webForumDet fria alternativet

Olympus E3

58 svar · 4 318 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har varit sugen på en systemkamera som har utvikbar display med Live View, och nu har det kommit en ny sådan som verkar väldigt bra:

Olympus E3

Det verkar vara en väldigt bra kamera, den är dessutom väderskyddad, inbyggd IS, rejäl.

Vad tror ni om den?

Vad tror ni om Olympus som system? (Zuiko optik)

Jag ska gå och fundera lite och vänta tills det kommer recension, sedan får vi se om inte jag också går över till DSLR snart :)

Lasse HMedlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Grym kamera det där.
Olympus verkar vara lite underskattad av folk i allmänhet.

Skulle kunna tänka mig den själv faktiskt.

http://www.pixmania.com/se/se/r/olympus-e-3/1663_0_1?srcid=206&mctag=se_17760

http://www.fotokoll.se/2007/10/17/olympus-e-3-lanserad/

...ja, den verkar riktigt bra, lite dyr dock men det kan vara värt det :) har man ett hus man trivs med lär man inte vilja byta på ett bra tag...

Men du Lasse borde väl fortsätta med Konica/Minolta? Nya Sony a700 ska vara riktigt bra också ju. (test)

Danny skrev:

...ja, den verkar riktigt bra, lite dyr dock men det kan vara värt det :) har man ett hus man trivs med lär man inte vilja byta på ett bra tag...

Men du Lasse borde väl fortsätta med Konica/Minolta? Nya Sony a700 ska vara riktigt bra också ju. (test)

Olympusen har inbyggd antiskak i huset som tillåter hela fem steg längre slutartid, det är imponerande.

Men visst köper jag ju hellre en Sony, när det blir dags, speciellt då som jag har en del objektiv som passar...:-)

ja, det är klart imponerande, ska visst funka bra. Den har också det bästa antidamm-systemet. Samt världens snabbaste AF påstår de :)
Väldigt mycket kamera för pengarna.

Ingen som har andra Olympus DSLR och kan säga något om menysystemet? :)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Körde Olympus på analoga tiden. Zuiko objektiven klassades väldigt högt på den tiden iaf.

Ok, låter bra. Har läst att de ska vara väldigt bra.

Det enda jag är orolig för egentligen är att det ska vara någon dum nackdel med kameran eller något som de trots allt inte lyckats med.

Spanade in Panasonic's L10'a när den kom, som ju också har tiltbar display, men när den väl började testas så var den sisådär, trist. Men den här tror jag mer på.

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Jag personligen skulle satsa på ett annat märke. Canon eller Nikon, med tanke på objektivutbudet på begagnatmarknaden. Plus att chansen är större att någon kompis kan låna ut objektiv. Men det är ju jag det. ;)

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Lasse H skrev:

Olympusen har inbyggd antiskak i huset som tillåter hela fem steg längre slutartid, det är imponerande.

Kanske i bästa tänkbara förhållanden, men tveksamt att den tillåter fem steg när man verkligen behöver det.

silfver skrev:

Kanske i bästa tänkbara förhållanden, men tveksamt att den tillåter fem steg när man verkligen behöver det.

Men ändå riktigt bra även om den bara klarar 4 steg... :OO
Och världens snabbaste autofokus tilltalar mig verkligen.

Antidammsystem däremot kan dom stoppa upp någonstans tycker jag.. ;)

Poteta: Ja, det är ju en klar fördel. Sigma gör gluggar till Olympus, annars är det dåligt. Men jag är inte den som brukar köpa så mycket tillbehör, det lär räcka med nån extra glugg bara.

Silfver. Ja, har läst att folk är rätt skeptiska till det där, och det är jag med. Men bara man kan köra några steg längre tid är det guld värt. Jag har ju IS på min nuvarande och den klarar tre steg, man har svårt att leva utan det när man vant sig :)

Lasse H skrev:

Antidammsystem däremot kan dom stoppa upp någonstans tycker jag.. ;)

jaså? tror du inte på de systemen? :) det är ju lite problem med SLR att det lätt blir damm där. Men är man försiktig så borde det ju inte vara någon fara. Vanlig vård behövs ju oavsett om det är antidamm eller inte :)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det är ju en 4/3 kamera och det systemet är väl standardiserat när det gäller objektiv. Eller minns jag fel?

Jag vet inte riktigt. Det var Olympus som kom på "four thirds" förresten :) rent teoretiskt ska väl gluggarna passa men jag tror de gjort så det inte ska passa att blanda olika märken tyvärr...

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Olika kameratillverkare använder väl olika objektivfattning och därför kan man inte fästa vilket objektiv som helst på en systemkamera?! Eller är jag helt ute och cyklar?

Nicrosoft skrev:

Det är ju en 4/3 kamera och det systemet är väl standardiserat när det gäller objektiv. Eller minns jag fel?

Vad menas med 4/3 kamera?

Danny skrev:

jaså? tror du inte på de systemen? :) det är ju lite problem med SLR att det lätt blir damm där. Men är man försiktig så borde det ju inte vara någon fara. Vanlig vård behövs ju oavsett om det är antidamm eller inte :)

Läste någonstans att det var rena skojet det där med antidammsystem men jag kan ha fel där.

Blåsa bort damm från sensorn kan man dock göra enkelt utan sådan system.

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Lasse H skrev:

Vad menas med 4/3 kamera?

Mer om 4/3-systemet finns att läsa på Four-thirds.org.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Danny skrev:

Silfver. Ja, har läst att folk är rätt skeptiska till det där, och det är jag med. Men bara man kan köra några steg längre tid är det guld värt. Jag har ju IS på min nuvarande och den klarar tre steg, man har svårt att leva utan det när man vant sig :)

Canon IS och Nikon VR sköter väl det hela genom att flytta linser medan de bildstabiliseringssystem som finns i systemkamerahus flyttar på sensorn. Vad jag förstått är metoden som Canon och Nikon använder mer effektiv, men har å andra sidan nackdelen att de kräver särskilda objektiv.

Antidammfunktioner har inte varit särskilt effektiva i de tester jag har läst, men det kan ju hända att denna Olympus är bättre.

När det gäller LiveView finns det väl ännu ingen systemkamera på där det fungerar särskilt bra?

Jo det finns ju en del olika bildstabiliseringssystem. Vet inte vad det brukar vara för något när de byggt in i huset, måste forska lite i det.

Vad jag läst om antidammfunktioner så finns det inget som fungerar riktigt bra. Olympus är ganska bra dock. Men det behövs ju ändå alltid lite vård, och det går bra med blåsbälg, sådan har jag redan. Antidamm bryr jag mig inte om, finns det är det väl kul, finns det inte går det bra ändå :)

LiveView däremot. Det är ju svårt med SLR att få det helt 100. Finns inget som är riktigt bra nej. Men det finns bättre och sämre. De sämre är så dåliga så man vill inte använda dem, de bättre... finns knappt :) Men på den här E3'an verkar det ganska bra, bara det att det synkas inte med den optiska sökaren så det verkar inte riktigt smidigt. Jag ska dock bara använda det när man måste, dvs, i konstiga vinklar, så det kanske duger då får man ju hoppas.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)