webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 379 visningar · startad av Danny · sida 38 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 200348 inlägg

Hej, och välkommen till webforum!

Jag har haft min S3:a i en knapp månad nu och just skärpan är det enda jag inte är helt tillfreds med. Den där riktiga "digitalfotoskärpan" verkar inte vilja infinna sig. Kanske beror det på att kameran förefaller prioritera snabba tider framför mindre bländare. Då blir skärpedjupet minimalt vilket nog kan ge bilderna en "mjuk" look. Lägre än till bl 4 har inte kameran velat gå om den fått bestämma själv. Det ska den inte få länge till :). Jag ska testa med att själv ställa bländaren och se om det blir bättre.

På min galma Pentax (analog) använde jag aldrig högre bländare än 8, helst 11 eller 16. Tyvärr verkar man inte ha mindre bländare än 8 att tillgå på S3:an

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...ja skärpan kunde vara bättre, det duger men ibland känns det som man vill ha det där lilla extra, särskilt om man börjar jämföra med systemkamerabilder i fototråden :)

Jag har provat olika inställningar och inget hjälper tycker jag. Börjar tro att det kan vara så bara för dom medvetet ska ha så att systemkamera tar bättre bilder :) eller så är det så jävligt att systemkamera är det enda som kan ta skarpa bilder men det låter ju skumt det också va!? :)

Jag brukar skärpa upp bilderna med Noise Ninja, 65-80% beroende på. Då får man dessutom mindre brus vilket oftast är bra.
http://www.picturecode.com/nn_overview.htm

Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

Danny skrev:

...ja skärpan kunde vara bättre

Vad menas här i tråden med skärpa?
Är det den oskärpa som objektivet ger?
Eller är det hur mycket bilden är skärpt digitalt?
Är det att lägga på filtret "oskarp mask" i Photoshop" som ger mer skärpa.
Vad jag har sett i olika tester så skärper olika kamerafabrikat bilderna olika mycket digitalt innan de sparas på minneskortet. Dock har man inte ansett att de kameror som skärper bilderna mer ger bättre bilder.
På de bilder som jag hittills tagit med S3:an (ung 4000) har jag inte ansett att de behöver skärpas digitalt, men ett bättre objektiv hade ju inte skadat. Dock kostar ju ett bra objektiv mycket mer än vad hela S3:an kostar så detta måste man ha klart för sig när man jämför bildskärpa.

Skärpan hos Powershot S3!
Det skulle vara kul om någon kunde kommentera de bilder angående skärpan som finns tagna med S3:an på:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s3-review/gallery.shtml.

Medlem sedan dec. 200649 inlägg

De bilderna som du länkar till tycker jag som "amatör" att alla är mycket bra.
För att göra ett förtydligande ang. mitt första inlägg så är det i lite svagare ljus som det märks mest, i fullt dagsljus tycker jag att det blir bra. Eftersom objektivet har förmåga att ta skarpa bilder i bra ljus så är det ju bevisligen inget fel på optiken så tycker jag att det skulle gå att få bättre i andra lägen också.
Att det skulle vara skakoskärpa har jag svårt att tro, dels p.g.a att jag så ofta som möjligt försöker använda någon form av stöd, t.ex ta stöd mot ett träd, stolpe eller annat lämpligt, dessutom finns ju bildstabiliseringen.
Kanske är det skärpedjupet som blir alltför litet när bländaren öppnar mer i sämre ljus?
Jag är fullt medveten om att man inte kan få systemkamerakvalitet, har fotat med analog systemkamera förut men tyckte det blev alltför krånglig att bära med sig de tunga objektiven.

Flygarn skrev:

Kanske är det skärpedjupet som blir alltför litet när bländaren öppnar mer i sämre ljus?

Om man kan fota ett orörligt motiv är det bästa att sätta bländare 8 (minsta) och ställa känsligheten till 100 ASA (100 är uppmätt minsta brus, ej 80). Sedan använder man stativ och låter kameran räkna ut hur lång tid det behövs för att få en välexponerad bild. Ofta är det dock bättre att även ställa tiden själv eftersom man i motiv med svag belysning inte kanske vill att det ser ut som bilden tagits i dagsljus.
Red:
Jag måste också tillägga att det är viktigt att ställa in högsta upplösning och minsta komprimering när man tar bilder för att få fram fina detaljer. Grundinställning ger inte högsta upplösning.

Medlem sedan aug. 200628 inlägg

Hej!

Här är ännu en nybliven S3-ägare och forumare!

Jag började redan i våras titta efter en ny kamera då jag ville önska mig en i födelsedagspresent, och kollade då på S2:an, som hade alla funktioner jag önskade. Men när jag sedan förstod att en efterföljare var på gång, så har jag hållit koll på S3 istället hela sommaren o hösten, och till sist bestämde jag mig för den. Fick den i julklapp av maken, tillsammans med SanDisk Extreme III minneskort på 2 Gb o Canonväska.

Hittade hit genom länktips, och efter att ha läst igenom hela tråden (tog sina timmar....*S*), så har jag fått många bra tips om kamerans inställningar och funktioner. Så nu ska här experimenteras med kamerainställningar mm!

Min gamla kamera är en Olympus C-740, som fyllt sin funktion bra, men dock är den lååångsam jämfört med S3!

Kommer säkert ställa frågor här framöver....*ler*

tjena Carrocs! Väskommen till wF! :bire
imponerande att du läst hela tråden :) bara till å fråga nåt om du undrar sedan... en annan känner sig nästan som veteran numera :e

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Nu har även jag lagt en order på en S3:a. Och en GorillaPod till den. Det blir spännande. Även jag blev väl påverkad av den här tråden, men jag känner ju till wF sen tidigare och tänkte att det säkert finns någon kommentar om kameran redan. Och så fanns det 15 sidor. Minsann. Det blev att köpa av JME för 3 749 spänn. Nu är det bara att sätta sig och vänta. :D

Axel skrev:

Nu har även jag lagt en order på en S3:a. Och en GorillaPod till den. Det blir spännande. Även jag blev väl påverkad av den här tråden, men jag känner ju till wF sen tidigare och tänkte att det säkert finns någon kommentar om kameran redan. Och så fanns det 15 sidor. Minsann. Det blev att köpa av JME för 3 749 spänn. Nu är det bara att sätta sig och vänta. :D

coolt... nästan 750 billigare är den på JME nu då :) ...GorillaPod var ju en lustig sak, har du provat sådan innan?

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Danny skrev:

coolt... nästan 750 billigare är den på JME nu då :) ...GorillaPod var ju en lustig sak, har du provat sådan innan?

Nej, faktiskt inte. Men jag behövde komplettera med ett litet stativ, och slog på stora trumman direkt. Nu köpte jag iofs den lilla varianten, så den kanske inte räcker för S3:an. Jag kan återkomma med en liten recension.

Danny skrev:

tjena Carrocs! Väskommen till wF! :bire
imponerande att du läst hela tråden :) bara till å fråga nåt om du undrar sedan... en annan känner sig nästan som veteran numera :e

Tack för välkomnandet!

Nu har jag även beställt Canons lins/filteradapter och motljusskydd, Uniross laddbara batterier 2500 mAh samt en LowePro väska på Cyberphoto...*ler*

Nästa steg blir att beställa ett enbensstativ och UV-filter, man blir onekligen beroende av S3...*S*

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Carrocs skrev:

Nästa steg blir att beställa ett enbensstativ och UV-filter, man blir onekligen beroende av S3...*S*

Vänta bara tills du skaffar en D-SLR ;)

Jag har fortfarande kvar min S3:a förresten, om nån om sitter nu å smygläser detta forumet å är sugen..
Edit: Jag ska ha 3000 för den inkl. 1gb minneskort och batterier + laddare.

Såld! :)

jofawe skrev:

Vänta bara tills du skaffar en D-SLR ;)

"DSLR" akronym för Digital Single Lens Reflex – Digital spegelreflexkamera

Vad jag förstår så är väl S3:an en kamera som visar bilden som erhålles genom objektivet i sökaren.

Jaha, nu kunde jag inte låta bli...

Efter alla era månbilder så var jag ju bara tvungen att ta några kort på halvmånen inatt....*ler*

manen.jpgmanen1.jpg

silop skrev:

"DSLR" akronym för Digital Single Lens Reflex – Digital spegelreflexkamera

Vad jag förstår så är väl S3:an en kamera som visar bilden som erhålles genom objektivet i sökaren.

spegelreflex. Där är det ju en spegel som man ser via upp till prismat. Sedan när man tar bilden så fälls spegeln upp. Därför kan man inte se under exponeringen.

På S3'an skickas ju signalen digitalt via en "videoöverföring" till displayen... och parallellt till sökaren, som ju också är en display (EVF, Electronic View Finder), beroende på hur man ställt in.

Inga speglar på S3'an inte :)

Carrocs skrev:

Jaha, nu kunde jag inte låta bli...

Efter alla era månbilder så var jag ju bara tvungen att ta några kort på halvmånen inatt....*ler*

tungt! ja det var fin måne igår!

Danny, har du fått tillbaka din kamera ännu?
Har inte hittat något inlägg från dig om att du fått tillbaka den nämligen.

Vad var det för fel på den egentligen?

Danny skrev:

Inga speglar på S3'an inte :)

Tillfällig tankelucka hos mig?!?
Min EOS har spegel och jag ser via denna direkt genom objektivet i sökaren.
Att det skulle bli sämre bilder med EVF kan jag dock inte första om objektiven är av samma klass.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det är väl inte EVF i sig utan att sensorn är mindre som gör att det blir sämre kvalité.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)