webForumDet fria alternativet

Fototävling

Fotografering

108 svar · 3 550 visningar · startad av silfver · sida 2 av 6

Frågan, av silfver

Vad sägs om att dra ihop en liten fototävling? Vi skulle kunna köra olika teman och varje vecka utser vi en vinnare. Vinnaren väljer nytt tema! Hur låter det? Vi kan gemensamt bestämma första temat i den här tråden och så kan vi bestämma att tävlingen börjar på måndag och avslutas med röstning i helgen? Vi skulle kunna göra så här: - Måndag: Tävlingen börjar. Man postar sitt bidrag (max 1) i en

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jerpa skrev:

Detta vore bra, även om man kan se olika fototekniker hos vissa. Men hur skulle man kunna göra det hemligt? Skicka alla bilder till en person som skickade upp dem eller?

Ladda upp bilderna på ditt konto, skicka sedan en länk till mig så ska jag se till att bilderna hamnar i en tråd.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Kul!
Jag är med.
Ska för övrigt vara med på en 24-timmars inofficiell tävling i Göteborg nästa vecka, anordnad av en medlem på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=62127
Om ni bor i Göteborg är ni välkomna!

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Låter som en kul idé. (y)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Okay, guys. Det verkar som att en gång i veckan blev lite väl tight. Men en gång i månaden tycker jag är lite för sällan... men som sagt. Majoriteten bestämmer ju. :)

Så ifall alla laddar upp bilder och skickar länk till Mr. N. så kan man vara anonym? Det är ju nice. Men hur ska man då rösta på bilder? Bildnamnet? :)

När ska vi dra igång första temat då?
Har ni några förslag på förstatema? Det är ju snart slutet på september. Det vill säga höst. Nåt slags hösttema?

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Silvfer, ligger du en månad före alla andra? :moose

Det behöver ju inte vara årstidsberoende. Man kan istället använda sig av ett ord, t.ex. vatten. Ju mer betydelse ett ord har eller om man kan tolka innebörden på flera sätt, desto bättre, tycker jag. Annars kan man enkelt hamna i ett och samma spår. Men å andra sidan så kanske det är lite lättare att utse en segrare om man har ett smalare tema?

Fia skrev:

Det måste vara nytagna bilder då, eller?

Ska de inte få visats här innan eller ska de vara tagna efter startskottet för tävlingen? Personligen tycker jag det senaste, några kanske har en enorm bildbank hemma att välja bland. Känns mer rättvist om bilden kommer till efter tävlingsstart.

silfver skrev:

Så ifall alla laddar upp bilder och skickar länk till Mr. N. så kan man vara anonym? Det är ju nice. Men hur ska man då rösta på bilder? Bildnamnet?

Mr. N kanske kan numrera bilderna?

Jag menar slutet av augusti. :e

Jag tycker också att man ska ta bilden när tävlingen startat så att det blir lika för alla. Man får helt enkelt vara ärlig på den punkten. Likaså med att man självklart inte får rösta på sig själv. Antar att det inte går att lösa i röstfunktionen, men man får väl som sagt vara lite sportslig och ärlig. :)

Fler förslag på teman? Riffles har föreslagit vatten. Vilket man kan göra precis vad som helst med egentligen, efter som nästan allt består av vatten. ;) :OO

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Eld, mat, kaffe

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

huggormar( ;) :e )

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Augusti/september ses väl som rötmånad? Kan ju vara ett tema.

Jag älskar moln. Det är mitt förslag. :)

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Moln är ju också vatten...

blåjeans skrev:

Moln är ju också vatten...

Jo, det var därför jag skrev att vatten är allt. Så att välja vatten är som att välja precis vilket ämne som helst. Moln är lite mer specifikt.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Ja, det har du rätt i. :) Tänkte också på det, det är nog bättre att specificera lite mer faktiskt. Men moln är bra!

Kanske ska första tävlingen vara helt öppen? Typ bästa bild helt enkelt. Så får den som vinner välja i fortsättningen.

Vi kan ju ha en omröstning av första motivet. Silfver får som intiativtagare till tävlingen komma på ett antal tema som vi får rösta på fram till 31/8, sen kör vi igång.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Nicrosoft skrev:

Vi kan ju ha en omröstning av första motivet. Silfver får som intiativtagare till tävlingen komma på ett antal tema som vi får rösta på fram till 31/8, sen kör vi igång.

Låter som en bra idé!

Okay, jag ska komma på ett gäng med teman tills i morgon eftermiddag. :) Låter kanon.

Kul att ni gillade idén!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Jag röstar för musiktema! Eller basse-tema :e

Så även om man inte har en superkamera så kan man vinna tävlingen bara man komponerar bilden snyggt? Jag gillar att vinna och de två ovannämnda temana tror jag mig ha en ganska bra chans på :D

bassebhu skrev:

Så även om man inte har en superkamera så kan man vinna tävlingen bara man komponerar bilden snyggt?

Det är inte kameran som tar bilden. ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)