webForumDet fria alternativet

GorillaPod

Fotografering

5 svar · 1 778 visningar · startad av Axel

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg
Frågan#1

Hallå!
Tänkte göra en tråd dedikerad till den trevliga tingesten GorillaPod från Joby. Det är ett litet stativ med böjbara ben som består av tio stycken "bollar" som har leder mellan varandra. Tanken är att man ska kunna fästa fast stativet i saker man har i omgivningen, handtag, staket, etc. Den finns i tre storlekar: originalvarianten för kompaktkameror, SLR-varianten för systemkameror och SLR Zoom-varianten för större bjässar med utbytbart stativhuvud.

Jag lovade här att jag skulle ge ett litet omdöme, så det tänkte jag göra.

Jag köpte SLR-varianten till min nya S3:a. Det är lite svårt att få sig en uppfattning om storlek på produktbilderna, men stativet är i rak form 25 cm högt och kan knycklas ner till ungefär 9 cm om man vill. Idén är helrätt. Att kunna ha med sig ett litet stativ som är fästbart i omgivningen är jättebra, även om de allra flesta fall skulle må bättre av ett fullstort stativ. Jag tycker portabiliteten är värd mycket, och då är GorillaPod bra.

Funkar det då? Hur bra sitter stativet fast?
Jag har gått omkring och försökt fästa stativet mot diverse attiraljer i lägenheten och utomhus. Det absolut bästa är att hitta ett staket med lagom tjocka pinnar i som benen kan snurra runt, som den här bilden. Mycket annat man hittar, som grenar och grejer, är inte särskilt stabila i sig själva och klarar inte jättelånga slutartider. Ibland kan utrymme också vara lite problem eftersom varje kula har en diameter på ungefär 2,5 cm. Stabiliteten i själva stativet är det inget fel på, och man vågar lämna sin kamera hängande i det. Hittar man en bra yta kan man ju faktiskt ställa stativet på den och anpassa benen efter ojämnheterna.

Vad mer?
Stativet är lite mindre böjligt än jag först föreställde mig, vilket är en följd av att det ska ha kvar en del stabilitet ändå. Kolla bilaga två för maximal vridning av benen.
Dessutom kan det vara svårt att göra mycket små förändringar i position. Har man maxzoom på S3:an (12x) och vill flytta bilden en liten liten bit blir det besvärligt för att lederna är för styva. Man kan behöva lossa stativet lite och sätta fast det på nytt.

Det ser iallafall apcoolt ut, och jag får en del kommentarer om det när jag tar kameran ut på fältet. Det finns en liten snabbknapp som plockar bort benen från kameran när man inte vill använda det. Urbra, men den lilla biten som sitter kvar täcker över batteriluckan på kameran. Men det kanske man mest ska beskylla Canon för.

Slutsats:
Jag gillar GorillaPod mycket, men behöver du ett ordentligt stativ är det inte ett alternativ. Vill du istället ha ett mångsidigt småstativ som är lätt att packa ner med kameran rekommenderas det starkt.

Har vi några GorillaPodanvändare på wF? Kommentarer?

gorillapod.jpggorillapod2.jpg
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Härligt initiativ, Axel! :)

Har själv kikat närmare på det här stativet. Det är ju jättebra att ha när man är ute och vill placera kameran någonstans och när man inte kan handhålla den.

En viktig sak du glömde - vad fick du betala? (Står säkert på hemsidan men vill höra det från dig. ;))

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ser helt klart intressant ut. :) Har precis köpt ett "traditionellt" stativ, men det skulle ju vara bra med något smidigare också.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Jag känner igen S3:an ;)

Man kanske skulle skaffa ett Gorilla pod för de där bilderna där man inte riktigt kan hålla i kameran

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

silfver skrev:

En viktig sak du glömde - vad fick du betala? (Står säkert på hemsidan men vill höra det från dig. ;))

Ja, det är sant. Jag betalade 495 spänn för det på FotoVideo i Stockholm. Känns lite i dyraste laget för ett ministativ, men vad gör man.. :P

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

En annan relevant fråga: Vad väger det? (Själva stativet alltså.)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.20824b9f
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)