webForumDet fria alternativet

Fototävling

Fotografering

108 svar · 3 544 visningar · startad av silfver · sida 5 av 6

Frågan, av silfver

Vad sägs om att dra ihop en liten fototävling? Vi skulle kunna köra olika teman och varje vecka utser vi en vinnare. Vinnaren väljer nytt tema! Hur låter det? Vi kan gemensamt bestämma första temat i den här tråden och så kan vi bestämma att tävlingen börjar på måndag och avslutas med röstning i helgen? Vi skulle kunna göra så här: - Måndag: Tävlingen börjar. Man postar sitt bidrag (max 1) i en

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Nä, det känns roligare att man måste ta bilden under den utsatta tiden. ;)
Men det får bli oktober.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Okay. Då får du lära dem att behålla exif:en också då! :)

Eller, det kan ju jag göra. ;)

Till er som sparar ner bilderna i Photoshop: Spara inte för webben. Då försvinner exif-datan. Gör hellre så att när ni ska spara ner bilden, välj Spara Som och sen sparar ni som JPG. Jag brukar välja 10, när Photoshop frågar hur hårt du vill att bilden ska komprimeras.

Gör ni sådär så sparas exif-datan. Ni som använder Picasa eller liknande... jag har ingen aning. ;)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

silfver skrev:

Okay. Då får du lära dem att behålla exif:en också då! :)

Eller, det kan ju jag göra. ;)

Till er som sparar ner bilderna i Photoshop: Spara inte för webben. Då försvinner exif-datan. Gör hellre så att när ni ska spara ner bilden, välj Spara Som och sen sparar ni som JPG. Jag brukar välja 10, när Photoshop frågar hur hårt du vill att bilden ska komprimeras.

Gör ni sådär så sparas exif-datan. Ni som använder Picasa eller liknande... jag har ingen aning. ;)

I Picasa har jag för mig att Exif följer med när man exporterar till JPG.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jaha! Men då kanske man kan få vara med om man fuskar lite, jag har ingen bild tagen i september med MOLN och nu är min kamera traaasig!!! :x

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

En liten följdfråga;
Om jag tar en bild och lägger in den den 2/10 på dagens bild får jag då även ha med den i tävlingen om jag lägger in den senare dvs?

Själv tycker jag att man inte får göra så. OK att lägga in bilden efter tävlingens slut eller nåt.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Det tycker jag med, man behöver ju inte publicera bilden på wF innan tävlingen är slut.

Jerpa skrev:

En liten följdfråga;
Om jag tar en bild och lägger in den den 2/10 på dagens bild får jag då även ha med den i tävlingen om jag lägger in den senare dvs?

Själv tycker jag att man inte får göra så. OK att lägga in bilden efter tävlingens slut eller nåt.

Nej, bilden får inte heller vara publicerad på wF tidigare.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

En sak slog mig innan idag.

Röstningen.. Att man inte får rösta på sin egen bild känns själklart i första tanken. MEN, om alla andra röstar och man själv väljer att inte rösta så finns det en röst mindre att slåss emot.

Antingen tycker jag att man får välja fritt vad man vill välja på och om man vill rösta, även sin egen bild.

Eller så måste man rösta, men inte på sin egen bild, och gör man inte det så får man avdrag med en röst på sina röster.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ang Exif. Det spelar väl ingen roll!? Man kan ju redigera den själv, jag har gjort ett program som skriver in egen Exif. Själv tänkte jag att om jag inte har med nån Exif så kan ingen se att bilden är tagen med en S3'a och det skulle säkert leda tankarna till mig, kanske. Så jag har inte med nån Exif, lite anonym vill man väl vara :)

Nicrosoft skrev:

Eller så måste man rösta, men inte på sin egen bild, och gör man inte det så får man avdrag med en röst på sina röster.

...men det ska väl inte vara så svårt att rösta. Om man nu inte tycker nån förutom sin egen bild är bra så får man väl ta den minst fula, hur svårt kan det vara?!

Danny skrev:

...men det ska väl inte vara så svårt att rösta. Om man nu inte tycker nån förutom sin egen bild är bra så får man väl ta den minst fula, hur svårt kan det vara?!

Det är inte svårt, det kan vara taktik.

Nicrosoft: Frågan hur vi ska lösa röstningen är inte ens klar än. Är det någon som har lust att kolla upp det här med ett pollscript eller? Känns lite omständigt ifall alla som vill rösta ska behöva skicka ett mail till Mr. N. Omständigt för honom dessutom. :D

Danny: Sant. Men Men man får väl vara ärlig då? :p Dessutom ville ju Mr. N. att vi skulle ha den regeln. När bilden är tagen alltså.

För min del kan man rösta genom ett inlägg i en tråd.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Min erfarenhet är att det lätt leder till "grupptrycksröstning".

Web-Tor skrev:

Min erfarenhet är att det lätt leder till "grupptrycksröstning".

Det ligger något i det där.

Det bästa vore en omröstning bakom lyckta dörrar. ;)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Hm, vilka ska få rösta? Bara de som är med i tävlingen, eller?

Angående reglerna i tävlingen så ser jag att en del bidrag är för stora i kb. Kanske är bäst att förtydliga reglerna, ex. att om ni bryter mot reglerna så stryks bidraget. Eller är det för larvigt att ha så hårda regler? Men vi får ta den här första tävligen som en provtävling. Sen sätter sig nog allt...

Någon skrev något om ett script. Kan man göra ett sådant som automatiskt lägger upp bilderna, och sedan sparar användarnamn resp id i en databas som sedan gör att man inte kan rösta på sin egen bild... och lite andra finesser... då är det klart :)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Ett upload-script med eller utan en komponent som gör att man kan ladda upp filer. Det finns nog nåt under ASP. Men iofs så forumet byggt med PHP. Mycket teknik nu...

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Detta är ju bara en testomgång, det mesta löser sig säkert i oktober.
Fast jag tycker att bilden måset vara tagen i samma månad som tävlingen, annars har ju en del en enorm bildbank att leta i... Lite av tjusningen ligger i att hinna ta kortet i tid. Jag tycker att vi får lita på varandra helt enkelt. :bire

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Ska det behövas så fruktansvärt mycket grejer bara för att folk inte ska fuska? Det är ju inte direkt riksdagsvalet vi snackar om här.
Skapa en enkel poll i valfritt skriptspråk och låt de som vill rösta.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)