webForumDet fria alternativet

Canon Powershot S3 IS

Fotografering

945 svar · 86 389 visningar · startad av Danny · sida 12 av 48

Frågan, av Danny

Det händer saker på kameramarknaden nu, Canon kommer med en ny proffskompaktare S3 som jag är väldigt sugen på. Den verkar motsvara Pro1 som bara "försvann", den här verkar väldigt intressant för min del. Vad tror ni om den? /red: glömde ju länken förut: <http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86777> det bästa är att den inte är så dyr, knappt 5000!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

jofawe skrev:

Dock har jag inte kommit på hur fasen jag ska få fram EXIF infon i bilden ...

Menar du i kamearan då alltså?
Vet inte hur det är på just den men på Nikon D50 så visar jag bilden o sen bläddrar jag upp/ner.

På Canon A610 trycker jag på display två gånger och får du upp iso, slutare o bländare , ev blixt och även vilken typ av "sikte" jag använt.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Jerpa skrev:

Menar du i kamearan då alltså?
Vet inte hur det är på just den men på Nikon D50 så visar jag bilden o sen bläddrar jag upp/ner.

På Canon A610 trycker jag på display två gånger och får du upp iso, slutare o bländare , ev blixt och även vilken typ av "sikte" jag använt.

Mjoo.. men jag har ju lagt in bilderna på datorn för läääääängesen.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Så du vill veta i datorn alltså.

Antingen lägger du in dem i PS, där får man reda på endel, men det är drygt.
Annars finns pixelpost, men då är det dryga att man måste lägga upp varenda bild.
Men sen ska det finnas ett EXIF-program som visar all info. Kommer tyvärr inte på det nu, och det är ju typiskt. Ska leta o se om jag hittar på det, eller om nån annan hinner före.

Edit: Jag tror det är det här programmet jag menade, http://www.friedemann-schmidt.com/software/exifer/

Sen fanns det även fler program här:
http://graphicssoft.about.com/od/exifsoftware/

Medlem sedan juli 20065 inlägg

Okej, jag har bestämt mig för S3'an. Jag håller på att fundera på vad jag ska köpa till och undrar vad man kan använda en sån här kabel till förutom att ladda över bilder med.

barr skrev:

Okej, jag har bestämt mig för S3'an. Jag håller på att fundera på vad jag ska köpa till och undrar vad man kan använda en sån här kabel till förutom att ladda över bilder med.

du får ju en kabel till.
Jag använder minneskortet direkt i datorn då jag har ett Sandisk Ultra II Plus 1gb som har inbyggd USB kontakt.. supersmidigt och snabbt!

Det du ska köpa till är en snabbladdare och fyra batterier på minst 1300mAh.
Jag har fyra 2500mAh (Hama) och fyra 2000mAh (Ikea) plus en låååååååångsam laddare (Hama, 23 TIMMAR) och en Snabbladdare (Ikea, 2,5 timmar)

En väska kanske vore en ide att köpa till?

Medlem sedan juli 20065 inlägg

Jasså, man får med en kabel? Det var ju bra. Det jag kommer att köpa till är Sandisk Ultra II 2Gb, väska samsonite (Samoa DFV40) och så kanske jag fixar ett enkelt stativ också (Hama Stativ Star 61). Laddningsbara batterier har jag redan, men jag kanske måste köpa lite fler senare.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Verkar vara en riktigt bra kamera.
Lutar väldigt mycket åt att det blir ett köp av en sån.
Har en gammal Olympus 3 Megapixel, 8x zoom och detta verkar vara en värdig ersättare nu när jag har tänkt uppgradera.

Är det någon som har testat med Canon's vidvinkel eller teleconverter tillsammans med deras filteradapter ?
Då får man ett riktigt grymmt omfång mellan vidvinkel till tele.

Ni som nu redan har kameran får gärna lägga upp lite mer bilder om ni vill.
Helst med bilder som är riktigt mycket inzoomade.

acka skrev:

Verkar vara en riktigt bra kamera.
Lutar väldigt mycket åt att det blir ett köp av en sån.
Har en gammal Olympus 3 Megapixel, 8x zoom och detta verkar vara en värdig ersättare nu när jag har tänkt uppgradera.

Är det någon som har testat med Canon's vidvinkel eller teleconverter tillsammans med deras filteradapter ?
Då får man ett riktigt grymmt omfång mellan vidvinkel till tele.

Ni som nu redan har kameran får gärna lägga upp lite mer bilder om ni vill.
Helst med bilder som är riktigt mycket inzoomade.

Kolla en sida bakåt så ser du lite bilder tagna med zoomen...

Jo, jag har sett dom.
Men det är alltid intressant att se så många kort som möjligt.

Nu är det bara en låång väntan som återstår. :)

Har precis beställt :
En Canon Powershot S3.
Filteradapter LAH-DC20
Vidvinkelconveter WC-DC58A
1 Pol filter och ett Skylightfilter.
1 Sandisk 2GB Ultra II kort
+ lite andra småsaker.

Så det blir intressant och se om den motsvarar förväntningarna.

Bra där..
Ser fram emot nån som provar på konvertern å ser om den är nått att ha, funderar själv på den nämnligen.

Medlem sedan aug. 20063 inlägg

Frågor

Hej!

Har införskaffat en Canon PowerShot S3 IS med Canons egna skräddarsydda väska samt Secure Digital Extreme III 2 GB minneskort och GP:s 2700 laddbarabatterier så långt allting bra, har några frågor:

Vet någon hur det ligger till med AiAF funktionen med 9-rutor som återfinns på flera andra "billigare" Canon kameror har en IXUS 40 som har just denna funktionen. Man kan ju iof flytta fokus, dock manuellt. Har läst på en del sidor att kameran ska ha denna funktionen men läser man den tekniskaspecen verkar den ha uteblivit vilket är synd. Då det kan vara kul att ta kort med fler fokus än ett i mitten eller ett eget valbart...

Undrar även om det finns någon variant av digital närbild, även denna finns på IXUS:en vilket innebär att man i Macroläge (blomman) kan zooma (är nog digitalt?!) samtidigt som man behåller skärpan, detta gör att man kan komma ännu närmare objektet utan att det blir suddigt, tycker det är lite lurigare med S3:ans Macrofunktioner...

freke skrev:

Hej!

Har införskaffat en Canon PowerShot S3 IS med Canons egna skräddarsydda väska samt Secure Digital Extreme III 2 GB minneskort och GP:s 2700 laddbarabatterier så långt allting bra, har några frågor:

Vet någon hur det ligger till med AiAF funktionen med 9-rutor som återfinns på flera andra "billigare" Canon kameror har en IXUS 40 som har just denna funktionen. Man kan ju iof flytta fokus, dock manuellt. Har läst på en del sidor att kameran ska ha denna funktionen men läser man den tekniskaspecen verkar den ha uteblivit vilket är synd. Då det kan vara kul att ta kort med fler fokus än ett i mitten eller ett eget valbart...

Undrar även om det finns någon variant av digital närbild, även denna finns på IXUS:en vilket innebär att man i Macroläge (blomman) kan zooma (är nog digitalt?!) samtidigt som man behåller skärpan, detta gör att man kan komma ännu närmare objektet utan att det blir suddigt, tycker det är lite lurigare med S3:ans Macrofunktioner...

Det där med den 9 spot focusen ska finnas.. men har man den i auto så tror jag den ställer in det själv?
http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/page3.asp

Sen macro går ju zooma i.. men inte i supermacro..

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jofawe skrev:

Bra där..
Ser fram emot nån som provar på konvertern å ser om den är nått att ha, funderar själv på den nämnligen.

powershots3.com forumet är det många som köpt Lensmate adaptern. Verkar vara bra alternativ också:
http://www.powershots3.com/forum_posts.asp?TID=37

freke skrev:

Hej!

Hej hej! Välkommen till wF får man väl passa på och säga! Och grattis till ett bra val av kamera! ;)

freke skrev:

Man kan flytta fokusrutan som man vill, riktigt enkelt t om med en knapp under pil-padden bara! Smidigt som f-n om jag får säga det själv. Den här har dock ingen 9-punkts AiAf som t ex min förra A95'a har. Men ärligt talat är det ganska skönt att alltid veta var man har fokus. Dessutom så går det ju alltid smidigt att fokuslåsa genom att trycka halvvägs på avtryckarn och sedan sikta in, om man inte flyttar fokuspunkten till nånstans i skärmen med knappen.

freke skrev:

Förstår inte riktigt vad du menar. Men det verkar ju som att du menar om kan zooma i makroläge!? Precis som jag skrev till Silfver ovan så kan man zooma lite granna i makroläge (och det är optiskt, inte digitalt), men i supermakroläge kan man inte zooma (dvs, från 0-10 cm avstånd till motivet).

S3'an är kanske lite krångligare ja, men du har många möjligheter och den är faktiskt ganska lättanvänd ändå. Gillar Canons menysystem, logiskt och bra uppbyggt. Du kan ju alltid gå till en butik (Elgiganten är bra) och leka lite med den.

hej igen...tack för svaren, lustigt det där med AiAF funktionen

- Selectable 9 point AiAF, and 1 point AF for precise focusing in any shooting conditions.

enligt vissa sidor b.la. amazon (http://www.amazon.com/gp/product/B000EMWBV0/102-2994237-5912901?v=glance&n=502394) samt (http://www.canon.com.au/products/cameras/digital_compact_cameras/powershots3is.html) finns funktionen...verkar dock som Canon av någon anledningar har plockat bort den ändå...så man har "endast" tillgång till FlexiZone AF/AE...fast det kanske är en vane sak.

Ang macrofotningen så menade jag att man med IXUS:en kan zooma digitalt när man tar mackrofoton med bra skärpa, detta medför att man kan komma ännu närmare dock med viss kvalitetsförlust. Även detta kanske är en vane sak..har som sagt bara haft S3:an ett par dagar.

Ytterligare en sak som jag kom på om man jämför med IXUS:en är att den har olika olika lägen, det finns "blomman" som man använder när man vill göra macrobilder sen finns det "berg" som man använder när man vill fokusera på saker längre bort i synfältet sen om man inte använder någon dvs standard så fokuserar man på det mitt emellan.

Blomman = Macro
Berg = Långt ifrån
Varken blommar eller berget = Mitt emellan

Kan man göra det enklare på S3:an eller är det då man får använda FlexiZone AF/AE för att flytta fokus punkten....anlednigen till att det känns smidigare med IXUS:en är att det gissar vart man vill fokusera beroende på vilken av de tre ovanstående alternativen man använder, kan ju iof vara en nackdel då man själv inte kan styra vart man vill ha fokus....som man kan göra i S3:an.

Så det kanske ett tag innan man blir bra kompis med den.

freke skrev:

hej igen...tack för svaren, lustigt det där med AiAF funktionen

- Selectable 9 point AiAF, and 1 point AF for precise focusing in any shooting conditions.

enligt vissa sidor b.la. amazon (http://www.amazon.com/gp/product/B000EMWBV0/102-2994237-5912901?v=glance&n=502394) samt (http://www.canon.com.au/products/cameras/digital_compact_cameras/powershots3is.html) finns funktionen...verkar dock som Canon av någon anledningar har plockat bort den ändå...så man har "endast" tillgång till FlexiZone AF/AE...fast det kanske är en vane sak.

Jaha... nä, vad jag läst så ska det inte finnas AiAf. Just Ai'n försöker ju gissa själv vilken av de nio punkterna som fokus ska vara på. Jag tyckte det fungerade sisådär. Oftast fungerade det väl bra, men ibland så hamnade fokus på fel ställe. Men bara en fokuspunkt så vet man ju alltid var man har fokus :) Som jag skrev så är fokuslås en bra funktion också. Snabbt och smidigt.

freke skrev:

Ang macrofotningen så menade jag att man med IXUS:en kan zooma digitalt när man tar mackrofoton med bra skärpa, detta medför att man kan komma ännu närmare dock med viss kvalitetsförlust. Även detta kanske är en vane sak..har som sagt bara haft S3:an ett par dagar.

Jaha, det var märkligt. Jag tror inte man kan zooma mer i makroläge om man har digital zoom. Det man kan göra med digital zoom är att zooma mer i teleläge. Men det är ju ganska meningslöst att zooma digitalt. Som du själv skrev så blir det ju kvalitetsförlust. Kör man bilden i Photoshop och förstorar den där blir det ju precis samma sak. Själv har jag stängt av digital zoom så man inte råkar använda den. Vill jag förstora efteråt kan jag alltid köra i Photoshop.
Men det är ju möjligt att det kanske blir något bättre kvalitet med digital zoom ändå, jämfört med att förstora i Photoshop. För med digital zoom så kanske den förstorar själv, fast då innan jpeg-komprimeringen.

freke skrev:

Ytterligare en sak som jag kom på om man jämför med IXUS:en är att den har olika olika lägen, det finns "blomman" som man använder när man vill göra macrobilder sen finns det "berg" som man använder när man vill fokusera på saker längre bort i synfältet sen om man inte använder någon dvs standard så fokuserar man på det mitt emellan.

Blomman = Macro
Berg = Långt ifrån
Varken blommar eller berget = Mitt emellan

Kan man göra det enklare på S3:an eller är det då man får använda FlexiZone AF/AE för att flytta fokus punkten....anlednigen till att det känns smidigare med IXUS:en är att det gissar vart man vill fokusera beroende på vilken av de tre ovanstående alternativen man använder, kan ju iof vara en nackdel då man själv inte kan styra vart man vill ha fokus....som man kan göra i S3:an.

Så det kanske ett tag innan man blir bra kompis med den.

Jag tror det bara finns två lägen som har med fokus att göra. Antingen makro eller "normal" (tele). Berg-inställningen (heter landskap ofta). Brukar väl välja en mindre bländare så man får långt skärpedjup. Men fokuseringen är den samma. Jag tycker man brukar få samma resultat i Auto-läge (eller P-läge som jag typ alltid använder). Den känner ju själv vilken bländare som ger bäst exponering och vid landskapsfotografering är de ofta ljust och då blir det automatiskt mindre bländare ändå.

...så tror jag iaf

tackar för svaret! tror det mest är vanesaker ang hur man lättast hittar fokus i bilderna, ixusen är lite mer klick and play kanske därför den känns lättare att hitta fokus med till en början å andra sidan har man inte full kontroll utan det blir med en chansning, med s3 har man ju däremot full kontroll vilket gör att den kräver lite mer av användaren men å andra sidan kan man ta bilden med som man vill ha den. Hade varit gött om s3 hade båda funktionerna dvs AiAF och FlexiZone...men man kan inte få allt :).

Medlem sedan juli 20064 inlägg

Hej igen

Kan någon förklara de olika ljusmätningsmetoderna för mig, och vilka effekter de får på mina bilder. Jag är inte helt med på hur de agerar.

En annan grej, det börjar ju åska lite nu. Har jag fattat det hela rätt att det går inte att ha bländaren öppen längre än 15 s? Om jag vill prova det här med blixtfotografering, sätter jag bländaren på 15 s om och om igen (med fokus satt till oändligheten), tills det förhoppningsvis kommer en blixt, eller hur skulle ni gå till väga?

Tacksam för svar.

freke skrev:

tackar för svaret! tror det mest är vanesaker ang hur man lättast hittar fokus i bilderna, ixusen är lite mer klick and play kanske därför den känns lättare att hitta fokus med till en början å andra sidan har man inte full kontroll utan det blir med en chansning, med s3 har man ju däremot full kontroll vilket gör att den kräver lite mer av användaren men å andra sidan kan man ta bilden med som man vill ha den. Hade varit gött om s3 hade båda funktionerna dvs AiAF och FlexiZone...men man kan inte få allt :).

Nä precis. Jag hade ju som sagt också AiAf på min förra (A95), blev rätt förvånad när jag inte kunde hitta den och sedan kom jag fram till att det inte finns helt enkelt :)

Stroy skrev:

Hej igen

Kan någon förklara de olika ljusmätningsmetoderna för mig, och vilka effekter de får på mina bilder. Jag är inte helt med på hur de agerar.

En annan grej, det börjar ju åska lite nu. Har jag fattat det hela rätt att det går inte att ha bländaren öppen längre än 15 s? Om jag vill prova det här med blixtfotografering, sätter jag bländaren på 15 s om och om igen (med fokus satt till oändligheten), tills det förhoppningsvis kommer en blixt, eller hur skulle ni gå till väga?

Tacksam för svar.

Jadu, svårt att förklara alla fototekniska termer. Men varför inte köpa en bok så lär du dig allting som hör till också. Jag kan rekommendera:
National Geographic - Den stora fotoguiden
http://www.bokus.com/b/9137119141.html

Det där med blixtar, i boken står det att man kan prova ha öppen bländaren "under ett antal blixtar". Men på S3'an kan man ju "bara" köra max 15 sek. Kan räcka ibland, liten bländare är bra då ja.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)