webForumDet fria alternativet

Olympus E3

Fotografering

58 svar · 4 330 visningar · startad av Danny · sida 2 av 3

Frågan, av Danny

Jag har varit sugen på en systemkamera som har utvikbar display med Live View, och nu har det kommit en ny sådan som verkar väldigt bra: Olympus E3 Det verkar vara en väldigt bra kamera, den är dessutom väderskyddad, inbyggd IS, rejäl. Vad tror ni om den? Vad tror ni om Olympus som system? (Zuiko optik) Jag ska gå och fundera lite och

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag fick mindre tid att bestämma mig, iaf om jag vill ha ett batterigrepp utan extra kostnad :)
http://www.olympus.se/consumer/dslr_powergrip.htm

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Danny skrev:

...jag fick mindre tid att bestämma mig, iaf om jag vill ha ett batterigrepp utan extra kostnad :)
http://www.olympus.se/consumer/dslr_powergrip.htm

Ska bli kul att se om du slår till.... :)
Det är ju på tiden att du skaffar systemkamera.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ser intressant ut
men jag har ingen gammal att registrera, men senaste Olympys blev stulen!
Kanske därför man kan läsa denna rad:
"Rättsliga påföljder kan förekomma. "

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Som jag har förstått det så funkar det att om man har antiskak i objektivet så syns det redan i sökaren men om det är inbyggt i kameran så syns det inte i sökaren. Vet inte om det gäller alla kameror men jag har för mig det.

Om Sigmagluggarna passar till Olympus så finns det nog objektiv så det räcker. :)

Poteta skrev:

Som jag har förstått det så funkar det att om man har antiskak i objektivet så syns det redan i sökaren men om det är inbyggt i kameran så syns det inte i sökaren. Vet inte om det gäller alla kameror men jag har för mig det.

Om Sigmagluggarna passar till Olympus så finns det nog objektiv så det räcker. :)

Jag ser i sökaren hur mycket antiskaken jobbar på min Konica Minolta.

Lasse H skrev:

Jag ser i sökaren hur mycket antiskaken jobbar på min Konica Minolta.

Oops, det kanske inte gäller alla kameror med inbyggd antiskak då.

/edit

Digitalfoto för alla skrev:

Så fungerar bildstabilisering:
I objektivet - Skakningar i sökarbilden motverkas.
I kameran - Stabiliseringen syns inte i sökaren.

Det var där jag hade läst det. Fast det bekräftar bara hur seriösa Digitalfoto för alla är... Jag har redan sagt upp tidningen. :)

/edit igen
Fast du kanske menar att det syns på en skala hur mycket den jobbar? Eller märker du att bilden stabiliseras i sökaren? På min kamera syns det tydligt att bilden liksom "stannar" när antiskaken jobbar.

Ja, jag menar att jag på en skala kan avläsa hur mycket antiskaken jobbar... :)

Lasse H skrev:

Ja, jag menar att jag på en skala kan avläsa hur mycket antiskaken jobbar... :)

Ok, då är det nog skillnad ändå, även om det kanske inte spelar någon större roll.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Är sökarbilden stabilare så blir det även lättare för autofokusen att hitta rätt.

Har hittat en skitbra sida där de sammanställt olika reviews och det finns en hel del kommentarer också:
http://www.photographybay.com/2007/06/28/olympus-e-p1-leaked-info/

känner mig mer övertygad nu, ska kolla på foton (jpg/raw) imorn också ska jag åka och klämma på kameran nästa vecka. Vet någon om den finns i någon butik i Sthlm? Enda jag sett är huset (endast) på Dustin.

Ett minus är ju 2,5" skärm, borde ju vara 3" tycker jag....

Ja, det hade lite mer tidsenligt :) men det kanske är för att det går åt lite mer plats å ha en snurrskärm. Bara det är bra upplösning så man ser ordentligt så går det bra med 2,5"

Danny skrev:

Vet någon om den finns i någon butik i Sthlm? Enda jag sett är huset (endast) på Dustin.

Jag mailade Olympus och frågade, fick tre tips! Vilken service! (y)

Nicrosoft skrev:

Det är ju en 4/3 kamera och det systemet är väl standardiserat när det gäller objektiv. Eller minns jag fel?

Har nu kollat upp det där och det är som du säger. Man kan t ex använda Panasonics 4/3-objektiv på Olympus. Så det är ju fint...

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Sedan är väl iofs frågan om du vill ha 4/3 och en crop på 2x.

Ser ingen nackdel i det. Det är ju trevligt med mindre smidigare grejjer. Det är ju bara det att man inte kan få lika kort skärpedjup, men det lär duga ändå hoppas jag.

Jag tror du blir helnöjd. Det är trots allt inte så stor skillnad på de olika märkena. Go for it!

jag tror inte heller det är sån stor skillnad.

nackdelen är bara att den verkar slut överallt just nu!! Iaf om man vill ha den med 12-60 objektivet! ...måste ju ha den denna månad om jag ska få batterigrepp gratis! frustrerande :(

...då var det beställt. Lite frusterande då alla såldes slut i veckan där jag kollade. Men jag hittade den till slut på Expert i Göteborg! :) Har också beställt ett Extreme IV 8 Gb Compact Flash. Nu längtar vi till nästa vecka... :bire

Nu har det kommit ny firmware till 12-60-objektivet som släpptes i samband med E3'an och som ofta säljs med:
http://www.dpreview.com/news/0801/08011101olympus1260firmware.asp
lustigt med firmware till ett objektiv, hade ingen aning om att det går att uppgradera objektiv

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)