webForumDet fria alternativet

Canaon A620

Fotografering

19 svar · 935 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Är sugen på en ny kamera och har ev runt 3-4000 att lägga på en och det är en hyfsat liten digital som gäller.
Har hittat Canon A620 som verkar helt perfekt. Enda är väl att det inte finns RAW eller TIFF men det kan jag nog leva med.
Några synpunkter på kameran? Finns det någon bättre kamera i samma prisklass?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hmm... vad läskigt. Jag har en Canon Powershot A95 och undrade varför den modellen inte säljs längre. Men nu tror jag att jag fått svaret. Det där är efterföljaren. Den ser ju nästan likadan ut och har utvikbar display också.

Kan bara berättade utifrån mig egen. När jag köpte den var det det bästa man kunde få för dom pengarna. Jag ville också ha en kompaktmodell, lade lite extra pengar för just A95'an eftersom jag ville ha utvikbar display. Det var värt varenda öre kan jag lova!! Jävla skönt det är med sådan!

Min är en mycket bra kamera på alla sätt. Det finns gott om manuella finesser och man kan i princip göra det mesta som man kan göra med en systemkamera. Samma menysystem som systemkamerorna så sedan när man köper sig en sådan kommer man igång snabbt.

Har bara kommit på en nackdel med min kamera. Den kan ha svårt att fokusera i svagt ljus trots hjälplampan. Det är lite frustrerande ibland. Kan också vara lite långsam känns det som, om man ska ta på något som rör sig så får man ha lite framförhållning, det är iofs alltid så mer eller mindre.
Den där A620 har ju Digic II och bättre optik. Så det är möjligt att dessa två egenskaper är ett minne blott. Isåfall vore det ju underbart!!! Nä jag tror du kommer blir nöjd med den där!

Själv skulle jag vilja ha en Pro1. Lite mer proffsig, några tusen mer också. Men jag fattar inte vad Canon håller på med, nu verkar den försvunnit också?! Isåfall finns S2 IS som är en lite proffsigare kamera, har också utvikbar display, kostar runt 4500 kr.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag har precis beställt, eller snarare den 27/12 o de ska skicka den i början av veckan *fnys*, en Canon A610, då det skulle vara efterföljaren till A95.

Det jag har hört o läst mig till är att batteriet visar och är bättre än 95an men annars ska vara nästan likadan.
Så om jag nu får den innan jag åker till fjällen på torsdag får jag vel göra en utverdering o säga hur den står sig mot Nikons D50, förutom att det är två skilda kameror.

Åter till A620, jag skulle efter att ha läst alla dess möjliga fototidningar, recensioner på nätet o lite här o där, rekomendera A-serien, iaf i den prisklass som den ligger i. Skulle helst vilja att det var lite mer zoom, men som fickkamera får man vel nöja sig med vad den har.

Jaså 610 är uppföljaren. Ja jag tyckte det där var märkligt eftersom A8x, A9x-serien var separerad från A3xx-serien. Men nu är bara en serie kvar av dom. Verkar ju vettigt iofs, men jag blev skapligt förvirrad.

Det var lite mer zoom jag ville ha också, men 620 har liiite mer iaf. MEN, 'S2 IS' har 12 x zoom! :) ja den är lite klumpigare och dyrare också. Men om man tänker såhär, kanske 80% av fotona jag (man?) tar, är utan zoom. Så egentligen behöver man ju inte den särkskilt ofta :) ...men det är ju när man vill ha zoom som man helst vill zooma lite mer ja.

Inge som vet vad som hände med Pro1 då? Försvann den och det är bara S2 som är kvar av de proffsigare kompaktarna!?

Fick jag välja setup skulle jag nog ta en 350D för att ha på fotorundor. Och en Ixus kanske (eller S80 om plånboken tillät) för att ha till vardags.

Nu har jag en A620 och ett 1GB minne på väg hit från Umeå! :D

Umeå... kan det vara cyberphoto du beställde ifrån?

Själv fick vi ett billigt pris som sagt ovan, den är fortfarande inte skickad. Efter flera mail fram o tillbaka skulle den skickas omgående denna vecka, sen idag sa de att de skulle skicka den imorgon. Efter vad vi tyckte o tänkte om dem så skickade de den i dag. Dock var detta inte Cyberphoto utan fyndbörsen.

Beställde en väska från Cyber och den kom efter 2-3 dagar + en godis som vanligt.

Cyberphoto it is! Kameran har blivit skickad idag, hoppas den hinner fram tills imorn! :)

Tjejen påpekade att vi beställde väskan på torsdagen och fredagen var röd. På måndagen fick vi AVI:n.

DET är service!

Fick den äntligen idag! Har testat lite snabbt och det verkar lovande! Ska bli jäkligt härligt att äntligen få leka runt med vettiga inställningsmöjligheter och egenskaper! Den manuella fokusen är den underbaraste egenskapen jag har hittat hittills där man kan ställa in på vilken cm kameran ska fokusera. :)

Mika3l skrev:

Den manuella fokusen är den underbaraste egenskapen jag har hittat hittills där man kan ställa in på vilken cm kameran ska fokusera. :)

Är inte den liiite knepig att ställa in bra?! På min A95'a är det lite gissning över det hela tycker jag, okej att man ser en zoomad liten bit där, man kommer i närheten, men det är svårt ibland att få exakt tycker jag.

Jo, helt lätt var det ju inte märkte jag efter lite mer testande som innehöll fler kort tagna med kameran i handen istället för på nån form av plan yta! :p Men det är väl lite vanesak, kommer nog att förstå den bättre framöver! Finns ju fler sätt att fokusera på också. :)

Iaf kan man lätt konstatera att det är en underbar kamera!! :)
Är din snabb på att fokusera (och använda i övrigt) också att den fokuserar bra även fast det är lite dåligt ljus? Det hade ju som sagt min problem med, om din är bra kanske jag kastar min och köper en sådan istället :)

Hmmm...jag har inte testat den något speciellt i dåligt ljus än. Men jag lovar att berätta mina synpunkter längre fram när jag har börjat förstå mig på den bättre framöver och testat den i lite fler fotosituationer. :)

Nu efter en vecka i fjällen och dåråkning hem för att hämta ut den ikväll innan ICA stängde så har jag min kamera, A610.
Första tanken - Usch vad plastig.
Andra - Vad lätt? Nu är man van med Nikons D50

Det jag störde mig förövrigt på var att man måste öppna skärmen för att se vad man knäppt kort på. Har inte utforskat den helt och manualen är på tyska (billigare), så om man nu kan se det knäppta kortet i... ja, titthålet det vet jag inte.

En annan dryg grej om man inte använder displayen, när man fokuserar lyser det 1-2 lampor till höger om hålet som kan vara lite störande då det är mörkt. Har man ögat fel lyser ju lampan rakt in i ögat. Inte bra placerat.

Annars verkar den ha en massa valmöjligheter.

Skillnaden på 610 & 620 är vad jag kommit fram till olika pixlar, 5 respektive 7-8(?) samt ev zoom och priset.

Ang kort fokus, släckt i köket, tänt i hallen, katt på golvet för att fota. Nja, tyckte nog den tog lite för lång tid på sig.

Som Mika3l har sagt kan jag även återkomma med kommentarer efter några dagar.

Jerpa skrev:

Första tanken - Usch vad plastig.

Det jag störde mig förövrigt på var att man måste öppna skärmen för att se vad man knäppt kort på. Har inte utforskat den helt och manualen är på tyska (billigare), så om man nu kan se det knäppta kortet i... ja, titthålet det vet jag inte.

En annan dryg grej om man inte använder displayen, när man fokuserar lyser det 1-2 lampor till höger om hålet som kan vara lite störande då det är mörkt. Har man ögat fel lyser ju lampan rakt in i ögat. Inte bra placerat.

Aningens plastig ja. Men man vänjer sig :)

Ibland är det kämpigt när man måste anstränga sig med att öppna displayen, visst låter det löjligt. Men å andra sidan kan man ju välja, det är bara att vrida på den och ha den utåt då om man vill ha den så hela tiden... men vem vill det?! :) ...nä inte kan man se bilder man tagit i sökaren. Den har ingen koppling alls till elektroniken, det är ju bara som du säger, ett titthål (som iofs justerar sig när man zoomar).

Du menar att du tittar i hålet också!? :) ...det var exotiskt!! :) ...ja sökaren på dom där är inte den bästa verkligen. Men det tycker inte jag gör så mycket, använder inte sökaren annat än i nödfall. Vilket brukar kunna vara om man ska ta på något som rör sig fort eller om man har lågt batteri.

Satt o pillade lite i soffan, man kan ju inte låta bli :e Vred på skärmen o finulade o *poff*, va fan, man kan ju vända på'n, hade ju visserligen sett det på bild men denna fjälluft har vel stigit en åt ... ja nånting.

Att jag kollar i hålat ja, displayen är inte alltid bra då det är mörkt, då är hålet bättre. Sen på systemkameran kan jag inte kolla på displayen, men tror det går på D70 ev D70s.

Något som annars var bra är rutnätet man kan ha som hjälp. Kommer man inte på sig själv att räta upp kameran mot något träd eller husvägg eller nåt annat rakt är dessa rätt bra.

Jaja, fortsätter o pillar. Men... automatik, nje nu vill man ju fortsätta med "M"... :stud

Nä inte kan man väl fota mha displayen på systemkameror!? Iaf inte SLR. Tycker jag vore bra iofs och jag fattar inte varför dom inte skulle kunna ordna det. Iaf, såhär är det idag:
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1131738#post1131738

Har du rutnät också!? Vilket fusk! :) Något som vore bra annars vore ett litet vattenpass på kameran så man ser när man håller den rakt :) brukar iofs ha med ett litet när jag är ute med stativet...

Auto-läget använder jag i princip aldrig. Däremot använder jag P-läget oftast, ibland Av. Vill man ta perfekta snöbilder kan man t om ta Scn-läget och välja "snö" :)

Hmm, det kanske var en ny kamera som de tog upp i kamera&bild, där du hade en display uppepå blixten som du kunde ha som sökare.
Här var den: Sony R1

Ahh, bra att du tog upp det, "P", vad har man det till? Fick nå hjälp om det för nåt år sen men nu är det borta.

Sony R1 har jag dreglat till i annonserna i en tidning som jag prenumerar på :) ...men det är ju en mer avancerad kompaktkamera och inte en SLR. Som den jag pratade om tidigare, Canon Pro1, eller S2 IS.

P är som automatiskt (A/T är automatiskt), men du kan ställa in resten själv. Något irriterande bara att man inte kan ställa blixtstyrkan i annat läge än M (på min iaf).

Jag tycker förresten At/Tv är bra lägen båda två. Ibland vill man ha kanske 1 sekund slutartid för man vill att det rinnande vattnet ska se flytande ut. Då är det ju bara ett vettigt läge, Tv på 1 sek, om man inte vill krångla med helmanuellt :)

Jag tar tillbaka det där med att snöläget vore bra. Man kan ju inte ens välja ISO-tal i det läget. Frustrerande. Det gick ju lika bra att i P-läget välja lämplig vitpunkt (mot snön exempelvis) för att sedan fota minst lika bra bilder.

285 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)