamera ger lika bra bilder som en systemkamera...

För min del så spelar det inte någon roll vilken kamera som vinner eller vilken Lasp köper. Som jag skrv i första inlägget så är en viktig aspekt vad som finns i närheten om man vill kunna byta objektiv med varandra. Jag köpte Nikon för den kändes bra för mig, andra trivs med Canon. Mig kvittar det :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)