webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 46 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hej och välkommen till wF polman! Det var en fräck bild där, den andra, riktigt läcker.

Värst vilket kap du gjorde! Med linser och allt, har faktiskt aldrig provat sådana själv. Det finns en makrolins från t ex Canon som sägs vara rätt bra:
http://www.amazon.com/Canon-500D-Close-Digital-Cameras/dp/B00009XVD3

Det blir ju mer förstoring då. Vet inte vad det blir för skala, har inte hittat den infon, men det verkar bra, makrobilder är häftigt.

polman skrev:

Mandrakonian postade en schysst bild på en fluga i tråden:
Fluga
Ser helt galet bra ut i vilket fall.
jag får ta och läsa på om vad som behövs för att kunna få till något liknande.

Ja! Helt otrolig bild det där! Den kommer vi ihåg :) Inge exif på den men han hade ju detta att tillgå, som han själv skrev:

jag köpte adaptern och köpte en kit med 3st macro linser från raynox 6,12,24x extrem kul att jobba med.

...inte dåligt

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

polman skrev:

Mandrakonian postade en schysst bild på en fluga i tråden:
Fluga
Ser helt galet bra ut i vilket fall.
jag får ta och läsa på om vad som behövs för att kunna få till något liknande.

Störande mycket abberationer, men klart häftigt!

Medlem sedan juni 20073 inlägg

Hejsan!
Är nybliven S3-ägare och håller på att lära mig funktionerna. Vad jag har förstått skall man i P-läget kunna ställa slutartid och bländare men få allt annat per automatik. Men jag förstår inte hur jag gör detta, kan bara ställa in slutartid i Tv-läge och bländare i AV-läge eller båda i M-läge. Eller har jag förstått det hela fel, och isf vad har man P-läget till?

MVH Ribery

P-läget är som Auto-läget fast du kan ställa alla övriga saker om du vill, bländare och slutare går inte att ställa i P-läget.

Vad menar du med övriga saker? Sry om jag ställer dumma frågor, är precis ny med sånt här. :r

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Ribery skrev:

Vad menar du med övriga saker? Sry om jag ställer dumma frågor, är precis ny med sånt här. :r

Jag tror han menar saker som exponering, bildeffekter, zoom m.m.
Sånt som inte direkt påverkar hur fotograferingen ska utföras, utan bara bildresultatet (förutom zoom då)

Måste påpeka att jag inte fotar alls, men försöker plugga på lite. Någon som är insatt får klargöra ;)

Koplik skrev:

Sånt som inte direkt påverkar hur fotograferingen ska utföras, utan bara bildresultatet (förutom zoom då)

Måste påpeka att jag inte fotar alls, men försöker plugga på lite. Någon som är insatt får klargöra ;)

Ja, nu ser jag. Man har fler val i FUNC-menyn i P-läget än i Auto-läget. Tack! Kan hända att jag kommer med fler (dumma) frågor...

Koplik skrev:

Ja du fotar inte kanske, men har ändå full koll på läget! Jag är lite kass på att förklara. Men det var ju just det jag menade. Man kan ställa vitbalans, blixtstyrka och annat. Ja det har ju Ribery sett nu att man kan ändra på allt i func-menyn. Det kan man inte i auto.

Medlem sedan juni 200711 inlägg

Videofunktionen hos S3

Jag har precis köpt en S3 IS och är väldigt nöjd med bildkvalitet men det som överraskar mig mest är kvaliteten på videofilmerna. Jag har en Panasonic mini-DV digital videokamera som är ca 1 år gammal och där filmerna spelas in på små 8-tums DVD-skivor. Jag jämförde bildkvaliteten mellan den och S3:an genom att filma samma tid och på samma motiv och blev väldigt förvånad att S3:an gav MYCKET bättre bildkvalitet och dessutom MYCKET klarare ljud!
Dessutom är det mycket lättare att göra videoskivor med de filer som blir från S3:an jämfört med på videokameran där det är VÄLDIGT krångligt.
Bara fördelar!

Igen

Läste det här om instickprogrammet CHDK.
Jag har aldrig plåtat i RAW. Man måste ha ett speciellt program för att behandla RAW-filerna va? I så fall, vad kan man använda?

Ja filma är den väldigt bra på faktiskt. Det är inget alls att klaga på där, man kunde önska att fokuseringen hängde med bättre när man zoomar men å andra sidan bör man ju oftast inte zooma så snabbt för då hänger man inte själv med när man tittar sedan. Ljudet blir ju kanon, det måste sitta rätt bra mic där för det blir riktigt bra ju, stereoljud dessutom :)

Ang RAW. Jo det står ju på den där sidan vad man kan använda för program. Om man gör om dem till standardformat, DNG, kan du använda dem i princip vilket RAW-program som helst. Du gör om dem till DNG med t ex "DNGForPowerShot". Sedan kan du öppna filerna i Photoshop där det finns RAW-plugin. Eller så kör du Picasa eller nåt annat gratisprogram.

http://scratchpad.wikia.com/wiki/CHDK/FAQ#Q._I.27ve_shot_some_RAW_pictures._How_do_I_process_them.3F

Vad är...

...DNG för format och varför ska man spara i det? Om man lägger in det i Picasa, kan man spara det i jpeg-filer sen eller blir de sämre då?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

JPG är ju ett förstörande format, men skillnaden är väldigt liten, beroende på komprimering. DNG är ett råformat. Det står för Digital Negative, vilket kanske inte är riktigt korrekt, men i alla fall. Jag fotar alltid i raw (cr2) för då kan jag justera vitbalans och sparar en massa viktig bildinformation.

Medlem sedan juli 20064 inlägg

Skakvarning

Hejsan alla!
Har skaffat en s3 efter att ha följt denna tråd, som så många andra... Tackar!

Har en fråga - varför får jag upp symbolen för skakvarning när IS är på? Är det relaterat till objektet/ljus osv..? Har sett att den tenderar att komma upp samtidigt som blixtvarningen. Inte för att det spelar någon större roll antar jag, men det "retar" mig lite... :-)

En till liten fråga; varierad fokusering, VAR, är något jag gillar rätt bra, men måste man verkligen köra MF för att kunna använda sig av den..? Skulle vilja kunna "skjuta snabbt" med denna funktion.

Ännu en... Spot grejen: måste väl vara bra för fågelfoton, eller kort sagt: när jag bara vill fota en sak, inte så mycket komponera ett vackert foto?

Medlem sedan aug. 200628 inlägg

Var på Monster Jam på Ullevi med familjen igår, och herrejösses vilka bilar, och vilka motorvrål! Det dånade och vibrerade i hela Ullevi när de drog på med sina enorma motorer på 1500 hk!
Stooora hjul på 450 kg och 168 cm i diameter imponerade otroligt oxo!

Denna bild tog jag med max zoom på S3:an (jag satt högt upp på läktaren!), och ändå blev det så bra närbild, man ser ju hela taket på bilen...!
http://ci-carolinestenborg.se/pics/2007-06-09%20(182).jpg
En till bild, på en flygande bil....
http://ci-carolinestenborg.se/pics/2007-06-09%20(158).jpg

Medlem sedan sep. 200631 inlägg

Problem med displayen

Hej, undrar om det finns någon vänlig själ som han hjälpa mig?
När jag viker ut skärmen så får jag objektet på skärmen och kan använda denna för att fotografera, och det funkar även om jag vänder skärmen men när denna ska fästas i botten läget då försvinner bilden och jag kan bara använda sökaren, någon som har haft samma problem och vet vad man gör åt det?

Tacksam för hjälp.

Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

MR-E skrev:

Hej, undrar om det finns någon vänlig själ som han hjälpa mig?

Du kanske har tryckt på knappen Disp längst ned eller annars har du nog fått en kamera med glappkontakt

Medlem sedan sep. 200631 inlägg

Så länge jag har skärmen utfälld så funkar disp knappen men när jag vill fälla in skärmen så det hörs ett klick ljud så funkar det inte.

Medlem sedan sep. 200625 inlägg

Jag gjorde mig av med min S3 för ett tag sedan och lade en förhandsbokning till den nya S5. Företaget jag bokade på har nu meddelat att dem fått in dessa och att den är skickad till mig så inom kort återkommer jag med information om hur jag upplever den nya kameran i gämnförelse med den gamla.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)