webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 43 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 2006157 inlägg

MR-E skrev:

(pilen blir orangefärgad)
men spelet börjar inte vad är det som är fel?

Du menar väl 250 MB och c:a 1000 bilder?

Om jag lägger upp bilder på nätet kan jag ha olika album med lösenord till olika personer eller kan vem som helst se dom?

Pilen blir orangefärgad och sedan byts bilderna med det intervall som angetts längst ned till höger.

Förut var det 250 MB. Nu är det utökat till 1 GB.

Bildkatalogerna kan göras öppna och då kan de se dem som du skickar länken med ditt speciella namn till. Andra kataloger kan du hålla helt hemliga så att bara du kan se dem.

Medlem sedan sep. 200631 inlägg

Tackar Silop nu funkar det, var bara tvungen att hålla knappen nere en stund.

Medlem sedan apr. 20073 inlägg

Hej alla! Jag är ny här på webforum och också ny Powershot s3 ägare...nöjd sådan! :)
Jag har bara ett problem som troligtvis har att göra med min okunnighet. Många av mina bilder blir väldigt brusiga eller korniga...hur man nu säger det. Bifogar några exempel så får ni se..

Är det något som är inställt som man kan korrigera som gör det så? Trodde först att det var ISO iställningen som gjorde det men märkte idag att det inte var hela sanningen.

Det är väl antagligen jag som inte tänker på något...antagligen nån ljusnställning. men det skulle var skönt om något kunde tala om vad det kan bero på. Har tyvärr ingen info om inställningarna när korten togs.

2April07 002.jpg31mars07 101.jpg

stefanp84 skrev:

Har tyvärr ingen info om inställningarna när korten togs

I bilden står att den är på 1200x900 pixel. Ska du ha bästa upplösning måste du ta bilderna i högsta upplösning och ISO=100.

Medlem sedan sep. 200649 inlägg

HJÄLP!!!
Min man har lyckats med att göra så att det har blivit rutnät när man ska fota. Fruktansvärt enerverande...Å jag får inte bort det.... Dessutom hittar jag inte min instruktionsbok
och det gör ju inte saken lättare...

Så...tell me...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

inställningar, visning på display, grid eller nåt sånt... du kan ju välja vad som ska visas i varje läge... eller du kanske bara råkat byta läge? tryck på displayknappen

manual fnns ju på deras hemsida också

Medlem sedan juli 2004121 inlägg

Nu är jag också stolt ägare av en S3:a :bire
Har haft en del olika kameror, både stora å små och var intresserad av S2:an när den introducerades.
Men då tyckte jag den var för dyr och köpte en A95 istället.
Den var jag supernöjd med men efter två år tyckte jag det var dags att byta. Ville ha en mindre att stoppa i fickan.
Så i höstas blev det en IXUS 850.
Men den är jag inte så nöjd med faktiskt.
Superbra vidvinkel som är bra att använda när man fotar inne i bussar t ex.
Men jag tycker jag får redigera alla bilder mer el mindre.
Har läst denna tråden tidigare, men läste om allt för ett par veckor sen.
Bestämde mig då att testa denna pärla som jag nu haft i en vecka.
Har inte hunnit testa den så mycket än, men måste träna inför nästa vecka.
Då ska jag fota på ett par musikuppträdanden och hade även tänkt prova att filma en snutt.
Åsså måste jag ju självklart testa att fota månen, det verkar ju vara populärt så ett bidrag kommer förhoppningsvis. :e

silop skrev:

I bilden står att den är på 1200x900 pixel. Ska du ha bästa upplösning måste du ta bilderna i högsta upplösning och ISO=100.

Bilderna blir brusiga även om jag har högre upplösning...just dem här är tagna på 1600x1200 men har även använt mig av högre upplösning. Dessa bilder är förmskade till 1200x900 för att det inte gick att ladda upp större...dem var brusiga även i originalstorlek. Även vid låga iso-tal blir det brusigt. Det har väl förmodligen att göra med dåligt ljus men borde inte dagsljus (molnigt) räcka för att få en bra bild? Vad spelar mer in? Zoomen? Slutartid? Som sagt jag kan inte så mkt..

ålo skrev:

HJÄLP!!!
Dessutom hittar jag inte min instruktionsbok
Så...tell me...

Jag har lagt upp en en svensk manual på vår hemsida:
http://www.datamatic.se/START_SV.pdf

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

stefanp84 skrev:

Bilderna blir brusiga även om jag har högre upplösning...just dem här är tagna på 1600x1200 men har även använt mig av högre upplösning. Dessa bilder är förmskade till 1200x900 för att det inte gick att ladda upp större...dem var brusiga även i originalstorlek. Även vid låga iso-tal blir det brusigt. Det har väl förmodligen att göra med dåligt ljus men borde inte dagsljus (molnigt) räcka för att få en bra bild? Vad spelar mer in? Zoomen? Slutartid? Som sagt jag kan inte så mkt..

Problemet med den bilden du lagt upp är att du har så mycket himmel med. Iom det så blir skogen underexponerad. När sen kameran eller datorn försöker få fram detaljer och drar upp exponeringen så blir det brusigt.

Nicrosoft skrev:

Problemet med den bilden du lagt upp är att du har så mycket himmel med. Iom det så blir skogen underexponerad. När sen kameran eller datorn försöker få fram detaljer och drar upp exponeringen så blir det brusigt.

ok, jag tror jag förstår...Så problemet med till exempel den bilden jag har bifogat i detta inlägget är att det är både skugga och sol i bilden? Området i skuggan blir underexponerat och där för dras exponeringen upp i hela bilden? Lösningen är med andra ord att undvika höga kontraster alternativt att ställa in exponeringstiden själv?

5April07 048.jpg
Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Ingen som har koll på om Canon kommer släppa en förbättrad S3:a snart? Typ S4 IS? Det börjar ju vankas studenttider, men vil ju inte önska mig något om det kommer en bättre inom en kort framtid...

Ode skrev:

Ingen som har koll på om Canon kommer släppa en förbättrad S3:a snart? Typ S4 IS? Det börjar ju vankas studenttider, men vil ju inte önska mig något om det kommer en bättre inom en kort framtid...

Det dröjde ett tag mellan S2 och S3 så det lär väl dröja ett tag till S4'an också. Kollade lite snabbt och många tror nästa år. Det är en som tror att den kommer till sommarn kanske (här). Men det tror ju inte jag :)

Medlem sedan feb. 20072 inlägg

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5992

Där finns ett minneskort som jag var nyfiken på till min S3:a. Frågan är, vet någon om den
klarar av dualchannel ?. / Glenn

Är detta en bättre kamera:
http://www.dcresource.com/reviews/olympus/sp550uz-review/index.shtml
än S3:an?

Trodde också det när jag såg den där för första gången. Men det verkar som att den inte är så bra man skulle önska. Jag har läst t ex den här recensionen:
http://www.dpreview.com/reviews/olympussp550uz/page18.asp
och det verkar som den har vissa egenheter som skulle vara besvärligt att leva med. Men det beror helt klart på vad man vill ha för något :)

Medlem sedan sep. 200618 inlägg

S3 is kan fota i raw

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76280&perpage=15&pagenumber=1

Det är möjligt att fota raw format med canon powershot S3 IS!

Mandrakonian skrev:

Det var kul info!! :i
Nu har det gått åt en timma på arbetstid för att prova detta.
Direkt kan jag säga att batteriövervakningen är suverän.
Återstår att bedömma RAW-filerna
:bire

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

silop skrev:

Är detta en bättre kamera:
http://www.dcresource.com/reviews/o...iew/index.shtml
än S3:an?

Läste en en recension av den i senaste M3 och även om den har vissa fördelar jämtemot S3:an så håller även dom S3:an högre.

Mandrakonian skrev:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=76280&perpage=15&pagenumber=1

Men herrejestanes! Som man sade förr i tiden :) ...det var nåt våldsamt häftigt! Tack! Verkar ju klockrent!

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)