jofawe skrev:
Bra där..
Ser fram emot nån som provar på konvertern å ser om den är nått att ha, funderar själv på den nämnligen.
På powershots3.com forumet är det många som köpt Lensmate adaptern. Verkar vara bra alternativ också:
http://www.powershots3.com/forum_posts.asp?TID=37
freke skrev:
Hej!
Har införskaffat en Canon PowerShot S3 IS med Canons egna skräddarsydda väska samt Secure Digital Extreme III 2 GB minneskort och GP:s 2700 laddbarabatterier så långt allting bra, har några frågor:
Hej hej! Välkommen till wF får man väl passa på och säga! Och grattis till ett bra val av kamera! ;)
freke skrev:
Vet någon hur det ligger till med AiAF funktionen med 9-rutor som återfinns på flera andra "billigare" Canon kameror har en IXUS 40 som har just denna funktionen. Man kan ju iof flytta fokus, dock manuellt. Har läst på en del sidor att kameran ska ha denna funktionen men läser man den tekniskaspecen verkar den ha uteblivit vilket är synd. Då det kan vara kul att ta kort med fler fokus än ett i mitten eller ett eget valbart...
Man kan flytta fokusrutan som man vill, riktigt enkelt t om med en knapp under pil-padden bara! Smidigt som f-n om jag får säga det själv. Den här har dock ingen 9-punkts AiAf som t ex min förra A95'a har. Men ärligt talat är det ganska skönt att alltid veta var man har fokus. Dessutom så går det ju alltid smidigt att fokuslåsa genom att trycka halvvägs på avtryckarn och sedan sikta in, om man inte flyttar fokuspunkten till nånstans i skärmen med knappen.
freke skrev:
Undrar även om det finns någon variant av digital närbild, även denna finns på IXUS:en vilket innebär att man i Macroläge (blomman) kan zooma (är nog digitalt?!) samtidigt som man behåller skärpan, detta gör att man kan komma ännu närmare objektet utan att det blir suddigt, tycker det är lite lurigare med S3:ans Macrofunktioner...
Förstår inte riktigt vad du menar. Men det verkar ju som att du menar om kan zooma i makroläge!? Precis som jag skrev till Silfver ovan så kan man zooma lite granna i makroläge (och det är optiskt, inte digitalt), men i supermakroläge kan man inte zooma (dvs, från 0-10 cm avstånd till motivet).
S3'an är kanske lite krångligare ja, men du har många möjligheter och den är faktiskt ganska lättanvänd ändå. Gillar Canons menysystem, logiskt och bra uppbyggt. Du kan ju alltid gå till en butik (Elgiganten är bra) och leka lite med den.